دستور بازداشت 10 دریادار بازنشسته ترکیه از سوی دادستانی آنکارا

به گزارش هنجس بلاگ، در پی موج ایجاد شده نسبت به نامه اعتراضی 103 دریادار بازنشسته ترکیه نسب به اقدامات دولت، دادستانی آنکارا قرار بازداشت 10 نفر از آنها را صادر کرد.

دستور بازداشت 10 دریادار بازنشسته ترکیه از سوی دادستانی آنکارا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نامه اعتراضی 103 دریادار ترکیه ای درباره شیوه اداره کشور و انتقاداتی که به دولت داشتند طی دو روز گذشته بازتابها و واکنش های زیادی به همراه داشته است.

همین واکنش ها باعث شد که دادستانی آنکارا پفراینده قضایی برای این افراد ترتیب داده و این پفراینده را به جریان اندازد.

بر این اساس برای 10 نفر از دریاداران بازنشسته قرار بازداشت صادر شده که از سوی نیروهای امنیتی اقدام به تفتیش خانه های بعضی از این افراد نیز انجام شده است.

یکی از این افراد دریادار جم گوردنیز است که همسرش از طریف صفحات مجازی اعلام نموده وی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به 4 نفر از این دریاداران بازنشسته نیز اطلاع رسانی شده که ظرف 3 روز خود را به دادستانی معرفی نمایند.

3 روز پیش، 103 دریادار بازنشسته نیروی دریایی ترکیه، بیانیه ای کوتاه خطاب به ملت عالی ترک نوشته و همه آنان با ذکر کامل اسم و مشخصات، آن را امضا کردند.

این بیانیه، دربرگیرنده 4 نکته بسیار مهم بود که 2 نکته، نشان دهنده مسائل مورد اعتراض آنان است و دو نکته نیز، مبانی فکری و اعتقادی دریادارهای معترض را نشان می دهد:

1.بعضی اظهارات مصطفی شن توپ رئیس مجلس ترکیه که در عین حال یک پروفسور حقوقدان و از چهره های مهم حزب حاکم است، دال بر این است که اردوغان به دنبال گریز از پیمان مونترو است و می خواهد پس از تاسیس کانال و گذرگاه جدیدی در استانبول، جهت تازه ای برای اتصال دریای سیاه به دریای اژه و مدیترانه ایجاد کند و خط عبور کشتی هایی که از دریای سیاه به دریای سپید یا مدیترانه می فرایند، تغییر داده گردد. حالا دریادارهای معترض، معتقدند که شانه خالی کردن از این پیمان تاریخی مهم، عواقب تلخی برای ترکیه دارد و این پیمان یکی از دستاوردهای مهم تاریخ معاصر ترکیه است و دولت حق ندارد قدم در چنین جهتی بگذارد.

2.در روزهای گذشته، انتشار تصاویری از سماع عارفانه چند دریادار در یک خانقاه، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد. دریادارهای معترض، اعلام نموده اند که این اقدامات، در تضاد با روح نظامی گری است و باید از چنین اقداماتی پرهیز گردد.

3.دریادارهای معترض، خود را فرزندان آتاتورک نامیده و اعلام نموده اند که آماده اند جان خود را در راه مکتب فکری و میهن پرستی کمالیستی، فدا نمایند.

4.دریادارهای مزبور، از اندیشه و مکتب فکری و سیاسی فتح الله گولن برائت جسته و او را یک خائن و دشمن ملت نامیده اند.

از سوی دیگر افرادی چون ابراهیم کالین مشاور رئیس جمهور ترکیه در توییتی اعلام نموده بود که حد خود را بدانید و سرجایتان بنشینید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2915

به "دستور بازداشت 10 دریادار بازنشسته ترکیه از سوی دادستانی آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور بازداشت 10 دریادار بازنشسته ترکیه از سوی دادستانی آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید