اختراع یک ساعت عجیب و غریب به وسیله روحانی این مسجد، چرا شاه، شیخ علی را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟

به گزارش هنجس بلاگ، شاید امروز کمتر کسی از جوانان محله دزاشیب از دلیل نامگذاری این مسجد 60 متر مربعی خبر داشته باشد. اما نام شیخ علی که بر سر در مسجد روی کاشی های آبی نقش بسته است انبوهی از قصه و داستان را به یاد موسفیدان دزاشیب می آورد. شیخ علی در دوره ناصرالدین شاه قاجار امام جماعت این مسجد بود.

اختراع یک ساعت عجیب و غریب به وسیله روحانی این مسجد، چرا شاه، شیخ علی را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟

به گزارش همشهری آنلاین؛ روحانی متفاوت و منحصربه فرد که بیش از آنکه کتاب های دینی اش میان مردم مشهور باشد، با اختراعات عجیب و غریب خود شهره شهر شده بود. او در همین آبادی دزاشیب باغی داشت که آن را به یک ساعت عجیب مجهز کرد. نام اختراعش را ساعت شب کوک گذاشت، چون در روزگاری که هنوز خبری از برق نبود، این اختراغ جالب، پس از ورود سارق به محوطه، زنگ می زد و صاحب باغ را خبردار می کرد.

علیرضا زمانی تهران شناس می گوید: شیخ علی یک تفنگ ته پر هم ساخته بود که آوازه اش به ناصرالدین شاه رسید. شاه قاجار هم وقتی از نزدیک طرز کار تفنگ را دید در ستایش هوش شیخ علی او را با ابوعلی سینا قیاس کرد. شیخ علی ایده های جذابی، چون ساخت کالسکه جنگی اتوماتیک و انتقال آب تهران به ارتفاعات توچال و سپس از انتقال یخ از توچال به تهران داشت که البته به مرحله اجرا نرسید.

منبع: فرارو
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3876

به "اختراع یک ساعت عجیب و غریب به وسیله روحانی این مسجد، چرا شاه، شیخ علی را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع یک ساعت عجیب و غریب به وسیله روحانی این مسجد، چرا شاه، شیخ علی را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید