اعلام ثبت ملی 5 اثر فاخر تاریخی ساوه

به گزارش هنجس بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه، ثبت ملی 5 اثر فاخر تاریخی ساوه صورت گرفت.

اعلام ثبت ملی 5 اثر فاخر تاریخی ساوه
بیشتر بخوانیدآشنایی با شهر ساوه شهر انار ایران | سفر به ساوه

داستان چیست؟

رضا ایاز اظهار کرد: در اجرای قانون حمایت از بازسازی و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی و فهرست های مرتبط، پنج اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی نهاده شد.

وی با اشاره به قرار دریافت خانه تاریخی نادری در لیست آثار ملی اضافه کرد: این اثر که در چندماه اخیر در لیست ثبت آثار واجد شرایط ثبت ملی بود، پس از آنالیز های لازم و کارشناسی در 19 خردادماه امسال به شماره ثبتی 121 با طی تشریفات قانونی در ردیف آثار ملی نهاده شد.

وی اضافه کرد: بقعه متبرکه سید ابورضا(ع) ساوه به شماره ثبت 32944 در تاریخ 15 بهمن ماه سال 1398 از دیگر آثار ثبتی جدید در این شهرستان است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه در ادامه به ثبت ملی عمارت تاریخی دیوانخانه عباس قلی خان سیف امیرحسینی به شماره ثبتی 32943 در تاریخ 15 بهمن ماه 1398، حریم آب انبار میرزا حسین عاملی و تکیه خلیل دنیا بیک اشاره نمود و اضافه کرد: با قرار دریافت این آثار در فهرست آثار ملی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هر گونه دخل و تصرف، توسعه و بازسازی یا بازسازی آنها صرفا با تائید و نظارت این وزارتخانه امکانپذیر است.

وی توضیح داد: هرگونه دخل و تصرف، تعرض و هرگونه توسعه یا بازسازی باید با نظارت میراث فرهنگی انجام شده و سالانه مبلغی برای تعمیر و نگهداری از این آثار تخصیص خواهد یافت. هرگونه تخریب یا اقدام دیگر در آثار تاریخی ثبت ملی شده نظیر بازسازی و بازسازی بدون نظارت میراث فرهنگی جرم محسوب شده و متخلفین با معرفی به دستگاه قضائی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

ایاز به نقش و تاثیر ثبت ملی آثار تاریخی و فرهنگی بر حفاظت و صیانت از آنها اشاره نمود و اضافه کرد: قرار دریافت بناهای تاریخی و فرهنگی واجد ارزش در فهرست آثار ملی زمینه ساز صیانت بیشتر و شناساندن تمدن و تاریخ منطقه و جذب گردشگران را فراهم خواهد نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1209

به "اعلام ثبت ملی 5 اثر فاخر تاریخی ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام ثبت ملی 5 اثر فاخر تاریخی ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید