خبرنگاران برگزاری بیش از هزار کلاس آموزش مجازی برای 70 درصد دانشجویان

به گزارش هنجس بلاگ، تهران - خبرنگاران - تهدید ویروس کرونا برای آموزش عالی تبدیل به فرصتی شد تا با وجود تمام مسائل در آزمون آموزش مجازی نمره قابل قبولی دریافت کند و بیش از هزار کلاس آموزش مجازی برای 70 درصد دانشجویان در 2 هفته گذشته برگزار گردد.

خبرنگاران برگزاری بیش از هزار کلاس آموزش مجازی برای 70 درصد دانشجویان

با شروع شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند 98 در سطح کشور و همزمان با شروع نیمسال دوم تحصیلی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چالش چگونگی تداوم فعالیت های آموزشی روبرو شد و از این رو توجه به آموزش های غیرحضوری بر پایه فضای وب، مورد تاکید معاونت آموزشی این وزارتخانه نهاده شد.

اهداف آموزش مجازی در دانشگاه ها

وزارت علوم با فراهم آوردن شرایط آموزش های الکترونیک، چهار هدفِ به حداقل رساندن آسیب ها و کنترل شیوع ویروس کرونا در جامعه، جبران کاستی های پدید آمده در فعالیت آموزشی دانشگاه ها، بهره مندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل ایجاد شده در برخورد با شرایط مشابه را دنبال می نماید و در این زمینه گام های شروعین را با صدور بخشنامه هایی شروع کرد که در ادامه به آن اشاره می گردد.

اقدامات ضربتی وزارت علوم

این وزارتخانه روز یکشنبه چهارم اسفندماه با صدور بخشنامه ای به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تاکید بر پیروی از سیاست های وزارت بهداشت به عنوان متولی قرارگاه کرونا ویروس کرد و از دانشگاه ها خواست ضمن مشخص تکلیف دانشجویانی که در حال اجرا آزمایش ها و پژوهش های مربوط به سرانجام نامه و رساله خود هستند، با تخلیه خوابگاه ها، غذاخوری ها و دیگر فضاهای عمومی و مشترک، نسبت به انجام اقدامات بهداشتی و ضدعفونی این فضاها اقدام نمایند.

در تاریخ هفت اسفندماه نشست تصمیم گیری درباره فعالیت آموزشی دانشگاه ها با حضور معاونان آموزشی در وزارت علوم برگزار و نتیجه آن منجر به صدور بخشنامه ای در تاریخ 10 اسفندماه و با موضوع توجه به آموزش غیرحضوری، ایجاد و تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی اعضای هیأت علمی با شیوه ها و ابزارهای آموزش غیرحضوری شد.

اینترنت رایگان برای کلاس های مجازی

این وزارتخانه در اقدامی دیگر کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیک را تشکیل داد و با به روزرسانی فهرست وبگاه های مورد تایید خود و دانشگاه ها، فهرست مراکز آموزش عالی را به سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در روزهای 14 و 17 اسفندماه ارسال کرد تا برای بهره مندی دانشگاه ها از ترافیک رایگان اقدام گردد.

اسامی دانشگاه های فعال و غیرفعال در آموزش مجازی

بر اساس گزارش گیری های این وزارتخانه، دانشگاه ها از منظر آموزش های الکترونیکی به سه دسته تقسم می شوند.

1. دانشگاه هایی که از سال های گذشته دوره های آموزش های الکترونیکی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می کردند. این مراکز آموزش عالی را که از تجربه لازم در فرایند آموزش الکترونیکی برخوردار بودند می توان شامل 2 گروه دانست.

الف. دانشگاه های دولتی مانند تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، فردوسی مشهد، اصفهان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان. این گروه افزون بر دوره های یادگیری الکترونیکی قبلی - که به طور متوسط کمتر از 10 درصد از دوره های آن دانشگاه ها را تشکیل می داد و هم اکنون بدون وقفه ادامه دارد- توانسته اند برای بیش از 70 تا 90 درصد از دوره های حضوری کلاس های الکترونیکی بر خط یا ضبط شده(برون خط) تشکیل دهند. این فعالیت های آموزشی الکترونیکی، حاصل کوشش های 2 هفته اخیر دانشگاه هاست.

ب. دانشگاه های کاملاً الکترونیکی و از راه دور مانند پیغام نور، جامعه المصطفی و موسسات غیردولتی آموزش الکترونیکی مانند مهر البرز، ایرانیان، فاران مهر دانش، برخط، رایانه ای و نور طوبی که این گروه همان فرایند اولیه دوره های الکترونیکی خود را ادامه داده اند.

2. دانشگاه هایی که تجربه دوره آموزش الکترونیکی رسمی قبلی را نداشته اند ولی متخصصان یا حداقل زیرساخت هایی داشته اند که به مدد آن بتوانند به سرعت با شرایط تازه منطبق شوند. برای نمونه دانشگاه های همدان، بیرجند، لرستان و کردستان که با یاری دریافت از شرکت های حرفه ای مجرب، ظرف کمتر از یک هفته توانستند امکانات برای برگزاری کلاس های زنده مجازی یا ضبط شده را فراهم نمایند و با فرایندی سریع و صعودی به سمت فراگیری این آموزش حرکت نمایند.

در این گروه هم اکنون از 20 تا 70 درصد آموزش ها به شیوه الکترونیکی در حال ارائه است.

3. دانشگاه های اعم از دولتی یا غیردولتی که هیچ تجربه ای در دوره های آموزش الکترونیکی ندارند و متخصص هم در اختیار نداشته اند. دانشگاه های غیرانتفاعی حضوری و اغلب دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های دولتی کوچک هزار تا 2 هزار نفری در شهرستان های کوچک از این دسته اند. این گروه در حال مشاوره و رایزنی برای دریافت خدمات توسط دانشگاه های عظیمتر و شرکت های ارائه دهنده خدمات هستند و به احتمال زیاد، اغلب کلاس مجازی را پس ساز تعطیلات نوروز شروع می نمایند.

روش های دانشگاه ها برای آموزش مجازی

دانشگاه های مختلف روش های متنوعی را به صورت همزمان برای سرعت بخشیدن و ارائه متنوع خدمات در پیش دریافتد که عبارت از ارائه دروس الکترونیکی مهیا شده قبلی و قراردادن آن در اختیار سایر دانشجویان دوره های حضوری، برگزاری کلاس های زنده از راه دور، ضبط اموزش ها و کلاس ها توسط استادان و در اختیار گذاشتن آن خارج از وقت و بدون محدودیت زمانی برای دانشجویان(برون خط)، معرفی راه های تعامل استاد و دانشجو

البته این اقدامات متناسب با تجربه، سرعت عمل و امکانات دانشگاه های مختلف، متفاوت بود اما جهت گیری کلی مثبت و اثربخش است.

برگزاری بیش از هزار کلاس درس مجازی

در نخستن هفته صدها کلاس درسی در چندین دانشگاه مختلف به صورت زنده و همزمان برگزار گردید و همزمان تا بیش از هزار دانشجو به صورت برخط و همزمان به وسیله اینترنت در کلاس ها شرکت کردند، بعضی نیز تعداد زیادی از دروس را ضبط نموده و به صورت برون خط و بدون محدودیت زمانی در دسترس دانشجویان قرار دادند. از طرفی دانشگاه هایی که پیش تر هم ارائه خدمات به دانشجویان دوره های الکترونیکی را در برنامه داشتند، دوره های خود را بدون هیچ وقفه ای همچنان ادامه داده و گسترش بخشیدند.

با توجه به آمار بالای دانشگاه های عظیم و نیز دانشگاه پیغام نور، بیش از 70 درصد جمعیت دانشجویی تحت پوشش وزارت علوم در حال دریافت خدمات به صورت الکترونیکی هستند و دیگران نیز تا پس از تعطیلات نوروز امکان ارائه خدمات خود خواهند داشت.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تا به امروز به حدود 110 کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا گسترش یافته و تا کنون جان هزاران نفر را گرفته است. پزشکان توصیه می نمایند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته اظهار داشت: تا به امروز 10 هزار و 75 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 429 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و سه هزار و 276 نفر نیز بهبود یافته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 467

به "خبرنگاران برگزاری بیش از هزار کلاس آموزش مجازی برای 70 درصد دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برگزاری بیش از هزار کلاس آموزش مجازی برای 70 درصد دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید