شومینه شیشه ای چیست؟ از بهترین انتخاب تا نحوه نگهداری آن

به گزارش هنجس بلاگ، در طول قرن ها شومینه ها منبعی برای آسایش، گرم کردن فضا و تهیه وعده های غذایی بودند. اما امروزه، آن ها به عنوان عناصری برای جذابیت بصری در فضاهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. شومینه ها اغلب با متریال های مختلف تزیین می شوند تا به نقطه کانونی فضای داخل تبدیل شوند. در این میان، شومینه شیشه ای به طور کامل برای تحریک بصری طراحی می شود تا شعله های آتش را به مانند یک قاب نقاشی متحرک به نمایش بگذارند. اینکه شومینه شیشه ای از چه متریال ساخته می شود و فواید و معایبش چیست! بهتر است با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

شومینه شیشه ای چیست؟ از بهترین انتخاب تا نحوه نگهداری آن

شومینه شیشه ای چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، این نوع شومینه از شیشه به جای سنگ و آجر ساخته می شود. شیشه ممکن است دورتادور آتش و یا فقط به عنوان درب برای شومینه استفاده شود. انتخاب این مورد بیشتر به سبک دکوراسیون خانه بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل شومینه مدرن ، کدام شومینه برای شما مناسب است؟

شیشه شومینه از نوع سکوریت ساخته می شود و در برابر گرمای زیاد مقاوم است. این شیشه توسط مواد شیمیایی و تحت حرارت بالا پردازش می شود. این شیشه نه می سوزد، نه ذوب می شود، نه منفجر و خرد می شود و نه مانند شیشه های معمولی، دوده به خود می گیرد. هنگام استفاده از گاز طبیعی برای روشن کردن آتش نیز در برابر تغییر رنگ مقاوم است.

چگونه شومینه شیشه ای می تواند بازده انرژی را افزایش دهد؟

شیشه به عنوان مانعی بین فضای داخل خانه و دودکش در نظر گرفته می شود و تا حد زیادی کارایی شومینه را افزایش می دهد. شومینه روباز دقیقاً مانند پنجره باز است! هنگامی که در زمستان باز می ماند، شومینه اجازه می دهد تا هوای گرم از دودکش خارج شود و در تابستان هوای خنک قادر به فرار از سمت دودکش است. در هر دو مورد، شومینه شیشه ای با به حداقل رساندن میزان هوای از دست رفته در دودکش باعث صرفه جویی در هزینه های پرداختی می شود

از دیگر مزایای شومینه شیشه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و سبک زیبا: سبک، رنگ و شکل این شومینه تقریبا بی حد و حصر است. شیشه به خوبی می تواند زیبایی شعله های آتش را نمایان کند و سبکی مدرن و زیبا به فضای خانه ببخشد. به ویژه مدل هایی که دورتادور شیشه هستند و شومینه در وسط فضا قرار گرفته است، زیبایی شیشه به شومینه رنگ و لعاب تازه ای می بخشند.
  • کاهش نیاز به تمیز کردن مداوم: بیشتر شومینه ها دارای خاکستر، تراشه های چوب و سایر آوارها هستند. از این رو، تمیز کردن محیط داخلی شومینه می تواند نیاز به جارو زدن بقایای باقی مانده را اجتناب ناپذیر کند. اما شومینه شیشه ای چنین مسئله ای را کاهش داده و در برخی مدل های جدید به کلی برطرف کرده است.
  • افزایش گرمای محیط: این شومینه ها می توانند گرمای موجود در خانه را بیش از سه برابر افزایش دهند. هنگام شعله ور شدن آتش (سوختن با چوب یا گاز) درب شومینه باید باز باشد تا آتش محیط داخل را گرم کند. (اما در بیشتر موارد شومینه شیشه ای جنبی تزئینی دارد تا جنبه کاربردی برای گرم کردن محیط).
  • ایجاد احساس آرامش و امنیت: از مهم ترین مزایای استفاده از این نوع شومینه، ایجاد احساس آرامش در افراد است. یقیناً نوشیدن یک لیوان چای یا خواندن کتاب در کنار شومینه، علاوه بر آرامش به ایجاد احساس امنیت نیز کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: معرفی شومینه هیزمی فضای باز : بررسی انواع، مزایا و معایب

چطور یک شومینه شیشه ای مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه شومینه شیشه ای در محیط داخلی خود قرار دهید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید و تصمیم خود را براساس آن ها تنظیم کنید. این نکات عبارتند از:

نوع شعله: در شومینه های شیشه ای سه نوع شعله استفاده می شود. اول شعله حاصل از سوختن چوب است، دومی شعله گازی و سومی شعله لامپی است. شعله ای که از سوختن چوب حاصل می شود، ظاهری طبیعی و زیباتر دارد، ولی لازم است خاکسترها و دوده های توسط دودکش مکیده شوند تا ظاهر داخلی شومینه را ناخوش آیند جلوه ندهند. شعله گازی بسیار تمیز است و می تواند آتش زیبا ایجاد کند، اما برای استفاده نیاز به منبع گاز و هزینه های مربوط به آن را دارد. شعله لامپی به صورتی است که با استفاده از لامپ های LED شعله مصنوعی ایجاد می کند.

اندازه شومینه: مهم است که اندازه شومینه و ابعاد محیط خود را اندازه گیری کنید. این موضوع نه تنها برای عملکرد شومینه حیاتی است، بلکه به شما کمک می کند تا از چشم اندازی شومینه در محیط داخل شما ایجاد می کند لذت ببرید. برای فضاهای بزرگ می توان از شومینه بزرگ تر استفاده کرد و بلعکس برای محیط های کوچکتر نیاز به شومینه با ابعاد کمتر است. اما گاهی اوقات می توان شومینه در دل دیوار ایجاد کرد تا بخشی از محیط پیرامون خانه باشد و به عنوان جزئی جدا در نظر گرفته نشود. به طور کلی، هر چه ابعاد شومینه بیشتر باشد، زیبایی حاصل از شعله های آتش نیز افزایش می یاید.

سبک دکوراسیون: شومینه شیشه ای در سبک های مختلفی طراحی و ساخته می شود که می تواند مناسب با انواع سبک های دکوراسیون باشد. شومینه باید تداعی کننده سبک طراحی داخلی بوده و آن را به خوب برجسته کند. برای فضاهای سنتی می توان بخشی از شومینه را با سنگ یا آجر درست کرد، یا برای محیط های مدرن می توان شومینه را در دل یک دیوار ساده رنگ شده اجرا کرد. در فضاهای صنعتی نیز می توان از فلز به عنوان متریال پایه برای ساخت شومینه استفاده کرد. اما مهم است که شیشه به عنوان عنصر کانونی قلمداد شود که به صورت حدبیشتری (دورتادور شیشه یا سه طرف شیشه) در محل تعبیه می شود.

چگونه شومینه شیشه ای را تمیز کنیم؟

به طور کلی، نگهداری شیشه بسیار آسان است و به بی دردسر بودن شناخته می شود. اما با گذشت زمان ممکن است متوجه برخی از کثیفی ها شوید، به خصوص اگر از پروپان به عنوان منبع سوخت خود استفاده می کنید. به هر روی، تمیز کردن این شومینه به شرح زیر است:

  • اولین قدم برای تمیز کردن شیشه شومینه این است که منبع تغذیه را خاموش کنید و صبر کنید تا شیشه کاملاً خنک شود.
  • درب شیشه ای را باز کنید و محیط داخل را از هرگونه باقی مانده چوب (در صورت استفاده از چوب به عنوان منبع سوخت) پاک کنید.
  • یک سطل را با آب گرم و صابون پُر کنید و با استفاده از پارچه تمیز اقدام به تمیز کردن شیشه ها کنید.

نکته: از پاک کننده های الکلی یا شیمیایی استفاده نکنید زیرا این مواد اغلب قابل اشتعال هستند.

کلام آخر

اضافه کردن شومینه شیشه ای به فضای داخل علاوه بر زیباتر کردن دکوراسیون می تواند باعث گرم شدن محیط داخل نیز شود. نمایش شعله های زیبایی آتش که حاصل سوختن چوب هستند، ظاهری زنده، با وقار و طبیعی را به محیط منزل می بخشد. به ویژه اگر از شومینه ای استفاده شود که شیشه دورتادور آن را تشکیل می دهد، دیدن آتش در هر زاویه می تواند به ایجاد احساس آرامش در افراد کمک کند. در هر صورت، می توان از این نوع شومینه در منازل، محیط های اداری و حتی تجاری نیز استفاده کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1873

به "شومینه شیشه ای چیست؟ از بهترین انتخاب تا نحوه نگهداری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شومینه شیشه ای چیست؟ از بهترین انتخاب تا نحوه نگهداری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید