مشورت، کلید موفقیت در زندگی

به گزارش هنجس بلاگ، مشورت و مشاوره از یک ریشه و به معنای مراجعه به افراد مطلع و مطلع برای راه یابی به حل مسئله و بهره گیری از تجارب و مطلعی دیگران است.

مشورت، کلید موفقیت در زندگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از کیهان؛

پرسش:

مشورت با دیگران چه آثار و فوایدی در حیات فردی و اجتماعی انسان دارد؟

پاسخ:

مشورت که از پشتوانه وحیانی و عقلانی برخوردار است، فواید زیادی دارد.

آثار و برکات فراوانی که از مشورت کردن نصیب انسان می گردد، هرگز از تفکر فردی و امکانات و منابع فراوان مادی به دست نمی آید. اینک اهم آثار و فواید مشورت رابه شرح زیر بیان می کنیم:

1- یاری دریافت از افکار دیگران

مشورت به انسان یاری می نماید تا افکار و اندیشه های دیگران، به ویژه صاحب نظران و متخصصان را به یاری طلبد و با قرار دادن افکار و اندیشه های آنان در کنار فکر و نظر خود، بر قدرت، وسعت و عمق اندیشه و بینش خود بیفزاید و از درخشش افکار و اندیشه های دیگران بهره مند گردد.

حضرت علی(ع) می فرماید:

کسی که با خردمندان و عاقلان مشاوره کند به نور عقلها و خردها روشنی یابد. (غررالحکم و دررالکلم، ص589)

هر کس با دیگران مشورت نماید، از اندیشه های آنان بهره گرفته است. (نهج البلاغه- حکمت 161)

2- شناسایی خطاها

یکی دیگر از آثار مثبت مشورت این است که مشورت کردن و استفاده از نقطه نظرهای دیگران به انسان یاری می نماید تا خطاها و اشتباهات را بشناسد. امام علی(ع) فرمودند: کسی که از نظرات و آراء گوناگون استقبال نماید، موارد خطا و اشتباه را می شناسد. (نهج البلاغه، حکمت 173)

3- دستیابی به راهکار مناسب

مشورت باعث می گردد تا تصمیم معقول و مناسبی اتخاذ گردد و راه درستی انتخاب گردد. حضرت علی(ع) می فرماید:

هر کس با صاحبان اندیشه و خرد مشورت نماید، به راه درست رهنمون می گردد. (بحارالانوار، ج75، ص105)

4- پیشگیری از پشیمانی

معمولاً بعد از هر تصمیمی که بدون مشورت اتخاذ گردد و جوانب و زوایای مختلف آن به خوبی سنجیده نشده باشد، پشیمانی و ندامت از اینکه چرا این تصمیم بدون سنجش جوانب مختلف مسئله اتخاذ شده، طبیعی است. امیر مؤمنان حضرت علی(ع) این نکته را یادآور می گردد و می فرماید:

با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی. (غررالحکم و دررالکلم، ص587)

و نیز فرمودند:

رسول خدا(ص) مرا به یمن فرستاد، سفارشات لازم را کرد و فرمود: ای علی! کسی که استخاره کند سرگردان نخواهد شد و کسی که مشورت کند پشیمان نمی گردد. (بحارالانوار، ج75، ص100)

5- مبارزه با تکبر و استبداد نظر

آنگاه که با غفلت از مشورت، خوی استبداد و تکبر در جامعه تقویت گردد و جامعه از پشتوانه فکری و عملی مشاوران محروم گردد، رکودی مرگبار رخ می نماید و جامعه را از پیشرفت و شکوفایی بازمی دارد. این واقعیت در زبان پیامبر اکرم(ص) چنین جاری شده است که فرمود: آن گاه که فرمانروایان شما از بدانتان و ثروتمندان شما از تنگ چشمانتان باشند و مشورت و رایزنی از میانتان رخ بربندد، به زمین فرو رفتن شما بهتر از زندگی در آن است. (بحارالانوار، ج74، ص139)

همچنین امام علی(ع) فرمودند: کسی که به رأی خود استبداد بورزد هلاک می گردد. (نهج البلاغه(ع)- حکمت 161)

هیچ تنهایی ترسناک تر از خودپسندی و خودبینی و هیچ پشتیبانی مطمئن تر از مشورت نیست. (نهج البلاغه- حکمت113)

6- هدایتگری

نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند:

هر که بخواهد کاری کند و درباره آن مشورت کند خدا او را به خردمندانه ترین کارها توفیق دهد. (نهج الفصاحه، ص433، ح2962)

7- کامروایی

مشاوره فرآیندی سودمند است که می تواند زمینه چیرگی بر مسائل و رشد فکری و افزایش تشخیص و تصمیم گیری را فراهم کند. بنابراین، کامروایی و پویایی فرد و جامعه در گرو مشورت دهی و مشورت خواهی است. امام علی(ع) فرمودند:

مشورت کننده کامیاب و رستگار خواهد شد. (غررالحکم و دررالکلم، ص585)

دستاوردهای دیگر مشورت عبارتند از: پیروی از روش ائمه معصومین، روشن بینی و بصیرت، ازدیاد عقل (رشد اندیشه، قدرت تدبیر)، نوعی مشارکت فکری و تشویق به کار جمعی، قدرت تصمیم گیری واقع بینانه، احترام به افکار و آراء، موجب اطمینان نفس و راحتی، پی بردن بر قدرت فکری و میزان دلسوزی دیگران (شناسایی افراد شایسته از دیگران)، موجب شکوفایی استعدادها و رشد ذوق ها و در نتیجه موجب گشایش راه های نوین، افزایش میزان مطلوبیت و درجه مقبولیت (جلوگیری از بدگمانی و جلب نظر مردم)، موجب دوری از انتقادهای مغرضانه و انتقادهایی را که براشخاص خود محور و تک رو می باشد، تضمین تداوم کار در سایه مشورت، موجب افزایش آگاهی ها و معلومات دیگران.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2269

به "مشورت، کلید موفقیت در زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشورت، کلید موفقیت در زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید