آخرین جزئیات برگزاری آزمون پرلز 2021
به گزارش هنجس بلاگ، تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اعلام خبر برگزاری مرحله مقدماتی آزمون پرلز 2021، درباره جزئیات سرنوشت این آزمون با توجه به شیوع کرونا شرح داد.
به گزارش مهر، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مورد آخرین شرایط آزمون های تیمز و پرلز گفت: جدیدترین آزمون تیمز در سال 2019 در اردیبهشت سال 98 برگزار گردید و نتایجش در پاییز سال جاری ارائه می شود و این زمان اجازه داریم آن را منتشر کنیم. دوره مقدماتی آزمون پرلز 2021 را انجام داده ایم که با کرونا روبرو شدیم و متوقف شده است.
وی اضافه نمود: سه شنبه و چهارشنبه گذشته جلسه مجازی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برگزار گردید و بحث های زیادی مطرح شد تا درباره نحوه اجرای مراحل دیگر آزمون پرلز نتیجه گیری شود. بین اغلب کشورها اختلاف نظرهایی وجود داشت. در نهایت قرار شد آذرماه جلسه مجازی دیگری برگزار شود تا درباره چگونگی اجرای پرلز 2021 با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد تصمیم گیری شود و کشورها تعهدات خود را اعلام نمایند و بپذیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که نظر ایران درباره برگزاری این آزمون در دوران کرونا چه بود، گفت: با توجه به ویژگی های خاصی که این آزمون دارد و حضور دانش آموزان را احتیاج دارد و نمی شود به صورت مجازی برگزار شود، ما دیدگاه خودمان را ارائه کردیم. حالا باید تصمیم گرفته شود که اساساً این دوره برگزار شود یا نه. اما به هر حال برای برگزاری مجازی این آزمون مشکل این است و توجیه دانش آموزان برای چنین آزمونی سخت است و موارد دیگری هم وجود دارد که مشکل ایجاد می نماید.
ارزشیابی کیفی توصیفی نمی تواند تنها علت افت مهارت خواندن و نوشتن بچه ها باشد
وی درباره اینکه ما با افت نمره در این آزمون روبرو هستیم و آیا ارزشیابی کیفی - توصیفی علت آن است، یا نحوه دریافت آزمون هم در آن دخیل است، گفت: قطعاً نمی تواند به خاطر نحوه دریافت آزمون باشد اما بعید به نظر می رسد که تنها ارزشیابی کیفی - توصیفی در این امر دخیل باشد. در آزمون پرلز 2016 دانش آموزان دختر نسبت به پسرها 45 نمره بهتر بودند. اگر قرار بود فقط یک عامل در افت کلی عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان موثر باشد ما باید در هر دو گروه این افت را شاهد بودیم.
وی توضیح داد: اینکه پسرها عملکردشان پائین تر است نمی تواند تنها به ارزشیابی باز شود. یکی از بحث های مهم در این زمینه معلم و کتاب درسی است. عامل مهم دیگر تعامل دانش آموز با مدرسه است و ویژگی هایی که در مدرسه وجود دارد. دانش آموزان پسر ما به دلایل متعدد در زمینه خواندن و نوشتن رشد کافی پیدا نمی نمایند و نباید برای آن به دنبال یک عامل باشیم. بجز مواردی که گفتم به نظر می رسد در مدارس پسرانه آنچنان که باید بچه ها حواسشان به درس نیست و معلم و مدیر باید در این زمینه تامل مجدد صورت بدهند.
کریمی اظهار کرد: البته نظریه های روانشناسی هم می گویند پردازش زبانی و مهارت های خواندن و در بحث گفتار دختران قوی تر از پسران است و خودِ این قوت در نتایج تاثیرگذار است. در تمام کشورها به جز دو کشور که یکی از آنها مراکش است شاهد هستیم که عملکرد دخترها در خواندن و نوشتن بهتر از پسرها است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مهارت ریاضی و علوم نیز همین اتفاق می افتد، اعلام کرد: در این بحث در 30 تا 40 درصد کشورها دخترها پیشتاز هستند اما در درک خواندن در همه کشورها دخترها قوی هستند. در کشور ما در سالهای اولیه یعنی 1995 میلادی پسرهایمان در ریاضی و علوم نمره بهتری می دریافتد. از سال 2001 آرام آرام فاصله بین دخترها و پسرها کم می شود تا امروز که دخترها قوی تر ظاهر می شوند و این مسئله هم در پایه چهارم و هم هشتم مشاهده می شود که نشان می دهد فرایند آموزش دختران ما شکل مناسبی پیدا نموده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: معمولاً به نظرمان می رسد که در ریاضی و علوم و مهندسی پسرها باید قوی تر باشند اما نتایج این آزمون ها نشان می دهد که پسرها عقب افتاده اند و اساس آموزش در کشور ما به سمت دخترانه شدن در حرکت است و پسرها کمتر به آموزش توجه دارند. این بحث مهمی است و یک هشدار مهم برای مسئولان است و باید به آن توجه نمایند.
وی درباره اینکه آیا می خواهیم به سمت سنجش مهارت ها هم برویم یا نه گفت: البته ما به صورت داخلی آزمون مهارتی نداریم که دیگر مهارت های پسران و دختران را مورد سنجش قرار دهند و باید برای آن هم فکری بکنیم تا مهارت های فنی و حرفه ای نیز سنجیده شود. بعضی آزمون های فنی و حرفه ای در حوزه هایی مانند مهارت های اجتماعی و شهفرایندی و حل مسئله اجتماعی مشابه تیمز و پرلز وجود دارد که بین المللی است اما ما در آن آزمون ها عضو نیستیم.
کریمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نتایج این آزمون ها چه راهکارهایی برای جبران ضعف ها اندیشیده شده است، گفت: در پزوهشگاه کارگروهی تشکیل شده تا جهت بهبود عملکرد دانش آموزان بر اساس این نتایج بحث و آنالیز صورت بگیرد و اغلب معاونان نیز در آن عضویت دارند. دو جلسه نیز تا کنون برای آن تشکیل شده است. به دنبال این هستیم برای کاربست این نتایج بین المللی بدانیم که به کدام محورها باید توجه کنیم؛ مثلاً آیا احتیاج است در سرفصل دانشگاه فرهنگیان، کارورزی معلم ها، بحث کتاب درسی، جو مدارس، فضای پرورشی و عاطفی مدارس و… تجدید نظری کنیم یا نه.
منبع: خبرگزاری پاناگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.