آشنایی با دخمه سنگر فرهاد

به گزارش هنجس بلاگ، دخمه سنگر یا بام فرهاد یکی از آثار تاریخی آذربایجان غربی است که در 7 کیلومتری شهر ماکو در روستای سنگر واقع است، این دخمه سنگی را که قدمتی 2700 ساله دارد به فرهاد عاشق پیشه نسبت می دهند.

آشنایی با دخمه سنگر فرهاد

به گزارش ، این دخمه سنگی در 7 کیلومتری شمال غربی شهر ماکو در نزدیکی روستای سنگر، تعبیه شده که مربوط به اقوام اورارتو بوده و متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد است.

مجموعه تاریخی شامل دو اتاق تو در تو است که در دل کوه و درون صخره ای عظیم تراشیده شده است و با راه پله ای سنگی به کوه متصل می گردد، در ورودی آن تقریباً یک ونیم در 2 متر و اتاق ها یکی عظیم (تقریباً 4*3) و دیگری کوچک تر (تقریباً 2*2) است؛ که با دری 1 *1.5 متری به هم متصل اند. بر روی دیواره ها طاقچه هایی تراشیده شده است و برای روشنایی گویا از مشعل استفاده می شده است.

دیواره های سنگی دخمه فرهاد به نحو اعجاب انگیزی تراشیده شده است به نحوی که تراشیدن چنین دیوار های صافی در دل صخره های سخت کوه حتی در این زمان سخت و مشکل به نظر می رسد، داخل دخمه کاملاً تاریک است و هیچ منبع نوری وجود ندارد.

دخمه سنگی فرهاد که با نام های گور دخمه ایوان فرهاد، بام فرهاد و دخمه سنگی ماکو نیز شناخته می گردد، اثری باقی مانده از هزاره اول پیش از میلاد مسیح است و به اقوام اورارتو در دوران ماد ها و قرن هشتم قبل از میلاد تعلق دارد.

دخمه سنگی فرهاد از دو اتاق و ورودی که در انتهای 30 پله سنگی قرار گرفته است، تشکیل می گردد و در دل کوه و داخل صخره ای عظیم تراشیده شده است این اثر کهن در تاریخ 1 فروردین 1347 با شماره ثبت 803 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 790

به "آشنایی با دخمه سنگر فرهاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دخمه سنگر فرهاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید