آشنایی با دستگاه پالس اکسیمتر

به گزارش هنجس بلاگ، پالس اکسیمتر دستگاهی برای مقدار گیری مقدار هموگلوبین اشباع شده با اکسیژن است. اگر شما هم سرو کارتان به مراکز اورژانس و بیمارستان افتاده باشد، وسیله کوچکی مانند دستگاه دوخت کوچک را می بینید که انگشت بیمار بین آن قرار گرفته است. نام این دستگاه پالس اکسیمتر است. این وسیله غیر تهاجمی و به سادگی استفاده می گردد. برای آشنایی بیشتر با این وسیله مطلب زیر را مطالعه کنید:

آشنایی با دستگاه پالس اکسیمتر

ویژگی دستگاه پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر سریع تر از ارزیابی فشارخون، نبض و تنفس، مسائل موجود در اکسیژن رسانی را نشان می دهد.

قسمت های اصلی دستگاه

پروب پالس اکسیمتر

مانیتور

کار دستگاه

این دستگاه از یک سنسور نوری تشکیل شده است که روی شریان کوچک نبض دار، قرار می گیرد. (معمولاً روی انگشت اشاره شخص) در یک طرف دوLED به اسم فرستنده قرار گرفته است که دو موج نور قرمز با طول موج 660 نانومتر و مادون قرمز با طول موج 930 نانومتر را انتشار می دهد. نور قرمز رنگ به وسیله هموگلوبین که رنگ طبیعی آن آبی است و مادون قرمز به وسیله اکسیژن ترکیبی با هموگلوبین (HbO2) جذب می گردد. در طرف دیگر دستگاه یک گیرنده یا در اصطلاح یک فتودیود واقع شده است که وظیفه آشکارسازی نور عبوری از بافت را دارد. نور به وسیله گیرنده بر حسب اندازه شدت نور به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می گردد در واقع این سیگنال ورودی بعد از محاسبات اندازه اکسیژن خون را معین می نماید.

موارد خطای دستگاه

1-در معرض نور شدید قرار گرفتن

2-فشار خون خیلی بالا یا پایین شخص

3-دمای غیر عادی بافت

4-وجود جذب کننده هایی مثل لاک یا رنگ

5- شرایط نامناسب انگشت اشاره در مکان معین

نقاطی در بدن که در بزرگ سالان بیشتر برای اتصال اکسیمتری استفاده می گردد انگشت دست، انگشت پا و بالا یا پایین گوش و در نوزادان، کف پا یا کف دست یا انگشت شست پا یا دست است.

نکات کاربردی

برای کنترل تعداد ضربان قلب بهتر است ضمن استفاده از اکسیمتر حتماً نبض بیمار کنترل گردد چون این دستگاه ممکن است در اثر عواملی چون لرزش، درجه حرارت محیط یا کاهش شارژ دچار نوسان گردد و تعداد نبض را غیر واقعی نشان دهد.

اکسیمتر درصد هموگلوبین اشباع شده با اکسیژن را نشان می دهد. اندازه طبیعی آن برای شخصی که در هوای اتاق نفس می کشد 97-99 درصد است. درصد کمتر از 95 می تواند نشانه هیپوکسی(کمبود اکسیژن) بیمار باشد.

نکته

در صورت مسمومیت بیمار با مونوکسید عدد اکسیمتر به اندازه زیادی بالا خواهد بود که غیر دقیق است. در واقع چون دستگاه اندازه اشباع هموگلوبین را معین می نماید در مسمومیت با مونوکسید، اندازه اشباع هموگلوبین را با گاز مونوکسید نشان می دهد. (این گاز 200 برابر میل ترکیبی بیشتری نسبت به اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد)

منبع: همگردی
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3509

به "آشنایی با دستگاه پالس اکسیمتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دستگاه پالس اکسیمتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید