آیا ثبت جهانی یزد از تخریب های تعمدی آن جلوگیری می نماید!؟

به گزارش هنجس بلاگ، از آب گرفتگی تعمدی در شهر یزد تا ثبت جهانی شدن آن

با توجه به این که در روزهای اخیر خبرهای مبنی بر آب گرفتگی عمدی در شهر یزد در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شد، در مورد آن معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این خصوص گفت: پس از ثبت جهانی یزد دیگر شاهد تخریب های جدی و افسارگسیخته آثار تاریخی در این شهر نیستیم. با توجه به اهمیت تاریخی شهر یزد تیم خبری خبرنگاران در ادامه گزارشی را در مورد تخریب عمدی شهر یزد و همچنین تضمین معاون گردشگری کشور در مورد آسایش خیال هموطنان در مورد آثار تاریخی این شهر به دلیل ثبت جهانی آن تهیه نموده ایم که در صورت علاقه می توانید با ما همراه باشید.

آیا ثبت جهانی یزد از تخریب های تعمدی آن جلوگیری می نماید!؟

آب گرفتگی تعمدی در شهر یزد

همانطور که گفتیم در روزهای اخیر خبری مبنی بر آب گرفتگی تعمدی در شهر یزد در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شده بود و در خصوص آن مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت:

خراب شدن چند مورد منزل مسکونی تاریخی در بافت جهانی یزد که در فضای مجازی منتشر شده، هیچ ارتباطی با آب گرفتگی چند روز اخیر نداشته و طبق آنالیز های اجرا شده ناشی از آب گرفتگی عمدی توسط مالک با قصد تخریب عمدی بوده است.

در ادامه هادی هادی نسب با اشاره به بارش بی سابقه ای که در روزهای گذشته در سطح استان رویداده نیز چنین اظهار کرد: طی 48 ساعته گذشته بارش بیش از 41 میلی متر باران در شهر یزد ثبت شده است. وی نیز نیز با بیان اینکه هیچ موردی در حوزه خسارات ناشی از آب گرفتگی و بارش برف و باران در سطح استان گزارش نشده است اطلاع داد و آب گرفتگی اتفاق افتاده را یکی از چالش های جدی بارندگی در روزهای گذشته در شهر یزد گفت و گفت:

در بارندگی های اخیر 28 نقطه در سطح شهر یزد دچار آب گرفتگی شده که با حضور به موقع امدادگران عملیات تخلیه محل و آزادسازی جهت اجرا شده است.

در ادامه این خبر هادی نسب حفر چاه های سطحی، ایجاد کانال های راهنمایی آب با جانمایی صحیح و ساخت سیل بند در جهتهای تعیین شده از جمله اقداماتی است که در دستور کار ستاد مدیریت بحران استانداری برای پیشگیری از خسارت های احتمالی در وقوع سیل در یزد نیز دانست و اینچنین گفت: متاسفانه جانمایی و نحوه اجرای کانال جهت بلوار شهید دهقان یزد که به منظور خروج آب های سطحی از سطح آسفالت ساخته شده بود مناسب نبوده و قرار است شهرداری نسبت به اصلاح این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

این مسئول مربوطه نیز در خصوص گرفتاری بعضی از هموطنان در ارتفاعات سخوید نیز توضیح داد که: حضور بیش از ظرفیت وسایل نقلیه شخصی و بارش برف در پیست سخوید یزد منجر به ایجاد گره ترافیکی و وحشت چند تن از همشهریان شده که با حضور عوامل راهور و راهداران اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای بعد از حدود سه ساعت جهت باز شده است.

کاهش تخریب آثار تاریخی یزد با ثبت جهانی

در خصوص این موضوع مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد اینطور گفت که خوشبختانه مدیریت بحران خوبی در سطح استان یزد در طی دو روز گذشته اجرا شده است و در خصوص آن گفت: ایمن سازی بیش از پیش شهر یزد در برابر بحران های طبیعی در دستور کار ستاد مدیریت بحران استانداری و دستگاه های مرتبط قرار گرفته است. و نیز با اشاره به این موضوع که پس از ثبت جهانی یزد دیگر شاهد تخریب های جدی و افسارگسیخته آثار تاریخی در این شهر نیستیم، سعی در ایجاد آرامش خاطر برای هموطنان نمود.

با توجه به اهمیت تاریخی شهر یزد جوانان بسیاری اقدام به خرید خانه های متروکه در بافت تاریخی یزد کرده اند و بناهایی در محور گردشگری بافت کرده اند و آن ها تبدیل به گالری و مراکز هنری کرده اند. مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد در رابطه با اهمیت و لزوم برگزاری کارگاه های بین المللی معماری خشتی، یادآورشد: سابقه برگزاری کنفراس های بین المللی خشت در ایران به دهه 50 می رسد و سال 2003 نیز یک کنفراس بین المللی خشت در یزد برگزار شده است.

طالبیان گفت: اما کارگاهی که نزدیک به یک هفته در شهر جهانی یزد و با همکاری و مشارکت دانشگاه یزد، شهرداری و اداره میراث فرهنگی یزد برپا شد شروعگر توجه و توسعه معماری خشتی در حوزه جهانی است.

گفتنی است که بگوییم کارگاه بین المللی معماری خشتی در شرایطی که شهر یزد به عنوان شهر تاریخی به ثبت جهانی رسیده اتفاق بسیار مهمی برای ایران محسوب می گردد چرا که با توجه به رویکرد توسعه شهری معماری خشتی پر رنگ تر از قبل می گردد و بستری برای گفت و گو میان مردم، جامعه دانشگاهی و مسئولان شهری و میراث فرهنگی ایجاد می گردد که این دستاورد بزرگی در حفظ معماری خشتی می باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کارگاه بین المللی معماری خشتی در شرایطی که یزد به ثبت جهانی رسیده اتفاقی بسیار مهمی است چرا که نه تنها توجه به رویکرد توسعه شهری با معماری خشتی پررنگ تر از قبل خواهد شد که بستر گفت و گو میان مردم، جامعه دانشگاهی و مسئولان شهری و میراث فرهنگی ایجاد می گردد که این دستاورد بزرگی در حفظ معماری خشتی است.

اولین کارگاه بین المللی معماری خشتی که در 21 بهمن سال 1397 با حضور 30 شرکت کننده از کشور فیلیپین، افغانستان، لبنان، کویت، اردن، پرتغال، الجزایر، آلمان و ایران در بافت تاریخی یزد شروع به کار کرد در 28 بهمن ماه پس از نشست های متعدد درخصوص معماری خشتی و سازه های پایدار و همچنین آنالیز فرصت ها و چالش های حفاظتی آن به انتها رسید.

سال 1396 در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد در شهر کراکوف لهستان، بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران به ثبت جهانی رسید تا آرزوی چندین ساله با کوشش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل گردد.

شهریور 1395 ارزیاب یونسکو برای آنالیز شرایط بافت تاریخی یزد و ارایه گزارش به کمیته های مربوطه به یزد سفر کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 682

به "آیا ثبت جهانی یزد از تخریب های تعمدی آن جلوگیری می نماید!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ثبت جهانی یزد از تخریب های تعمدی آن جلوگیری می نماید!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید