ابتلای حدود 40 درصد ایرانیان به کرونا ، نشانه های موج چهارم دیده می شود

به گزارش هنجس بلاگ، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا حدس می زند 30 الی 40 درصد از مردم کشور به ویروس کرونا مبتلا شده باشند.

ابتلای حدود 40 درصد ایرانیان به کرونا ، نشانه های موج چهارم دیده می شود

به گزارش خبرنگاران ، برخی از کارشناسان می گویند ما همین الان هم در موج چهارم کرونا به سر می بریم این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان نظری خلاف این دارند.

در شرایطی که موج چهارم در کنار واکسیناسیون همگانی به دغدغه اصلی تبدیل شده است گفت و گویی با دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه می آید:

*واقعا اکنون ما در موج چهارم ویروس کرونا به سر می بریم؟

نشانه های موج چهارم را می بینیم اما به نظر نمی رسد که هنوز این موج به وقوع پیوسته باشد. اما وقتی در کشوری مثل ایران موارد ابتلا به بیماری افزایش پیدا می کند، تعداد بستری شدگان بیش از میانگین هفته های قبل است و البته مرگ و میر نیز رو به افزایش می رود به این نتیجه می رسیم که به زودی موج چهارم سر می رسد.

باید تذکرات لازم را به مردم بدهیم تا ساده انگاری صورت نگیرد. برای اینکه گرفتار موج چهارم نشویم باید موارد زیادی را رعایت کنیم.

شیوع ویروس های جهش یافته در ایران در چه شرایطی است؟

تا آنجایی که من می دانم تا امروز هیچ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی در کشور مشاهده نشده است. مواردی هم که در کمیته کشوری مقابله با کرونا مطرح شد ارتباطی با کرونای جهش یافته آفریقایی نداشته است. اما تا امروز شاهد شیوع کرونای انگلیسی در کشور بوده ایم.

ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی تا چه میزان کشندگی بالاتری نسبت به نوع قدیمی دارد؟

انتشار ویروس کرونای انگلیسی سریع تر رخ می دهد و البته میزان کشندگی آن هم به نسبت ورژن قدیمی باز هم بالاتر است اما نه خیلی زیاد. این یک مقدار اغراق است که اگر بگوییم ویروس انگلیسی بسیار کشنده تر است اما به هر حال خطر بیشتری دارد. مقاله ای در Lancet منتشر شد که با شواهدی ثابت کرد مرگ و میر ناشی از ویروس جهش یافته انگلیسی به نسبت نوع قبلی کووید19 بالاتر است.

واکسیناسیون همگانی کرونا در ایران چه زمانی تحقق می یابد؟

همه هم و غم مسئولان این است که همه گروه های در معرض خطر و پرخطر علیه کرونا واکسینه شوند، به خصوص کادر درمانی و پزشکان.

پزشکان، پرستاران و تکنسین های اورژانس باید تا خاتمه واکسیناسیون بشوند و امیدوارم این اتفاق رخ بدهد. اما باید توجه داشت که مدت زمان زیادی به خاتمه سال نمانده است. تا الان که با شما صحبت می کنم بسکمک از پرستاران، پزشکان و اعضای کادردرمانی واکسن را دریافت نکرده اند. هر واکسنی که تزریق می شود 21 روز بعد باید دوز دوم ترزیق شود. دو هفته بعد از تزریق واکسن آنتی بادی در بدن به وجود می آید. اینگونه است که فرد در برابر کرونا مصون می شود. دکتر رییسی و سایر افراد کمیته اجرایی مقابله با کرونا بهتر در رابطه با واکسینه کردن همگانی توضیح بدهند.

در رابطه با آمار واقعی مبتلایان در بسکمک از کشورها از جمله ایران همواره شک و تردیدهای زیادی وجود داشته است. واقعا برای ایران آمار مبتلایان چقدر است؟

میزان واقعی آمار بستگی به هر کشور و جمعیت آن دارد. مطالعات دکتر ملک زاده معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نشان داد که مثلا پنج ماه پیش بالای 25 درصد از جمعیت کشور مبتلا به کرونا شده بودند. الان این رقم باید 30 الی 40 درصد شده باشد. تصور می کنم بعد از استعفای دکتر ملک زاده این مطالعه دیگر پیگیری نشد. ما یک ماه و نیم پیش نرخ بسیار بالایی از ابتلا داشتیم و فکر می کنم در آن موج باز هم تعداد زیاد دیگری از مردم مبتلا شدند. همه چیز بستگی به نوع ویروسی دارد که شیوع پیدا کرده است. از سویی سطح ایمنی مردم بسیار مهم است، اگر سطح ایمنی بالا باشد خود به خود نرخ ابتلا کاهش پیدا می کند. اگر نگاهی گذرا به جامعه داشته باشید می بینید که در هر خانواده ای فردی بوده که به این بیماری مبتلا شود.

برای کنترل موج چهارم باید چکار کنیم؟

باید تاکید کنیم که بیماری تمام نشده است و این ویروس اکنون در کمین همه ما است. همه ما باید همان قوانین بهداشتی را رعایت کنیم، ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، مدام دست ها را بشوییم و در خانه بمانیم. همچنین مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. رعایت این موارد کمک زیادی به ما می کند.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2819

به "ابتلای حدود 40 درصد ایرانیان به کرونا ، نشانه های موج چهارم دیده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلای حدود 40 درصد ایرانیان به کرونا ، نشانه های موج چهارم دیده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید