برای درمان ریزش مو چه کنیم؟

به گزارش هنجس بلاگ، ریزش مو که آلوپسیا یا طاسی هم نامیده می گردد مسئله ای است که این روزها گریبان گیر خیلی ها شده است. در بیشتر موارد ریزش مو جزو فرآیند طبیعی پیری است و بیماری و مشکل محسوب نمی گردد. به هرحال ریزش مو همچنان جزو دغدغه ی خیلی از مردم است.

برای درمان ریزش مو چه کنیم؟

روش های رایج درمان ریزش مو

Rogaine (minoxidil)
تحت یک سری شرایط خاص، این ماده درمانی (برای استعمال بر روی پوست) برای رشد دوباره مو در نواحی می باشد که دچار طاسی شده است. Rogaine روی فلیکول های مو کار می نماید و فرآیند کوتاه شدن آن را به رشد دوباره تشویق می نماید. در افراد جوان و افرادی که تازه علائم ریزش مو در آن ها ظاهر شده یا حتی بخش کوچکی از سرشان دچار طاسی شده است، تاثیر این ماده تضمین بیشتری دارد.

این ماده درمانی راهکاری است که می بایست در ناحیه های طاس سر به صورت دو بار در روز بهره ببرید و باید این دوره درمانی بدون وقفه باشد.اگر دوره درمان را متوقف کنید ریزش مو دوباره به سراغ شما می آید. در حدود 50 درصد از افرادی که از این ماده استفاده نموده اند می گویند که مو هایشان پر پشت تر شده و ریزش مو را هم بسیار آهسته نموده است. اما استفاده از این ماده در خصوص افرادی که طاسی آن ها حاد تر بوده است تاثیر زیادی نداشته است.

عوارض جانبی استفاده از Rogaine به نظر چندان نیست و در خصوص برخی از استفاده نماینده ها باعث تحریک پوست می گردد. امکان استفاده از این دارو برای خانوم ها و آقایان تایید شده و در داروخانه ها و فروشگاه های دارو بدون تجویز پزشک در دسترس است.

پروپسیا (finasteride)
معمولا با دوز بالا برای درمان مسائل پروستات استفاده می گردد؛ پروپسیا در حال حاضر برای طاسی های پس سر آقایان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده دارویی با جلوگیری از تشکیل شدن هورمون های مردانه در پوست از ریزش مو جلوگیری می نماید.

پروپسیا با تجویز نسخه در دسترس است و مصرف ان به صورت قرض و روزی یک عدد است. مانند همه دارو های، عوارض جانبی نیز برای این دارو وجود دارد.

پیش از مصرف با دکتر خود درباره پروپسیا و این که آیا برای شما مناسب است مشورت کنید.

خانوم هایی که محتمل است که باردار شوند نمی توانند از پروپسیا مصرف نمایند چرا که این دارو می تواند باعث اختلال در تولد نوزاد گردد. بعلاوه این دارو برای خانوم های مسن تاثیری آنچنانی ندارد. در همین رده دارویی Avodart (dutasteride) داروی قوی تر دیگری است.

Spironolactone
نوعی قرص است مصرف آن روزی یک عدد است تا هورمون های مردانه در پوست را که باعث ریزش مو می گردد را مسدود می نماید. البته این دارو در برخی مواقع برای ریزش مو فرق سر خانوم ها نیز استفاده می گردد.
پیوند مو
عمل جا به جایی پلاک های پوست از بخش های از پوست سر است که دارای فلیکول های فعال مو هستند به ناحیه های طاسی می گردد. یک شخص ممکن است به چندین هزار پلاک احتیاج داشته باشد که می بایست بین 10 تا 60 از آن ها در هر جلسه از پیوند مو کاشته گردد.

ممکن است خود مو های کاشته شده بریزند ولی موی نوی معمولا از فلیکول های کاشته شده در طی چند ماه آغاز به رشد می نماید. روش های نو کاشت مو که بر اساس واحد فلیکول مو هستند به این صورت است که 1 تا 4 فلیکول مو در فواصل بسیار نزدیک کاشته می شوند تا ظاهر طبیعی تری به خود بگیرد.

به علاوه تکنیک کاشت موضعی فلیکول (FUT) استخراج موضعی فلیکول (FUE) که شامل پیوند زدن مواضع تکی فلیکول برای به وجود آمدن زخم کمتر می گردد نیز موئرد استفاده قرار می گیرد.

کورتیکواستروئید
بیشتر حالات طاسی های موضعی و اختلال های سیستم ایمنی بدن که باعث ریزش مو به شکل توده می باشد، به خودی خود درمان می گردد. برخی از پزشک ها سعی می نمایند تا فرآیند بازگشت به حالت طبیعی را با قطره یا تزریق کورتیکواستروئید موضعی در بخش هایی که دچار طاسی شده است، سرعت ببخشند. این نوع از درمان ریزش مو ممکن است دردناک باشد و ایجاد زخم روی ناحیه ای از پوست که تزریق در ان انجام شده، گردد.
Prednisone
استروئید خوراکی می باشد که درمان موثری برای طاسی های موضعی است ولی عوارض جانبی احتمالی آن شامل افزایش وزن، اختلالات متابولیک، آکنه و مسائل قاعدگی است. تاثیرات مثبت این دارو معمولا موقتی است.
آنترالین
دارویی موضعی است که برای کنترل التهاب در ریشه فلیکول های مو استفاده می گردد. در مواقعی مانند طاسی های موضعی از این دارو استفاده می گردد.
دیفن سیپرون
نوعی عامل حساسیت زا موضعی است که گاهی در خصوص طاسی های موضعی باعث تشویق برای رشد دوباره مو می گردد.
لیزر ها
که در انواع شانه های لیزری خانگی و کلینیکی موجود هستند در برخی مواقع در تحریک برای رشد مو های تازه و درمان ریزش مو پیروز بوده اند.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3531

به "برای درمان ریزش مو چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان ریزش مو چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید