جدال 1+5 در لیبی

به گزارش هنجس بلاگ، جنگ داخلی لیبی این روزها بیش از هر زمان دیگری به صحنه رویارویی لفظی بازیگران خارجی تبدیل شده است به طوری که 5 کشور حامی ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر با صدور بیانیه مشترکی علیه ترکیه که حامی دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز سراج است، می ایستند و ترکیه در پاسخ به این بیانیه مشترک لحظه ای درنگ نمی نماید و آنها را به داشتن معیارهای دوگانه متهم می نماید.

جدال 1+5 در لیبی

به گزارش گاردین، مصر، امارات متحده عربی، فرانسه، یونان و قبرس دوشنبه شب در بیانیه مشترکی آنچه را که دخالت نظامی ترکیه در لیبی نامیدند، محکوم کردند و از دولت آنکارا خواستند، اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند. این کشورها همچنین از آنکارا خواستند که به تحریم تسلیحاتی وضع شده توسط سازمان ملل متحد بر لیبی کاملاً متعهد باشد. اما آیا تنها دلیل صدور بیانیه مشترک این 5 کشور علیه لیبی حمایت از خلیفه حفتر در لیبی است یا در پس پرده این بیانیه خصومت ها و رقابت های دیرینه هرکدام از این کشورها با ترکیه دیده می گردد؟

لیبی بهانه باز شدن زخم های کهنه

آنکارا و ابوظبی، دو دولتی که در بسیاری از مسائل خاورمیانه در تقابل و جنگ لفظی با هم هستند، این بار بر سر لیبی دچار اختلاف نظر جدی و جنگ لفظی شده اند. حدود دو هفته پیش بود که وزارت امور خارجه امارات با صدور بیانیه ای نسبت به اقدامات ترکیه در اعزام نیرو به لیبی و قاچاق سلاح به این کشور ابراز نگرانی کرد. امارات همچنین در این بیانیه مداخله نظامی ترکیه در لیبی به نفع دولت تحت حمایت سازمان ملل لیبی را رد کرد و در عوض از اقدامات ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر تقدیر کرد. حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هم در پاسخ به این انتقاد، امارات را متهم کرد که سیاست های مخرب و دوگانه را در منطقه دنبال می نماید و از ابوظبی خواست به دیدگاه خصمانه خود علیه آنکارا انتها دهد. از دیگر سو، حمایت ترکیه از انقلاب های بهار عربی که از سال 2011 آغاز شد امارات و عربستان را بسیار خشمگین کرد زیرا از نظر امارات و عربستان این انقلاب ها تهدیدی برای ثبات ملی کشورهای آنهاست. سینان اولگن، دیپلمات سابق ترکیه ای و رئیس کنونی مرکز مطالعات سیاست خارجی و اقتصاد در استانبول درباره دلیل اصلی تیرگی روابط ترکیه و امارات به الجزیره گفت: ریشه اصلی این خصومت بین امارات و ترکیه حمایت آنکارا از بهار عربی و جنبش اخوان المسلمین است زیرا امارات و عربستان جنبش اخوان المسلمین و قیام های بهار عربی را تهدیدهای جدی برای خود می دانند. اما این خصومت رفته رفته با گذر زمان گسترش یافته و حالا به نقطه ای رسیده است که در بسیاری دیگر از مسائل جنگ لفظی تند بین دوطرف درمی گیرد. جالب آنکه دو طرف برای این خصومت ها هیچ انتهای متصور نیستند و معتقدند این یک بازی باخت - باخت است و به هیچ نتیجه میانه ای نمی رسد. وزارت خارجه ترکیه هم دیروز سه شنبه در پاسخ به بیانیه مشترک 5 کشور خطاب به امارات خاطرنشان کرد: هیچ چیزی جز خصومت با ترکیه دلیل آن نبوده تا امارات که هیچ ارتباطی با دریای مدیترانه ندارد، در این بیانیه حضور داشته باشد.

نکته اینجاست که اصلی ترین دلیل تیرگی روابط ترکیه و مصر هم حمایت دولت آنکارا از جنبش اخوان المسلمین است. پس از آنکه محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب و اخوانی مصر در سال 2013 توسط ارتش مصر به فرماندهی عبدالفتاح السیسی برکنار شد. تنش ها بین مصر و ترکیه بشدت بالا گرفت تا جایی که حتی اردوغان در سال گذشته میلادی با رد میانجیگری ها برای گرم کردن روابط دو کشور، خاطرنشان کرد، حاضر نیست با آدمی مثل سیسی ملاقات کند. حالا این تنش های دوجانبه در دیگر حوزه ها و مسائل بین المللی از جمله لیبی هم وارد شده و وزیر خارجه مصر علیه اقدامات آنکارا در لیبی بیانیه مشترک امضا می نماید و ترکیه هم در پاسخ به دولت مصر حمله می نماید و می گوید: دولت حاکم در مصر به جای گفت وگو با ترکیه ترجیح داد از حقوق و منافع ملت خود در حوزه مدیترانه به سود قدرت های خارجی که به آنها اجازه مداخله داده است، چشم پوشی کند.

در بحران خلیج فارس هم که در ژوئن 2017 کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با تحریم قطر سعی در منزوی کردن این کشور داشتند، ترکیه آشکارا از قطر حمایت کرد.

آنکارا و پاریس در میانه دعوای مدیترانه ای

روابط ترکیه با فرانسه هم سال هاست که پرتنش است. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که همچنان مخالف پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپاست. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ژانویه 2018 به صراحت خاطرنشان کرد، تحولات اخیر ترکیه (کودتای نافرجام و سرکوب های گسترده پس از آن) اجازه پیشرفت در فرایند مذاکرات برای الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را نمی دهد. همچنین فرانسه در ماه ژانویه امسال میلادی در حمایت از یونان و در تقابل با ترکیه ناوهای جنگی خود را به آبهای شرق مدیترانه فرستاد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 835

به "جدال 1+5 در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال 1+5 در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید