حفار غیرمجاز امامزاده میر محمد استان سمنان دستگیر شد

به گزارش هنجس بلاگ، مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از دستگیری حفار غیرمجاز امامزاده میر محمد استان سمنان اطلاع داد.

حفار غیرمجاز امامزاده میر محمد استان سمنان دستگیر شد

به گزارش خبرنگاران از سمنانبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، یدالله یحیی پور با اشاره به دستگیری این حفار غیرمجاز گفت: این حفار غیرمجاز به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی اضافه نمود: پس از اطلاع رسانی اهالی محلی به نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی گرمسار از انجام حفاری غیرمجاز در این امامزاده، مأموران نیروی انتظامی ایوانکی در محل مستقر شدند.

مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: درحالی که حفار غیرمجاز متواری شده بود، مأموران با آنالیز امامزاده در جریان قطع شدن سیم توری فلزی داخل امامزاده توسط هوابرش و حفاری کف امامزاده به عمق یک متر و با عرض 80 سانتی متر قرار گرفتند.

یحیی پور اعلام نمود: مأموران نیروی انتظامی با آنالیز بیرون امامزاده و بازرسی از خودروی شخصی متهم، یک دستگاه هوابرش و تجهیزات حفاری از خودروی وی کشف و ضبط کردند.

وی یادآور شد: پرونده تشکیل شده به همراه تجهیزات حفاری به دادگاه عمومی بخش ایوانکی ارسال و رسیدگی قضایی شد و متهم به تحمل 2 سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرنگاران؛ امامزاده میر محمد (ع) روستای کرک ازجمله اثر تاریخی و فرهنگی است که با شماره 5645 در تاریخ بیست و پنجم اسفند 80 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب 75 هرگونه عمل حفاری به قصد تحصیل اشیای تاریخی و فرهنگی و خریدوفروش آن، طبق ماده قانونی فوق جرم بوده و مرتکب، علاوه بر ضبط اموال تاریخی به نفع سازمان میراث فرهنگی، مشمول مجازات مقرر در ماده قانونی شامل 6 ماه تا سه سال حبس خواهد شد.

چنانچه حفاری غیرمجاز در آثار تاریخی و فرهنگی که ثبت در فهرست آثار ملی باشد انجام گردد، مرتکب به بیشترین مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

هم استانی ها می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف درزمینهٔ حفاری غیرمجاز در محدوده آثار تاریخی و یا تخریب آثار با شماره 33300075 اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و شماره مستقیم 33302842 یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان تماس بگیرند.

استان سمنان دارای بیش از هزار اثر شناخته شده و باارزش تاریخی و 718 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 332

به "حفار غیرمجاز امامزاده میر محمد استان سمنان دستگیر شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "حفار غیرمجاز امامزاده میر محمد استان سمنان دستگیر شد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفار غیرمجاز امامزاده میر محمد استان سمنان دستگیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید