حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه مشهد، عکس

به گزارش هنجس بلاگ، یکی از عظیم ترین حمام های ایران که در شهر مشهد ساخته شده است، حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه مشهد میباشد که بازدید کنندگان با ورود به درون این حمام تاریخی، با ساختاری بسیار زیبا از حمام های قدیمی رو به رو خواهند شد.

حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه مشهد، عکس

حمام مهدی قلی بیک مشهد که قدمت بنای آن به دوران صفویه بازمیگردد در کنار مسجد قدیمی شاه مشهد واقع شده است و به همین علت، به این حمام، حمام شاه مشهد نیز میگویند که پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نام آن به حمام رضوی تغییر یافت. این حمام در کنار حرم امام مهربانی ها، حضرت امام رضا علیه السلام و بازار قدیمی فرش مشهد نهاده شده است.

حمام مهدی قلی بیک در سال 1300 هجری خورشیدی به درخواست مهدی قلی بیک از بازماندگان خانواده امیر ارغون آقای اویرات و از امرای ترک خراسان که به عنوان میرآخور (رییس اصطبل شاهی) شاه عباس اول صفوی منصوب شده بوده است، ساخته شده است و سپس وقف عموم مردم شد که به همین دلیل نام این حمام را، حمام مهدی قلی بیک نامیدند.

موزه مردم شناسی کجاست

حمام مهدی قلی بیک طی سالهای متمادی، که حدوداً 3 دهه پیش میباشد، مورد استفاده عموم مردم بوده است تا اینکه بعد از پیشرفت شهر، این حمام تاریخی بصورت متروکه درآمد.

این حمام تاریخی و منحصربه فرد چندین سال مورد بی لطفی مسئولین نهاده شد تا زمانی که سازمان میراث فرهنگی و آستان قدس در اقدامی مشترک در سال 1378 به بازسازی و بازسازی حمام پرداختند و این حمام زیبا را در سال 1385 و همزمان با ولادت امام مهربانی، امام هشتم ما شیعیان، با عنوان موزه تخصصی مردم شناسی افتتاح شد.

به طور کلی در ساخت حمام مهدی قلی بیک از مواد و مصالحی همانند ساروج، آهک، فلز، سنگ، شیشه و کاشی استفاده شده اما اسکلت اصلی این بنای تاریخی و ویژه شهر مشهد از جنس آجر می باشد.

آدرس موزه مردم شناسی

حمام مهدی قلی بیک مشهد در مجموع از 7 بخش سربینه یا رختکن، بخش های سربینه و غرفه های آن ، هشتی یا میاندر، گرمخانه، تون (گلخن یا آتش خانه)، چاله حوض و موزه مردم شناسی تشکیل شده که هر کدام کارآیی متفاوتی دارند.

شما میتوانید در تمام طول سال این مکان تاریخی را بازدید کنید. ساعت بازدید موزه مردم شناسی مشهد از شنبه تا پنج شنبه 8 صبح تا 18:3 غروب و در روز آدینه و تعطیلات رسمی از 8 تا 12 میباشد.

آدرس موزه مردم شناسی مشهد و حمام مهدی قلی بیک

خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی یا در انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو) اندرز گوی 13، انتهای بازار عظیم (بازار فرش فروش ها)

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 969

به "حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه مشهد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه مشهد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید