خبرنگاران روشنای تدبیر در افق توسعه فناوری اطلاعات استان مرکزی

به گزارش هنجس بلاگ، اراک - خبرنگاران - عصر مدرن با توسعه فناوری ارتباطی در هم آمیخته و هر روز نمایه جدیدی از رشد فناوری اطلاعاتی و تحول سریع در این عرصه رخ می دهد و در این شرایط تلاش کشورها بر این است که گوی سبقت را در حوزه دانش نو از هم بربایند و از غافله فناوری نوین عقب نمانند و این امر با حمایت دولت در استان مرکزی نیز مشهود است.

خبرنگاران روشنای تدبیر در افق توسعه فناوری اطلاعات استان مرکزی

رشد شتابان فناوری های اطلاعاتی جدید در چند دهه اخیر به گونه ای است که بر سبک زندگی، مناسبات ارتباطی و حتی حاکمیت کشورها اثرگذاشته و مشخص کننده است به عنوان ضرورتی مهم مطرح است و نیم نگاهی به کارنامه این حوزه در دولت تدبیر بیانگر راهبردهای هدفمندی است که توانسته بسکمک از کاستی ها و ضعف ها را جبران کند و آهنگ قابل قبول و رو به رشدی را به مناسبات فناوری اطلاعات کشور و استان مرکزی دهد که این مهم برگی ماندگار در خدمات دولت روحانی خواهد بود.

اینترنت به عنوان بستر مهم فناوری های ارتباطی است که مولود تحولات زیادی در زندگی شده و ابعاد متنوعی از زندگی مردم ومناسبات سیاسی، ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی با آن پیوند خورده است و به عنوان عضوی محوری در زندگی فردی، جمعی رسمیت یافته است.

بسکمک از اموری که از طریق اینترنت انجام می شود در گذشته نه چندان دور به صورت سنتی و با صرف زمان و سختی های زیادی انجام می شد اما فناوری اطلاعات امروز میهمان هر خانه و محفلی شده تا سهولت و کیفیت در خدمات را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد و تلاشی که دولت تدبیر و امید برای بهبود زیرساخت های فناوری اطلاعات در کشور انجام داده حائز اهمیت ویژه است و به توسعه همه جانبه و بهبود کیفی امور کمک شایانی می کند.

تولد دولت یازدهم با پررنگ شدن نقش فضای مجازی در کشور درهم تنیده شده و افزایش پهنای باند سبب شد تا کسب وکارهای استارتاپی رونق بگیرد و رتبه ایران نیز در میان کشورهای ارایه دهنده خدمات مبتنی بر استارتاپ ترقی چشمگیری داشته باشد.

این خدمات برای استان مرکزی که به عنوان قطب دوم صنایع مادرتخصصی، قطب چهارم صنعت و کانون مهم کشاورزی و گردشگری کشور شناخته شده حیاتی بود و توانست به صورت عملی در رونق تولید و بهبود کیفی امور اثرگذار باشد.

اتصال 100 درصدی روستاها به پوشش ارتباطی برنامه الویت دار وزارت ارتباطات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: حوزه ارتباطات این استان در هفت سال اخیر توانسته با توسعه فضای ارتباطات و افزایش مناطق زیر پوشش اپراتورها به ویژه در حوزه روستایی به جایگاه های مطلوبی برسد..

لادن مهدوی افزود: دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه بر تکمیل و ارتقای پوشش ارتباطی در روستاها داشت و بر این اساس شمار سایت های نسل دوم، سوم و چهارم اپراتورهای تلفن همراه در هفت سال اخیر به ترتیب رشد 2، 30و 98 برابری داشته و با این رشد اتصال حدود 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات محقق شده است.

وی عنوان کرد: اتصال 100 درصدی روستاها تا انتها سال 99 به پوشش ارتباطی در برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است و روستاهای بدون پوشش بیشتر در نقاط سخت گذر قرار دارند، بنابراین گذر از 90 درصد و دستیابی به پوشش 100 درصدی راهی سخت است که با عزم و همت تلاشگران عرصه ارتباطات امکان پذیر می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: شمار مشترکان تلفن ثابت در این استان در مدت فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با رشد 24 درصدی همراه بوده و از 546 هزار و 646 عدد در خرداد 92 به 677 هزار و 746 مشترک رسیده که این مهم دستاوردی کلیدی و ارزشمند است.

مهدوی گفت: شمار مشترکان فعال تلفن همراه استان مرکزی نیز در این مدت از یک میلیون و 76 هزار و 738 فقره به 2 میلیون و 40 هزار و 728 مورد رسیده که این بخش نیز با رشد چشمگیر 89 درصدی همراه بوده و به عنوان یکی از فصول مهم تسهیل ارتباطات نوین شرایط خوبی دارد.

وی عنوان کرد: اینترنت پرسرعت یکی از مطالبات مهم مردم استان مرکزی است که این بخش در دولت تدبیر و امید با رونق و توسعه غیرقابل مقایسه با سال های گذشته داشته و تشمار مشترکان اینترنت پرسرعت سیار و ثابت این استان از 74 هزار و 40 مشترک در خرداد 92 به یک میلیون و 389 هزار 683 مشترک در انتها سال 98 رسیده که این بخش با رشد یک هزار و 777 برابری همراه بوده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی اضافه کرد: توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها یکی از اهداف مهم دولت است که تا به امروز گام های بلندی در این خصوص برداشته شده است.

مهدوی عنوان کرد:در شاخص اینترنت پرسرعت روستایی استان مرکزی از 54 روستای مجهز به این زیرساخت در سال 92 به 603 روستا با این امکانات رسیده که این نشانگر توجه به عدالت در توسعه فناوری اطلاعات است و افزایش یک هزار و 16 درصدی در این بخش در نقاط کمتر برخوردار استان اهمیت زیادی دارد.

وی شرح داد: شمار دفاتر ICT شهری و روستایی این استان نیز در مدت اشاره شده از 80 به 130 دفتر رسیده که با افزایش 62 درصدی همراه است.

افزایش 67 درصدی طول شبکه فیبر نوری استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

استاندار مرکزی نیز گفت: یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت در استان مرکزی این است که ظرفیت پهنای باند ورودی آن (Gbps) از 22 گیگابایت پرسکند به 260 رسیده که این بخش نیز با افزایش چشمگیر یک هزار و 81 درصدی همراه بوده است.

سید علی آقازاده گفت: طول شبکه فیبر نوری استان مرکزی از 920 کیلومتر در خرداد 92 به یک هزار و 543 کیلومتر تا انتها سال 98 رسیده که 67 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی گفت: هوشمندسازی مدارس در اولویت برنامه های ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان است که گام های بلندی برای این مهم در دولت تدبیر و امید برداشته شده و اقدامات اجرا شده اثرات مطلوبی را در تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف دیجیتال با ایجاد دسترسی تمام دانش آموزان مناطق شهری و روستایی به شبکه ملی اطلاعات داشته است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف دیجیتال با ایجاد دسترسی تمام دانش آموزان مناطق شهری و روستایی به شبکه ملی اطلاعات، طرح هوشمند سازی 2 هزار مدرسه شهری و روستایی در استان کلید خورده که در مرحله نخست آن 302 مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و عملیات اجرایی اتصال یک هزار و 83 مدرسه شهری دیگر با سرعت در حال انجام است.

آقازاده بیان نمود: بهره مندی از خدمات مبنی بر فناوری اطلاعات به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده و مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی همه تلاش خود را برای ارتقای کیفیت بسترهای ارتباطی و پاسخگویی نیاز مردم در این بخش به ویژه در شرایط کنونی و شیوع کرونا به کار گرفته است.

وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات و برنامه های وزارت ارتباطات در راستای توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، اجرای پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیک است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: برای رفع مسائل کیفیت ارایه خدمات ADSL، کارگروه ویژه ای در استان مرکزی تشکیل شده و در صورت ثبت نارضایتی مشترکان از سرویس ADSL در سامانه شکایات مردمی 195، این موارد به صورت هفتگی در کارگروه های استانی متشکل از شرکت مخابرات و شرکتهای FCP بررسی و حل می شود.

دولت الکترونیک و گام های توسعه یکپارچه سازی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی معتقد است: بسترهای لازم ارتباطی دولت الکترونیک در استان مرکزی فراهم است و یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق دولت الکترونیک نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است و این مهم از طریق اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) میسر شده است.

لادن مهدوی گفت: بر اساس بند پ ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه های اجرایی مکلف هستند تمام خدمات قابل ارایه در خارج از محیط اداری خود و قابل واگذاری یا برون سپاری را به دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی حسب مورد واگذار کنند.

وی در خصوص طرح توسعه ارتباطات روستایی از طریق ایجاد بستر فیبر نوری نیز گفت: 300 کیلومتر فیبر نوری امسال از محل طرح خدمات اجباری روستایی در 6 شهرستان استان در دستور کار است و گام نخست این طرح، به طول 75 کیلومتر در 14 روستای بخش سربند و زالیان شهرستان شازند در حال اتمام است و اجرای طرح در شهرستان کمیجان نیز بزودی آغاز می شود.

مهدوی عنوان کرد: شرایط 20 شاخص ارتباطی این استان به نسبت و در مقایسه با چهار استان مشابه از نظر وسعت و جمعیت مطلوب است.

وی شرح داد: اجرای طرح توسعه ارتباطات روستایی نیز یکی دیگر از برنامه های اولویت دار است و در مرحله نخست این طرح 505 روستای استان مرکزی از اینترنت نسل چهارم پرسرعت بی سیم بهره مند شدند و 491 روستای دیگر نیز در مرحله دوم طرح توسعه ارتباطات روستایی از محل USO از اینترنت 4G برخوردار می شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی یادآور شد: واگذاری 100 گیگ اینترنت ثابت رایگان به مشترکین اینترنت ثابت در اسفند 98، رایگان سازی ترافیک مصرفی استادان و دانشجویان برای ارتباط با سرویس های آموزش راه دور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان، حذف تعرفه ترافیک معلمان و دانش آموزان برای استفاده از شبکه شاد و ارایه یک ماه اشتراک رایگان به مشترکین جدید در قالب طرح هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی، از مهمترین اقدامات حوزه ارتباطات در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی بوده است.

رشد 56 درصدی شرکت های استارت آپی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی: شمار شرکت های استارت آپی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این در دولت تدبیر و امیدبا رشد 56 درصدی همراه بوده که این مهم بیانگر عزم جدی دولت در پوست اندازی ارتباطات سنتی است.

سید علی علوی زاده افزود: شرکت های استارت اپی این استان در بدو فعالیت روحانی 37 فقره بود اما که اکنون به 58 فقره رسیده است.

وی بیان نمود: تعداد سایت های نسل 2 در سطح استان مرکزی نیز در دولت تدبیر و امید از 421 مورد به 872 سایت افزایش یافته که رشد 107 درصدی را تجربه کرده است.

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: شمار سایت های نسل سه این استان نیز در دولت روحانی از 23 سایت به 677 سایت رسیده که با افزایش چشمگیری 2 هزار و 843 درصدی همراه بوده است.

علوی زاده گفت: سایت های نسل چهار استان مرکزی نیز در این مدت 716 درصد رشد داشته و از 6 مورد اکنون 589 سایت است.

اتصال 94 درصد دستگاه های اداری، سازمان های دولتی و خصوصی استان مرکزی به شبکه دولت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری مرکزی گفت: بستر امن مکاتبات با نام شبکه دولت از سال 80 تا 85 برای تامین بخش عمده اطلاعات وزارتخانه ها توسط سازمان ها و ادارات کل در سطح استان مرکزی به بهره برداری رسید و در راستای تحقق دولت الکترونیک و حذف مکاتبات کاغذی برای تبادلات اطلاعاتی بین ذی نفعان و تسریع مبادلات در چارچوب استانداردهای امنیتی شبکه برقرار شده است.

محسن یساولی افزود: از سال 88 تا به امروز با تامین و اصلاح زیرساخت های ارتباطی شبکه دولت در سطح شهرستان ها و بخش ها، استان مرکزی با مشارکت فرمانداری ها و استانداری مرکزی بیش از 936 نقطه ارتباطی در استان ایجاد کرده است.

وی بیان نمود: 94 درصد دستگاه های اداری، سازمان های دولتی و خصوصی مورد تایید استانداری مرکزی به بستر شبکه دولت متصل شده اند و بیش از 90 درصد مکاتبات اداری در شبکه دولت مبادله می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری مرکزی ادامه داد: شهرستان اراک با 323 نقطه ارتباطی در جایگاه نخست و شهرستان ساوه با 72 نقطه و شهرستان های شازند و محلات با 65 نقطه در جایگاه های بعدی قرار گرفته است.

یساولی گفت: در شهرستان خنداب نیز 43 نقطه ارتباطی، در فراهان 47 نقطه، در دلیجان 55، در آشتیان 44 نقطه، در کمیجان 57 نقطه، در خمین 59 نقطه، در زرندیه 54 نقطه و در شهرستان تفرش 52 نقطه ارتباطی دایر است.

استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1373

به "خبرنگاران روشنای تدبیر در افق توسعه فناوری اطلاعات استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روشنای تدبیر در افق توسعه فناوری اطلاعات استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید