مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟

به گزارش هنجس بلاگ، مدتی است که اپراتورهای مخابراتی مانند ایرانسل و مبین نت؛ سرویس اینترنتی جدیدی به نام TD-LTE را عرضه می کنند و هر روز بر شهرها و مناطق تحت پوشش این سرویس افزوده می شود.

مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟

برای استفاده از اینترنت پرسرعت TD-LTE باید مودم مخصوص آن یا اصطلاحا مودم TD-LTE نیز خریداری و نصب گردد. بنابراین، اکنون با دو انتخاب روبرو هستیم: مودم 4G یا مودم TD-LTE؟ تصور کنید می خواهید یک اینترنت پرسرعت همراه بگیرید؛ باید به سراغ کدام مودم بروید؟

بیشتر بخوانید: این مودم های ایرانسل را با تخفیف ویژه بخرید

ما در این مطلب سعی می کنیم به طور خلاصه و بدون درگیر شدن با مقایسه های فنی پیچیده مربوط به فناوری های هر دوی این مودم ها؛ بگوییم کدام یک برای شما مناسب است؟ برای مقایسه این دو نوع مودم ابتدا باید تفاوت فناوری های هریک را بدانیم:

فناوری 4G-LTE

4G نسل چهارم شبکه های موبایل است که یک اینترنت پرسرعت را روی گوشی تلفن همراه و سیم کارت مجهز به 4G فراهم می کند. LTE نسخه پیشرفته ای از فناوری 4G است که سرعت بیشتر و کیفیت بهتری ارایه می دهد. بنابراین؛ تا اینجا باید بدانیم که 4G یک اینترنت مبتنی بر موبایل و شبکه های سلولی است و برای استفاده از آن روی دستگاه های دیگری مانند نوت بوک و کامپیوتر نیاز به مودم 4G و یک سیم کارت داریم. سرعت اینترنت 4G در ایران (برخی اپراتورها مدعی هستند که اینترنت 4.5G نیز می دهند) حدود چند ده مگابیت است. روی ایرانسل به نظر می رسد بیشترین سرعت 4G در بهترین شرایط به 60 مگابیت برسد.

نمونه ای از مودم های 4G شرکت ایرانسل

فناوری TD-LTE

اما TD-LTE چیست؟ یک فناوری برای دسترسی به اینترنت ثابت همانند ADSL یا وایمکس است و آخرین نسل اینترنت پر سرعت ثابت محسوب می گردد. منظورمان از ثابت این است که نیازی به تلفن همراه یا سیم کارت موبایل نیست ولی به طور بی سیم می توان از اینترنت استفاده کرد. پس، تفاوت اول و بزرگ 4G با TD-LTE در این است که 4G نیاز به سیم کارت تلفن همراه دارد ولی TD-LTE یک اینترنت بی سیم مجزا از موبایل است. TD-LTE سرعت دانلود بسیار زیادی دارد و بهترین گزینه برای سازمان ها، شرکت ها، مجتمع های مسکونی، کسب وکارهای کوچک و کاربرانی است که نیازمند اینترنت فوق سریع هستند. در TD-LTE روی لینک های دانلود کار شده است و سرعت دانلود قابل توجهی دارد. سرعت TD-LTE در جاهای مختلف متفاوت است و براساس اپراتور، منطقه پوشش دهی و شرایط دیگر می تواند از چند مگابیت تا چند ده مگابیت می گردد. سرعت روی TD-LTE می تواند نامحدود باشد و برحسب سرویسی که دریافت می کنید؛ به سرعت های بالای 50 مگابیت هم دسترسی داشته باشید.

نمونه ای از مودم های TD-LTE ایرانسل

محدوده پوشش دهی

اولین و اصلی ترین عامل مشخص کننده در انتخاب بین مودم 4G و TD-LTE به این موضوع برمی گردد که در شهر و استان شما اینترنت TD-LTE راه اندازی شده است یا خیر؟ ایرانسل و مبین نت به سرعت دارند مناطق پوشش دهی خود را برای اینترنت TD-LTE افزایش می دهند ولی هنوز تا پوشش سراسری کل کشور زمان زیادی مانده است.

در حال حاضر؛ مبین نت اینترنت TD-LTE را در شهرهای تهران، ری، کرج، مشهد، کیش، ارومیه، قم، اهواز، گرگان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، رشت و شهر لواسان عرضه می کند. از اینجا هم می توانید مناطق تحت پوشش اینترنت TD-LTE ایرانسل را مشاهده کنید. ایرانسل شهرها و استان های بیشتری را در برگرفته است.

بنابراین، ابتدا باید ببینید اصلا به اینترنت TD-LTE دسترسی دارید یا خیر؟ اگر دسترسی ندارید؛ به سراغ خرید یک مودم 4G بروید ولی اگر در مراکز شهرها یا مراکز استان هستید و به اینترنت TD-LTE دسترسی دارید؛ باید دیگر عوامل مشخص کننده را هم بررسی کنید.

سرعت

اگر سرعت برایتان مهم است؛ اینترنت TD-LTE سرعت بیشتری دارد و اگر در مکان خوبی از نظر پوشش دهی باشید؛ به راحتی سرعت دانلود چند ده مگابیتی خواهید داشت. سرعت 4G شدیدا به آنتن دهی موبایل وابسته است. البته، در این میان سرویس هایی که اپراتورها عرضه می کنند نیز مهم است. هرچه پول بیشتری بدهید؛ سرویس سریع تری دریافت خواهید کرد.

نمونه ای از مودم های TD-LTE مبین نت

قیمت

از نظر قیمتی؛ مودم های TD-LTE ارزان تر هستند اما بسته ها و سرویس های اینترنتی TD-LTE گران تر هستند. کلا برای اینترنت TD-LTE باید پول بیشتری بدهید و به خاطر سرعت زیادش بسته های اینترنت با حجم بالا برایتان مهیا شده است. در TD-LTE کمترین حجم بسته 4 الی 5 گیگابایت است ولی در 4G می توانید بسته هایی با حجم کمتر خریداری کنید.

جابه جایی

4G یک اینترنت موبایل است و TD-LTE یک اینترنت ثابت. پس تکلیف در این بخش کاملا مشخص و واضح است. اگر یک فرد دایم در حال حرکت و مسافرت و جابه جایی هستید؛ فعلا اینترنت 4G برای شما بهتر است و به سراغ خرید یک مودم 4G بروید. TD-LTE در برخی شهرها و نقاط دورافتاده یا کور جواب نمی دهد. البته، اپراتورها روی قابلیت جابه جایی و بی سیم TD-LTE زیاد مانور می دهند اما در واقع می توان مودم TD-LTE را در یک شهر جابه جا کرد و برای رفتن به مناطق کوهستانی، دریا و کویر، بیابان و روستا اینترنت 4G مطمئن تر است.

اینترنت TD-LTE از وایمکس سریع تر و بهتر است.

خبر خوش

به زودی شرکت ایرانسل یک مودم جدیدی به نام TF-160 روانه بازار می کند که از هر دو اینترنت موبایل 4G و اینترنت ثابت TD-LTE پشتیبانی می کند. پس؛ این مودم می تواند مشکل شما را حل نماید و برحسب نیاز و موقعیتی که هستید؛ از هر دو نوع اینترنت پرسرعت استفاده کنید. می توانید منتظر ورود این روتر مودم به بازار باشید. این مودم قابلیت وای فای هم دارد.

مودم TF-160 ایرانسل با پشتیبانی از اینترنت ثابت و موبایل

حرف آخر

به نظر می رسد اینترنت TD-LTE با وجودی که بی سیم و قابل جابه جایی است اما برای کارهای ثابت شهری مناسب است. کسب وکارهای کوچک و متوسط که نیاز به اینترنت پرسرعت دارند، نهاد و سازمان های بزرگ، کاربران حرفه ای، استارتاپ ها و مراکز تحقیقاتی می توانند مشتری اینترنت TD-LTE باشند. البته، کاربران خانگی هم می توانند از این سرویس استفاده و از سرعت بیشتر اینترنت لذت ببرند اما باید هزینه بیشتری نسبت به اینترنت موبایل 4G پرداخت کنند.

شاد می شوم نظرتان یا تجربه تان را درباره خرید و استفاده مودم 4G یا TD-LTE برایم بنویسید تا در آینده با دیگر خواننده ها هم درمیان بگذاریم.

به روزرسانی (30 تیر 1398)

با گران شدن مودم TF-i60 در بازار که از هر دو نوع اینترنت 4G و TD-LTE پشتیبانی می کرد؛ اکنون کاربران مجبور شدند دست به انتخاب بزنند و یکی از این دو نوع اینترنت و به طبع آن مودم را انتخاب کنند.

مودم های TD-LTE توسط خود شرکت های ارایه دهنده اینترنت به شما داده می شوند و نیازی نیست آن ها را جداگانه از بازار خریداری کنید. وقتی یک طرح اینترنت TD-LTE را انتخاب می کنید؛ مودم هم به شما تحویل داده می گردد.

معمولا مودم های TD-LTE برای مصارف رومیزی و ثابت هستند. اندازه بزرگ، چندین درگاه LAN و WAN، آنتن خارجی و بدون باتری هستند. برعکس مودم های 4G که غالبا در اندازه جیبی و برای مصارف همراه طراحی شدند.

اگر هنوز در انتخاب یک مودم 4G یا TD-LTE مردد هستید؛ به کاربری خودتان توجه کنید. اگر می خواهید همیشه مودم را همراه خودتان داشته باشید و در سفر، دانشگاه، محل کار، ماموریت و غیره از اینترنت استفاده کنید؛ باید اینترنت و مودم 4G بگیرید ولی اگر به دنبال یک اینترنت بی سیم ثابت برای خانه یا محل کار هستید که ارزان تر هم باشد و بتوانید دانلود زیاد داشته باشید؛ باید سراغ اینترنت و مودم TD-LTE بروید.

به روزرسانی (16 دی ماه)

به غیر از مودم هواوی B612 (ایرانسل TF-i60)، مودم هواوی B818 هم از هر دو فرکانس های FDD (همان اینترنت موبایل یا 4G در نظر عامه مردم) و اینترنت TDD (اینترنت TD-LTE) نیز پشتیبانی می کند.

اما قیمت مودم هواوی B818 بسیار بالا و نزدیک به 9 میلیون تومان است. در عوض، از حداکثر سرعت 1.6 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کرده و یکی از مدرن ترین و به روزترین مودم های هواوی محسوب می گردد.

قیمت مودم B612 نیز در زمستان 99 نزدیک به 5 میلیون تومان شده است. کماکان پیشنهاد می گردد مودم 4G یا TD-LTE بگیرید و دنبال یک مودم با قابلیت پشتیبانی از هر دو شبکه نباشید.

امروز دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود خبر از شکسته شدن رکورد سرعت اینترنت 5G در ایران داد. در…

وزیر ارتباطات با حضور در یک لایو اینستاگرامی، درباره موضوع های مختلفی از جمله فیلترینگ تلگرام، شرایط استارتاپ ها در ایران، بورس و استارتاپ ها، انحصارگرایی در کشور،…

از دیروز برخی کاربران اینترنت گزارش دادند بسته های اینترنت نامحدود شبانه همراه اول و ایرانسل حذف شدند و فقط یک الی دو بسته باقی مانده…

به روزرسانی 3 آذر ماه 1399: سریع ترین اینترنت TD-LTE از آن کدام شرکت است؟ اگر دنبال یک اینترنت تی دی ال تی پرسرعت هستید؛ بهتر است فهرستی از شرکت های…

به روزرسانی (3 آذرماه 99) اگر خریدار اینترنت TD-LTE هستید یا تصمیم گرفتید از این اینترنت استفاده کنید ولی نمی دانید از کدام شرکت باید سرویس بگیرید…

مبین نت با انتشار فهرست سامانه های آموزشی که از ترافیک اینترنت TD-LTE و 4G FDD رایگان برای دانشجویان برخودار هستند؛ اعلام کرد دانشجویان این دانشگاه ها می توانند…

حتما برای شما نیز پیش آمده است که با اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi، از کیفیت سیگنال خود رضایت نداشته باشید و سرعت اینترنت شما…

چندین کامنت و انبوهی از سوالات کاربران درباره اینترنت TD-LTE باز هم من را وادار کرد نسبت به این نوع اینترنت در ایران کمی بیشتر…

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2432

به "مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودم 4G بخریم یا مودم TD-LTE؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید