عجیب ترین سازهای دنیا را ببینید ، از ثمره اردوگاه کار اجباری تا معجزه امواج غیرقابل تماشا

به گزارش هنجس بلاگ، سازهای موسیقایی گذشته از جنبه های علمی و هنری خود، یکی از ابزارهای شادی و تفریح مردم دنیاند و در هر منطقه و دوره به شکلی خلاقانه مورد استفاده قرار گرفته اند. در اینجا با 6 تا از عجیب ترین سازهای دنیا آشنا شوید.

عجیب ترین سازهای دنیا را ببینید ، از ثمره اردوگاه کار اجباری تا معجزه امواج غیرقابل تماشا

به گزارش خبرنگاران، حتما شما هم صحنه هایی از کنسرت های یانی را در فکر دارید که سازی عجیب را نمایش می داد؛ این موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده یونانی- آمریکایی را شاید بتوان یکی از اولین افرادی دانست که با اجراهای بزرگ و شگفتش سازهای عجیب و محلی را به دنیا معرفی کرد اما سازهای عجیب زیادی در دنیا وجود دارد که داستانی خواندنی دارند.

Ðàn Tre

این وسیله که ساز موسیقی بامبوست، یک ساز به خصوص و غیرمعمول است زیرا تنها دو نمونه از آن در دنیا وجود دارد که به وسیله یک فرد ویتنامی ساخته شده. مین تام نگوین این وسیله را ساخت تا در اردوگاه کار اجباری فرصتی خلاقانه پیدا کند. او از یک لوله بامبو و یک حلب روغن چهار لیتری استفاده کرد و 23 رشته از کابل های تلفنی را که به ارتش ایالات متحده تعلق داشت از درون آن رد کرد. این ساز اکنون در موزه ملی استرالیا نگهداری می شود.

ساز موسیقی بامبو

ساز طاووسی

مایوری نوعی اسراج لوکس است؛ این ابزار هندی شبیه ساز سیتار است که دارای گردنی زهی و یک آرشه است. برای نواختن این ساز باید زانو زد. مایوری به شکل طاووس که نمادی از هند است ساخته شده و ساز الهه موسیقی هندوهاست. این ساز پرنده شکل واقعا از پرها و منقار طاووس ساخته شده و دارای تارهای فلزی متحرک و قوسی شکل و شکم ساخته شده از پوست است.

اسراج مایوری

زنگوله های بزرگ چینی

از زنگ ها و زنگوله های فلزی در فرهنگ شرقی زیاد استفاده می شود اما یک مجموعه حساب شده از این زنگ ها وجود دارد که به عنوان سازی مشهور و البته عجیب شناخته می شود و مربوط به استان هوبی چین است. این زنگ ها در زمان سلسله هان، ساز مهمی بودند. ترتیب و دقت در ساخت آنها به شکلی است که نواحی مختلف هنگام ضربه زدن، صداهای متفاوتی فراوری می نمایند. این ساز بزرگ به 5 نوازده احتیاج دارد که با یاری 5 وسیله چوبی آن را به صدا دربیاورند.

ساز بزرگ و زنگی چینی

کوزه هان و اودو

مدتی است نواختن کوزه در گروه های مدرن و جوان موسیقی رواج پیدا نموده اما این ساز یک شکل باستانی و عجیب هم دارد. هان که بیشتر شبیه یک گلدان است تا یک وسیله موسیقی، بیش از 9 قرن قبل عمدتا در معابد استفاده می شد، اما زمانی که بعضی از آهنگسازان کره ای آغاز به استفاده از آن کردند، دوباره احیا شد. در نیجریه نیز سازی زنانه به نام اودو با قدمت چندین قرن وجود دارد که یک شکل یک کوزه آب است و وقتی با یاری دست نواخته می شود صدایی شبیه قطرات آب ایجاد می نماید.

روش نواختن هان

ترمین

نوازندگی با یاری علم فیزیک در ترمین اولین و شگفت انگیزترین شکل خود را یافت. ترمین یکی از اولین ابزارهای الکترونیکی است که با دو آنتن فلزی کار می نماید. موقعیت دست های نوازنده به وسیله این آنتن ها اندازه صدا و زیر و بمی ساز را کنترل می نماید. این ساز عجیب را یک فیزیکدان روسی اختراع نموده و امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ترمین نوازی در سال 1930

استیل پن

در سال 1992 یک تابه فولادی به ساز رسمی و ملی در ترینیداد و توباگو تبدیل شد و جالب اینکه به سرعت محبوبیتی بین المللی هم پیدا کرد؛ ژاپن، سوئد، سوئیس و بسیاری از کشورهای دیگر گروه های نوازنده این ساز کوبه ای راه اندختند و نام این ساز را به عنوان تنها ساز آکوستیک اختراع شده در قرن بیستم ثبت کردند؛

ریشه این اختراع اما به فرهنگ برده داری در دهه 1700 برمی شود؛ برده های آفریقایی میراث و سنت های بومی و ریتمیک خود را هم وارد کشورهای استعمارگر کردند و با طبل های خود در مراسم رژه ساز زدند. با این حال در سال 1877، مقامات دولتی طبل زدن آنها را ممنوع کردند زیرا می ترسیدند که از طبل برای ارسال پیغام هایی استفاده شود که الهام بخش شورش باشد. در اعتراض به این ممنوعیت، نوازندگان آغاز به کوبیدن لوله های بامبو به عنوان جایگزینی برای تقلید صدای طبل خود کردند و آنها را با یاری ارتفاع و زمین کوک می کردند.

استیل پن رسمی و ملی نیجریه

این گروه ها سپس در پی جایگزین جدیدی برای ایجاد ریتم، از اشیاء فلزی مانند قطعات ماشین، گلدان های رنگ، سطل زباله، قوطی بیسکویت و ... رو آوردند و نتیجه داد! یک ساز به نام استیل پن یا تابه فولادی اختراع شد و معروفیت یافت با این حال، احتمالا دنیایان از این بی خبرند که مادربزرگ های ایرانی سال هاست که با یاری قابلمه های روحی، ریتم شادی و جشن را در خانه های ایرانی به صدا در می آورند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3809

به "عجیب ترین سازهای دنیا را ببینید ، از ثمره اردوگاه کار اجباری تا معجزه امواج غیرقابل تماشا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین سازهای دنیا را ببینید ، از ثمره اردوگاه کار اجباری تا معجزه امواج غیرقابل تماشا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید