راهنمای سفر به گلاسگو،اسکاتلند

به گزارش هنجس بلاگ، راهنمای سفر به گلاسگو ، اسکاتلند

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره راهنمای سفر به گلاسگو ، اسکاتلند ،سخن خواهیم گفت.

راهنمای سفر به گلاسگو،اسکاتلند

بلیط هواپیما در طاهاگشت

گلاسگو،بزرگ ترین شهر اسکاتلند و سومین شهر پرجمعیت در پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. این شهر در دوسوی رود کلاید توسعه یافته که از سمت غرب به اقیانوس اطلس شمالی می ریزد.

در قرن 19 میلادی شهر گلاسگو به عنوان دومین شهر بزرگ امپراتوری بریتانیا شناخته می شده است.این شهر در سال 1990 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا و در سال 1999 به عنوان شهر برتر بریتانیا در معماری و طراحی برگزیده شده است.گلاسگو پس از لندن بزرگ ترین مرکز خرید بریتانیا است و مارک مشهوری مانند ورساچه اولین فروشگاه اختصاصی خود را در این شهر تأسیس کرده است. در سال 2014 میلادی، گلاسگو میزبان بازی های کشورهای همسود بریتانیا بود.

از اهالی گلاسگو همواره به عنوان یکی از صمیمی ترین مردم بریتانیا یاد می گردد.

گلاسگو، شهری شلوغ و روبه رشد است که به عنوان یک شهر دانشگاهی شناخته می گردد. البته این شهر علاوه بر دانشگاه، هزاران جاذبه گردشگری دارد؛ پارک های مختلف، راستاهای پیاده روی، بناهای تاریخی، تورهای گردش در طبیعت و موزه های متعدد. در واقع در این شهر با هر سلیقه ای می توانید جاذبه گردشگری مناسب خود را پیدا کنید و از آن لذت ببرید. این شهر پرشور و هیجان در گذشته یک شهر صنعتی بوده و امروزه خود را به عنوان یک مرکز فرهنگی معرفی کرده است. گلاسگو روح زندگی روستایی به سبک اسکاتلندی را حفظ کرده است و در سفر به اسکاتلند بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

راهنمای سفر به گلاسگو ، اسکاتلند

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

گلاسگو در منطقه زمانی UTC/GMT +1 قرار گرفته است و ساعت رسمی این شهر 3 و نیم ساعت از تهران عقب تر است.

زبان رسمی

انگلیسی اسکاتس، گیلیک اسکاتلندی

واحد پول

پوند استرلینگ = 41317 ریال

نوع برق شهری

230 ولت، 50 هرتز

کد کشور

+44

کد شهری

0141

جهت رانندگی

چپ

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه بین المللی گلاسگو

فرودگاه گلاسگو پرستویک

شرایط آب و هوا

ملایم و اقیانوسی

بهترین زمان برای سفر

اسکاتلند سرزمینی افسانه ای و زیباست. در تمام طول سال می توانید برای سفر به گلاسگو برنامه ریزی کنید و زمان سفر شما به هدفتان از سفر بستگی دارد. مثلا می توانید از فستیوال های تابستانی یا خلوتی فصل زمستان لذت ببرید. بنابراین با توجه به الویت هایتان در سفر زمان سفر را انتخاب کنید.

هزینه های سفر

هزینه اقامت در هاستل

برای اقامت در خوابگاه هاستل ها باید 10 پوند استرلینگ (41 هزار تومان) بابت خوابگاه های بزرگتر و 15 تا 20 پوند (62 هزار تا 83 هزار تومان) بابت خوابگاه های کوچک تر بپردازید. اتاق های خصوصی به طور میانگین 35 پوند (145 هزار تومان) هزینه دارند. همه هاستل ها وای فای رایگان دارند. تعداد کمی از این هاستل ها، اتاق بخار هم دارند.

هزینه اقامت در هتل های ارزان

هتل های اطراف مرکز شهر از 70 پوند (290 هزار تومان) شروع می شوند اما هر چقدر از مرکز شهر دورتر شوید هزینه هتل ها کاهش پیدا می کند و به 30 تا 50 پوند (124 هزار تا 207 هزار تومان) می رسد. همه هتل ها وای فای رایگان و پارکینگ دارند. بیشتر آنها رستوران هم دارند. استفاده از سایت Airbnb هم در این شهر بسیار رایج است ولی معمولا تعداد اتاق های اشتراکی خیلی محدود است. برای اینکه یک اتاق خصوصی از این طریق کرایه کنید به طور میانگین باید 35 پوند (145 هزار تومان) بپردازید. یک واحد کامل 70 پوند (290 هزار تومان) هزینه دارد.

هزینه غذا

در گلاسگو می توانید رستوران های متعدد با رنج قیمتی متفاوت پیدا کنید. اگر در رستوران های معمولی یا کافه ها غذا بخورید می توانید با 10 پوند (41 هزار تومان) یک وعده غذای کامل سفارش دهید. چیپس و ماهی بین 5 تا 7 پوند (21 هزار تا 29 هزار تومان) قیمت دارد. اگر تصمیم بگیرید خودتان آشپزی کنید، هزینه خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته در حدود 55 پوند (230 هزار تومان) است. البته اگر از فروشگاه های زنجیره ای ارزان مثل Lidl و Iceland خرید کنید، هزینه خرید مواد غذایی، از این مقدار هم کمتر می گردد.

حمل و نقل عمومی

شهر گلاسگو شهری کوچک و فشرده است بنابراین اگر در مناطقی مثل مرکز شهر اقامت کنید به راحتی با پای پیاده می توانید به همه جا سر بزنید. اگر دوست ندارید پیاده روی کنید، انتخاب های دیگری هم برای گشت و گذار در شهر دارید. متروی گلاسگو در راستا دایره ای شکل در اطراف ناحیه مرکزی شهر حرکت می کند که بلیط تک سفره آن 1/6 پوند (7 هزار تومان) است. بلیط های دو سفره 3 پوند (13 هزار تومان) و بلیط های روزانه 4 پوند (17 هزار تومان) هزینه دارند. امکان کرایه دوچرخه هم برای گشت و گذار در شهر وجود دارد. هزینه کرایه دوچرخه برای یک روز 20 پوند (83 هزار تومان) است.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: 40 تا 50 پوند (166 هزار تا 207 هزار تومان)

البته این مقدار پیشنهادی در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، کمتر در رستوران غذا بخورید و بیشتر وعده های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکات زیر می توانید هزینه های سفرتان را از این مقدار هم کاهش دهید.

صرفه جویی در هزینه ها

بازدید از موزه های رایگان

بیشتر موزه های این شهر هزینه ورودی ندارند. به راحتی می توانید نصف روزتان را با گشت و گذار در موزه های رایگان و تحسین هنر هنرمندان اسکاتلندی بگذرانید بدون اینکه هزینه کنید.

بازدید از منطقه وست اند (West End)

این منطقه از شهر، فروشگاه ها و رستوران های زیادی دارد و فرصتی عالی برای گشت و گذار و تماشای زندگی اهالی شهر است. رستوران ها و فروشگاه های این منطقه از شهر نسبت به سایر مناطق، ارزان تر هستند.

غذا خوردن در کافه ها

بهترین غذاها را می توانید در کافه ها با نصف قیمت نسبت به رستوران ها نوش جان کنید. علاوه بر اینکه غذا خوردن در کافه برایتان ارزان تر تمام می گردد، می توانید با فرهنگ اسکاتلندی از نزدیک آشنا شوید.

پیک نیک در پارک

پارک های زیادی در گلاسگو وجود دارد و تقریبا همه آنها هزینه ورودی ندارند. از این فرصت رایگان استفاده کنید. ناهار خود را آماده کنید و یک بعدازظهر را در کنار دریاچه ها، رودها و قلعه های دیدنی بگذرانید.

استفاده از سرویس کوچ سرفینگ

بهترین روش برای اینکه در هزینه اقامت خود در گلاسگو صرفه جویی کنید، استفاده از سرویس کوچ سرفینگ است. اقامت در منزل یکی از اهالی فرصت خوبی است تا با زندگی اهالی این شهر از نزدیک آشنا شوید. علاوه بر این، یک راهنمای محلی در کنارتان هست که راستاها و جاذبه های توریستی را به شما نشان دهد.

استفاده از سرویس اشتراک گذاری خودرو

استفاده از چنین سرویس هایی از تاکسی ارزان تر تمام می گردد. اگر نمی خواهید منتظر اتوبوس بمانید و هزینه زیادی بابت تاکسی بپردازید، از این سرویس ها استفاده کنید. مثلا یکی از این سرویس ها اوبر (Uber) است.

جاذبه های گردشگری

این شهر که در کنار رود کلاید (Clyde) قرار گرفته، به مرور زمان از یک شهر صنعتی به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده است. موزه های عالی، گالری های هنری و فستیوال های متعدد، گوشه ای از جاذبه های این شهر برای گردشگران است. بیش از 70 پارک و فضای سبز در این شهر وجود دارد. دوستداران تئاتر، در این شهر فرصت های زیادی برای لذت بردن از هنر مورد علاقه شان دارند. رویدادهای فرهنگی این شهر به تئاتر ختم نمی گردد. فستیوال های موسیقی هم بخش دیگری از جاذبه های فرهنگی و هنری گلاسگو هستند. در ادامه با تعدادی از مهم ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری گلاسگو آشنا می شویم که در سفر خود به این شهر زیبا می توانید برای بازدید از آنها برنامه ریزی کنید.

کلیسای جامع گلاسگو

برجسته ترین بنای تاریخی این شهر، کلیسای جامع گلاسگو است که قدمت آن به قرن دوازدهم برمی گردد. این کلیسا با نام کلیسای سنت مونگو (St Mungo) هم شناخته می گردد. در بزرگترین اتاق کلیسا، سردابه ای وجود دارد که مقبره سنت مونگو در آن واقع شده است.

در زندیکی کلیسا، موزه سنت مونگو قرار گرفته است. در این موزه با مذاهب و ادیان سراسر دنیا آشنا می شوید. علاوه بر این، این موزه نمایشگاه های متعددی دارد؛ از مومیای های مصری و تندیس های هندو گرفته تا یکی از نقاشی های سالوادور دالی. یک باغ ذن بودایی در محوطه موزه وجود دارد.

این موزه از دوشنبه تا شنبه از ساعت 9 و نیم صبح تا 5 و نیم بعدازظهر و روزهای یکشنبه از ساعت 1 تا 5 بعدازظهر باز است. بازدید از این موزه رایگان است اما بد نیست که برای ارتقای موزه، کمک مالی هر چند اندک را از قلم نیاندازید.

میدان جرج ، قلب شهر گلاسگو

در مرکز شهر گلاسگو، میدانی مزین به گل و فضای سبز واقع شده است که 12 تندیس از اشخاص سرشناس شهر در گوشه و کنار آن به چشم می خورد؛ افرادی از جمله ملکه ویکتوریا و والتر اسکات. در انتهای شرقی میدان، تالار شهر با یک برج بلند وجود دارد که در سال 1890 تکمیل شده است. مجموعه ای از چندین انبار قرن نوزدهمی بخشی از منطقه تجاری قدیمی شهر را تشکیل می دادند که امروزه به کافه و رستوران و بوتیک برندهای مشهور مد تبدیل شده اند. بازار خیابانی باراس هر هفته هزار فروشنده را به سوی خود می کشاند که محصولات مختلفی اعم از پوشاک، غذا، اشیای عتیقه و سوغات می فروشند.

مدرسه هنر گلاسگو و آکادمی هنر مکینتاش

یکی از مهم ترین دیدنی های شهر برای علاقه مندان به هنر معماری، آکادمی هنر مکینتاش است. این مجموعه در سال 1909 تکمیل شده است. بنای چشم گیر و دیدنی این مجموعه، توانایی چارلز مکینتاش، در طراحی داخلی و معماری فضای بیرونی بناها را ثابت کرد. تالارهای مختلف این بنا در کنار گالری و کتابخانه از دیدنی های این بنا هستند. یک آتش سوزی در سال 2014، به بخش های زیادی از بنا آسیب های جدی وارد کرد که اکنون بنا بازسازی و بازسازی شده است. خانه چارلز مکینتاش هم یکی دیگر از دیدنی های شهر برای دوستداران هنر و معماری است. گرچه نقشه های این بنای زیبا در سال 1901 کشیده شده، کار ساخت آن تا سال 1989 تکمیل نشده بود.

موزه و گالری هنری کلوینگراو (Kelvingrove)

خیابان Sauchiehall، یکی از خیابان های پرجنب و جوش و مرکز سرگرمی و خرید گلاسگو است. امروزه این خیابان کاملا پیاده رو شده است و فروشگاه های متعددی در سراسر آن به چشم می خورد. این خیابان به خیابان Argyle در محله وست اند منتهی می گردد جایی که کافه ها و رستوران های شیک، فروشگاه های مجلل و هتل های فوق العاده دارد. از دیگر دیدنی های مهم این منطقه می توان به موزه و گالری هنری کلوینگراو اشاره کرد. این مجموعه در سال 1901 افتتاح شده و مجموعه ای از آثار هنری برتر از هنرمندانی چون ون گوگ در آن به نمایش درآمده است. یافته های باستانی اسکاتلند شامل ابزارهای عصر برنز و زیورآلات و اشیایی از دوره های مختلف در این مجموعه وجود دارد. از نمایشگاه های جالب این مجموعه می توان به نمایشگاه سلاح و زره اشاره کرد که در آن انواع سلاح، ابزارهای جنگی، کلاه، شمشیر و… از قرن پانزدهم و شانزدهم به نمایش درآمده است. منسوجات، زیورآلات، ظروف شیشه ای و نقره ای و اشیای سفالی بخش دیگری از مجموعه را تشکیل می دهند. ساعت کار این موزه هر روز از 10 صبح تا 5 بعدازظهر است و موزه هزینه ورودی ندارد.

دانشگاه گلاسگو، موزه و گالری هنری هانتریان

قدمت دانشگاه گلاسگو به سال 1451 برمی گردد و این دانشگاه، دومین مجموعه آموزشی قدیمی تحصیلات عالی در اسکاتلند است. این دانشگاه در طول تاریخ اساتید برجسته ای داشته از جمله جیمز وات، آدام اسمیت و جوزف لیستر جراحی انگلیسی که نخستین بار، مسئله ضدعفونی کردن اجسام در هنگام جراحی را مطرح کرد. یک نمایشگاه دائمی در مرکز توریستی دانشگاه وجود دارد که در آن می توانید اطلاعات کامل و دقیقی در مورد این افراد سرشناس و تلاش ها و افتخارات علمی آنها یاد بگیرید. دانشمند دیگری که با این دانشگاه ارتباط تنگاتنگی داشته، ویلیام هانتر است که با واگذار کردن اشیا، آثار هنری و متعلقات خود، موزه هانتریان را پایه گذاری کرد. اکنون این موزه بخش های بسیار متنوعی با موضوعات زمین شناسی، باستان شناسی، قوم شناسی، جانورشناسی و… دارد. آثار هنری این موزه از هنرمندان مشهوری چون روبن، رامبرانت و رینولدز است. این موزه هزینه ورودی ندارد و از سه شنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر و یکشنبه ها از ساعت 11 صبح تا 4 بعدازظهر باز است.

موزه ریورساید (Riverside)

موزه ریورساید گلاسگو، نمایشگاه های مختلفی با موضوع حمل و نقل در زمان های گذشته شهر گلاسگو دارد از جمله انواع وسایل حمل و نقل مثل لکوموتیو، ماکت کشتی، ماشین های قدیمی، تراموا، گالری، درشکه و… که بیشتر آنها در خود گلاسگو ساخته شده اند. از دیگر جاذبه های این موزه می توان به خیابان بازسازی شده سال 1938 گلاسگو و نقاشی معروف اثر هنرمند مشهور LS Lowry اشاره کرد. این موزه هر روز از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر باز است و هزینه ورودی ندارد.

خانه پولوک (Pollok)

این خانه قدیمی در جنوب غربی مرکز شهر گلاسگو قرار گرفته است. خانه خانواده ماکسول در سال 1752 توسط ویلیام آدام و پسرانش ساخته شده است. مجموعه ای از آثار نقاشی اسپانیایی کار هنرمندان مشهوری چون ال گرکو، گویا و موریلو از بخش های جالب این خانه دیدنی است. آثاری از ویلیام بلیک و عتیقه جات ارزشمند از دیگر دیدنی های این خانه است.

هر روز از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر می توانید از این خانه بازدید کنید.

باغ های گیاه شناسی گلاسگو

این مجموعه در سال 1873 ساخته شده و یکی از بزرگترین گلخانه های بریتانیا است. مجموعه ای از ارکیده های کمیاب، درختان سرخس از استرالیا و نیوزیلند و گیاهانی از آفریقا، آمریکا و خاور دور در این مجموعه وجود دارد. ار جذاب ترین بخش های این باغ، تندیس های ویکتوریایی است که جلوه دیگری به باغ داده است. اگر می خواهید از پارک ها و فضاهای سبز دیگری در گلاسگو دیدن کنید، پارک بلاهوستون (Bellahouston) را از قلم نیاندازید. این پارک به خاطر گلزارهای زیبا و رنگارنگش مشهور است.

پارک گلاسگو گرین و موزه Peoples Palace

پارک گلاسگو گرین که در سال 1662 پایه گذاری شده با اختلاف، قدیمی ترین پارک این شهر است و به راحتی با پای پیاده از مرکز شهر می توان به این پارک رسید. یکی از اصلی ترین جاذبه های این پارک موزه Peoples Palace است که در سال 1898 ساخته شده و تاریخی از تجارت، صنعت و ورزش این شهر از قرن هفدهم تا بیستم را به نمایش گذاشته است. یکی دیگر از جاذبه های مهم این پارک، باغ زمستانی است؛ یک تراریوم بزرگ که در آن مجموعه ای از گیاهان گرراستای و نیمه گرراستای نگهداری می گردد. هر روز از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر می توانید از این مجموعه دیدن کنید. بازدید از این مجموعه رایگان است.

رژیم غذایی

آشپزی اسکاتلندی مجموعه ای از تکنیک ها و سنت های آشپزی در کنار روش ها و مواد جدید است. این منطقه گرچه تعداد زیادی غذای سنتی و اصیل دارد که مختص خودش است اما با دیگر کشورهای اطراف و بسکمک از کشورهای اروپایی از نظر رژیم غذایی، تشابهاتی دارد. غذاهای اسکاتلندی توسط مهاجران به سایر کشورهای دنیا هم راه پیدا کرده اند. استفاده از گوشت شکار، محصولات لبنی، ماهی و میوه ها و سبزیجات در کنار مقدار کمی از ادویه جات از ویژگی های آشپزی این منطقه است.

در ادامه با تعدادی از غذاهای مشهور و اصیل اسکاتلندی آشنا می شویم که در سفر به گلاسگو می توانید آنها را امتحان کنید.

هگیس (Haggis)

هگیس یا جغور بغور غذایی است که با دل و جگر و قلوه گوسفند تهیه می گردد. غذایی لذیذ که البته بسکمک از افراد آن را به هیچ وجه دوست ندارند. این غذا را در بیشتر کافه ها و رستوران های کوچک می توانید پیدا کنید که معمولا با پوره سیب زمینی سرو می گردد. هگیس یکی از غذاهای ملی اسکاتلند هم به شمار می رود.

استاویز (Stovies)

این غذا را بیشتر در فصل زمستان می خورند و از موادی چون سیب زمینی، گوشت گوساله، پیاز و کره تهیه می گردد. این غذا، غذایی است که معمولا آن را با باقی مانده مواد غذایی می پزند و با نام کماج و چغندر سرو می کنند. نان کماج یک نوع نان به شکل مسطح است. این نوع از نان ها معمولا با بلغور جو دوسر به عنوان ماده اولیه تهیه می شوند و گاهی اوقات آرد ساده و یا سبوس دار به آن اضافه می کنند. نان کماج را می توان در ماهی تابه یا فر پخت.

صبحانه کامل اسکاتلندی

این صبحانه کامل در روزهای تعطیل در خانه های اسکاتلندی ها و در سایر روزهای هفته در کافه ها پیدا می گردد. آنچه که این صبحانه را تشکیل می دهد بسیار متنوع است اما معمولا شامل این مواد است: بیکن، تخم مرغ، سوسیس، اسکن سیب زمینی، خوراک لوبیا، گوجه و قارچ. همراه با این صبحانه کامل، چای، قهوه یا آب پرتقال می خورند.

سوپ Cullen Skink

برای تهیه این غذا از روغن ماهی دودی، سیب زمینی و پیاز استفاده می کنند. این سوپ بسیار لذیذ و البته سنگین است چون علاوه بر مواد ذکر شده در تهیه آن از کره، شیر و خامه هم استفاده می کنند. نان تازه هم در کنار این سوپ سرو می گردد.

Cranachan، دسر اسکاتلندی

این دسر لذیذ را در منوی رستوران ها خواهید دید. دسری که با خامه، عسل، تمشک و جوی دوسر تهیه می گردد. در کنار این دسر، یک فنجان قهوه می چسبد.

کامپوزیت دندان ایمپلنت

منبع: تاپ تراول
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 735

به "راهنمای سفر به گلاسگو،اسکاتلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به گلاسگو،اسکاتلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید