فوتبال آسیا مبتلا به ویروس AFC

به گزارش هنجس بلاگ، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بار دیگر در یک رویداد بین المللی دیگر نشان داد که ضعف های فراوانی دارد و بزرگترین عامل عدم پیشرفت فوتبال در قاره کهن به حساب می آید.

فوتبال آسیا مبتلا به ویروس AFC

به گزارش خبرنگاران، مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب رو به اتمام است و آخر همین هفته با انجام بازی های هفته ششم به سرانجام می رسد تا تکلیف هشت تیم از 16 تیم حاضر در دور یک هشتم نهایی مشخص شود.

با این وجود شاهد اتفاقاتی در این مدت بودیم که برای چندمین بار اثبات کرد، سوء مدیریت در کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و مسوولانش بیداد می کند.

میزبانی هندوستان

کشورهای عربستان و امارات از لحاظ سخت افزاری در ورزش جزو کشورهای صاحب نام هستند. آنها خصوصا در فوتبال توانسته اند امکانات خوبی را مهیا کنند و میزبانی کنندگان این 2 کشور در لیگ قهرمانان آسیا اتفاق عجیبی نبود البته که انتظار نمی رفت سه گروه از پنج گروه، مسابقاتش را کشور عربستان میزبانی کند و برخی از کنندگان این کشور از زمین اصلی خود برای انجام شدن رقابت ها بهره نبردند با این وجود نحوه میزبانی آنها از نگاه میهمانان رضایت بخش بود. نکته اصلی اما، میزبانی کشوری چون هندوستان در دور گروهی است.

برخی بر این باور بودند که به دلیل ضعف سخت افزاری و همچنین مسائل کرونایی، پرسپولیس و ایران نتوانستند میزبانی گروه پنجم را به دست بیاورند اما آیا هندوستان حائز چنین امتیازاتی بود؟ آیا در این پنج هفته نشانی از یک میزبانی بدون دردسر و حرف و حدیث را از این کشور مشاهده کردیم؟ پاسخ منفی است. البته که هندی ها تلاش کردند میزبان خوبی برای سه تیم دیگر گروه خود باشند اما در عمل چنین توانایی در آنها وجود نداشت. مسائل زمین تمرین، بحران کرونا که روز به روز جدی تر می شود، آب و هوا و ... از مهمترین مصائبی بود که پرسپولیس و دیگر تیم های گروه پنجم حس و لمس کردند. آیا واقعا گوا از پرسپولیس میزبان بهتری بود؟ بدون شک خیر.

عدم روشنگری درباره صعود و عدم صعود تیم ها

چیزی تا بسته شدن پرونده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب و دور گروهی باقی نمانده اما هنوز هم خیلی از علاقه مندان نمی دانند که سازوکار صعود تیم ها به مرحله دوم چگونه است؟ اگر تیم هایی هم امتیاز شوند بازی رو در رو ملاک خواهد بود یا تفاضل گل؟ نکته عجیب تر این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ تلاشی برای رفع این ابهام انجام نمی دهد و شاهد اظهارات ضد و نقیضی از سوی مسوولان و حتی کنندگان تیم ها بودیم. در کنار این مساله، پیچیده شدن شرایط صعود از گروه ها و رویارویی تیم ها با یکدیگر در مراحل بعدی هم باید به علامت سوال ها اضافه کنیم.

بی توجهی به VAR

در حالی که کمک داور ویدیویی در تمام جهان باب شده اما AFC همچنان نسبت به این سیستم کم توجه است و آن را تا حد امکان نادیده می گیرد.

در حالی که می شد میزبانی را به کشورهایی اعطا کرد که از این تکنولوژی برخوردار باشند، مسوولان برگزاری مسابقات تصمیم دریافتد صورت مساله را پاک و VAR را از مسابقات حذف کنند.

همین مساله در کنار کیفیت پایین داوری ها باعث شده تا اشتباهات فراوانی در همین مرحله گروهی رخ بدهد و تیم های زیادی متضرر شوند.

سال گذشته از مرحله یک چهارم نهایی شاهد ورود VAR بودیم و این بار هم در میانه راه شاهد حضورش این فناوری خواهیم بود.

کاهش کیفیت مسابقات با افزایش کمی شرکت کنندگان

برای اولین بار شرکت کنندگان دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا از 32 به 40 تیم افزایش پیدا کرد و هشت تیم به مرحله اصلی اضافه شدند.

با برگزاری مسابقات در غرب، مشخص شد که کیفیت بازی ها به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

حضور تیم هایی چون گوا، نیروی هوایی و... روی سطح فنی مسابقات تاثیر منفی گذاشته است. بدون شک در منطقه شرق نیز شاهد این ماجرا خواهیم بود که این اصلا برای مهمترین رویداد باشگاه قاره ای چون آسیا جالب نیست.

برنامه ریزی ضعیف

یکی دیگر از نکاتی که باعث شده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در این فصل از لحاظ کیفی با افت روبرو شود برنامه ریزی ضعیفی است که AFC تدارک دیده است. اینکه هر تیم در این شرایط کرونایی بخواهد هر 72 ساعت یک بار به میدان برود، بازیکنان را تحت فشار قرار داده و جملگی از لحاظ بدنی تحلیل رفته اند. این خستگی و عدم ریکاوری مناسب مسبب این شده تا همه تیم ها مصدومان زیادی روی دستشان تلمبار شود. طبیعتا در ادامه فصل اثرات مسابقات دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا روی عملکرد شرکت کنندگان موثر خواهد بود.

تبعیض ادامه دار بین شرقی ها و غربی ها

مثل همیشه برنامه AFC به دو بخش تقسیم شد. غرب آسیا و شرق آسیا. در چند سال اخیر هم بارها شاهد تبعیض علنی AFC بین تیم های منطقه شرق و غرب بوده ایم.

مهمترین تبعیض، تقویم مسابقات لیگ قهرمانان است که مطابق با تقویم تیم های شرق آسیایی پایه گذاری شده و با تمام جهان متفاوت است.

یکی از مهمترین عللی که باعث شده تیم های شرق آسیایی قهرمانی های بیشتری را به دست بیاورند همین فاکتور بوده است.

هر فصل لیگ قهرمانان آسیا به موازات یک فصل لیگ های داخلی در شرق آسیا است اما برای منطقه غرب ماجرا فرق دارد و همیشه نیمی از مسابقات لیگ قهرمانان با یک فصل از لیگ های غرب آسیایی همزمان است و نیم دیگر آن با فصل بعدی همزمان خواهد شد. حالا هم مسابقات تیم های شرق آسیایی در زمان دیگری به انجام می رسد.

نظرسنجی های بی اعتبار

در آخر به این مورد دمِ دستی می رسیم. با همه گیر شدن فضای مجازی و استفاده از شبکه های مجازی نزد مردم، AFC نیز بیکار نبوده و برای درآمدزایی و جذب مخاطب، به طرق گوناگون نظرسنجی هایی را در حساب های مختلفش در شبکه های مجازی طرح می کند و با این کار هواداران را وارد یک رقابت و جنگ مجازی می کند.

بارها این مساله برای تیم های ایرانی رخ داده و دست بر قضا، مسوولان AFC به عمد توجه ویژه ای به تیم های ایرانی و مخاطبان ایرانی خود دارند و با نظرسنجی های خاص آنها را تحریک به مشارکت حداکثری می کنند. اما در مواقع حساس و در جهانی حقیقی، کنفدراسیون فوتبال آسیا تقریبا در همه موارد، مقابلِ خواسته فوتبالدوستان ایرانی بوده و نسبت به تقاضاهای آنها دهن کجی کرده است.

بدون تردید با سیستم بیمار و تصمیم گیرندگان ناتوان نمی توان در ادامه برای فوتبال آسیا انتظار چشم انداز مناسب و قابل توجهی را داشت. AFC با در نظر دریافت منافع چند تیم خاص و بی توجهی به پیشرفت هایی که در جهانی فوتبال صورت می گیرد به صورت جزیره ای، فوتبال در قاره کهن را اداره می کند.

طبیعی است که در چنین فضای مسموم و مریضی نباید شاهد پیشرفت این رشته پرطرفدار در آسیا باشیم.

جهان درگیر ویروسی به نام کرونا شده و فوتبال آسیا سال هاست که با ویروسی به نام AFC دست و پنجه نرم می کند.

منبع: ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3215

به "فوتبال آسیا مبتلا به ویروس AFC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال آسیا مبتلا به ویروس AFC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید