فولکس واگن لاویدا XR ؛ تحفه آلمانی برای چینی ها
به گزارش هنجس بلاگ، فولکس واگن لاویدا ایکس ار - Lavida XR یک سدان خانواده پسند از شرکت سایک - VW است که به طور اختصاصی برای چینی ها طراحی شده و از ژنتیک پاسات و گلف هم بهره می برد.
به گزارش گجت نیوز، چطور یک خودرو می تواند نام فولکس واگن را داشته باشد اما در عین حال، ژنش به چینی ها برود؟ در سال های گذشته، شرکت های بزرگ خودروسازی مثل هوندا، تویوتا، فولکس واگن و نیسان و …. با چینی ها تیم شده اند تا بازار آن ها را بدست بیاورند. شرکت فولکس واگن - سایک، یکی از بزرگ ترین دستاوردهای این داستان است. در ادامه قصد داریم تا با مجذوب کننده ترین محصول این شرکت یعنی سدان فولکس واگن لاویدا XR آشنا شویم و ابعاد و زوایا آن را بهتر ببینیم.
مشخصات فولکس واگن لاویدا XR
چرا می گوییم خانواده پسند؟ زیرا این خودرو از پلتفرم MBQ بهره می برد و این پلتفرم، افتخار میزبانی از بزرگانی چون ماشین محبوب پاسات، فولکس واگن گلف و شاسی بلند اطلس را دارد. موتور فولکس واگن لاویدا XR هم هیچ خرجی روی دست خانواده نمی گذارد؛ چرا که با یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری طرف هستیم که تقریبا 110 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6200 RPM) و 141 نیوتن متر گشتاور (در دور موتنور 4100 RPM) را با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته 6AT به راننده تحویل می دهد.
این موتور، از شاهکارهای سایک - فولکس واگن به شمار میرود که دقیقا بر اساس موتور EA211 توسعه پیدا نموده است. حداکثر سرعت فولکس واگن لاویدا XR هم روی 188 کیلومتر بر ساعت قفل می گردد و مصرف سوخت آن هم در هر 100 کیلومتر و در حالت ترکیبی، از 5.8 لیتر بالاتر نمی رود.
آپشن ها و امکانات
هرچند که ماشین لاویدا XR زیاد پرآپشن نیست اما نیازهای خانواده را بر طرف می نماید و مهم ترین امکانات آن شامل موارد زیر می گردد:
- کروز کنترل معمولی
- سیستم تهویه مطبوع دستی
- سنسور فشار باد لاستیک
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز ABS و EBD
- حالت رانندگی اکو و اسپرت برای گیربکس
- استارت کی لس
- سنسور پارک و دوربین دنده عقب با خطوط پویا
- مولتی مدیای لمسی
- کلاستر دیجیتال
- فرمان مولتی فانکشن با روکش طرح چرم
- سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و تورشن بیم در محور عقب
- ایمبولایزر
- دی لایت و سیستم چراغ های LED
- سانروف برقی
- آینه های جانبی برقی تاشو با گرمکن
طراحی ظاهری و ابعاد
مقدار و ابعاد فولکس واگن لاویدا XR تقریبا به 4678 میلی متر طول، 1806 میلی متر عرض و 1474 میلی متر ارتفاع می رسد و فاصله محورهای آن هم حدود 2688 میلی متر است. اگر خلاصه بگوییم، ام و ام آریزو 5 اسپرت تقریبا هم قد و هیکل این خودرو می گردد.
طراحی ساده خصوصا در نمای جلویی، باعث می گردد که هزینه های جانبی در تصادف، تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ اما اگر دقیق تر نگاه کنیم، متوجه می شویم که فولکس واگن در عین سادگی، جزئیات زیادی را در این قسمت لحاظ نموده. مثل به فرم زیر سپر و خطوط کرومی که در لبه کاپوت قرار گرفته است نگاه کنید.
نمای کناری هم به لطف شیب ستون C و رینگ های 5 پره، از سادگی درآمده اند و در عقب هم چراغ های دودی و اسپویلر دم اردکی یا همان تِیل داک را داریم. سر اگزوزها هم مخفی شده اند تا نمای این خودرو چینی، مدرن تر گردد.
طراحی کابین و داشبورد
این قسمت دقیقا همان جایی است که چینی ها بند را آب داده اند! مگر می گردد که یک خودرو به مولتی مدیای 12 اینچی و کلاستر 8 اینچی مجهز باشد اما به طور همزمان، دنده قدیمی و سیستم تهویه معمولی را هم داشته باشد؟ خب بله؛ اگر به سراغ چینی ها بروید، چنین چیزهایی را هم خواهید دید! البته امکاناتی مثل جالیوانی مدرن، شارژر وایرلس، سانروف برقی و صندلی برقی (راننده)، هنوز در کابین دیده می شوند و فرم داشبورد هم حرف خاصی برای گفتن ندارد.
قیمت فولکس واگن لاویدا XR
زمانی که به قیمت ماشین لاویدا ایکس آر نگاه می کنید، همه معایب را از یاد خواهید برد. این ماشین چینی در نسخه استاندارد، فقط 13 هزار دلار قیمت دارد و اگر به سراغ مدل فول آپشن برویدف تقریبا باید 17 هزار دلار پرداخت کنید. هرچند که شانس واردات فولکس واگن لاویدا XR به ایران، تقریبا نزدیک به صفر است (چون فقط برای چین فراوری شده)، اما اگر این ماشین چینی - آلمانی به ایران بیاید، حدود 1 میلیارد و 400 میلیون تومان آب خواهد خورد.
منبع: فرارو