لاتربرونن؛ دره ای با 72 آبشار در سوئیس

به گزارش هنجس بلاگ، دره لاتربرونن در منطقه ای ساکت و دورافتاده به نام برنیس اُبرلند (Bernese Oberland ) و 70 کیلومتری جنوب شرق برن (bern) در سوئیس قرار گرفته است که به عنوان یکی از زیباترین دره های اروپا شناخته می گردد. این دره با حدود یک کیلومتر عرض بین رخساره های سنگی غول پیکر و قله کوه هایی که به طور عمودی حدود 300 متر از کف دره فاصله دارد پدید آمده است. در سطح پایینی دره، بین صخره های آهکی بلند، روستای لاتربرونن قرار گرفته است که از سه طرف از طریق کوه های آیگر (Eiger) ، مانک (Monch) و Jungfrau احاطه شده است. دره از طریق حرکت توده های یخ به سمت جنوب توسعه یافته و سپس به سمت جنوب غربی روستا تغییر راستا می دهد و راستا (U) شکلی به وجود آورده است .

لاتربرونن؛ دره ای با 72 آبشار در سوئیس

لاتربرونن ( Lauterbrunneng ) به معنی تعداد زیادی چشمه است. وجه تسمیه این دره وجود 72 آبشار است که از صخره های عمودی که بعضا چند صد متر ارتفاع دارند به دره می ریزند. معروف ترین آنها آبشار استاباخ است که حدود 300 متر ارتفاع دارد و بلندترین آبشار پیوسته (یک پله ای) اروپا است.

دیگر چشم انداز طبیعی تماشایی، آبشار تروملباخ (Trümmelbach) است که پشت یک کوه مخفی شده و شامل مجموعه ای از آبشارهای یخی است که 200،000 لیتر آب در ثانیه از ارتفاع 200 متری آن سرازیر می گردد. این آبشارها تا سال 1877 که یک تونل در کوه زده شد، مخفی بودند؛ اما امروزه می توان با تله کابین زیر زمینی یا با قدم زدن در پیاده روهایش این آبشارها را دید. البته در زمستان ها این آبشارها تبدیل به باریکه ای از آب می شوند .

بسیاری از نویسنده ها و نوازنده ها از صخره ها و آبشارهای دیدنی لاتربرونن الهام گرفته اند، به عنوان نمونه شعر روح آبشارها ( the Spirit of the Waterfalls) یوهان گوته، که بعدا فرانتس شوبرت آن را به صورت یک آهنگ درآورد .

لاتربرانن در سال 2001 به عنوان میراث طبیعی جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3635

به "لاتربرونن؛ دره ای با 72 آبشار در سوئیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاتربرونن؛ دره ای با 72 آبشار در سوئیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید