مدارس باید بعضی بدآموزی های خانواده را اصلاح نمایند

به گزارش هنجس بلاگ، تهران (پانا) - روانشناس و مولف کتاب مبانی روان شناختی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزش های اسلامی معتقد است مدارس باید بتواند بعضی بدآموزی های خانواده را هم اصلاح نمایند، و اگر سنگر مدرسه را رها کنیم، در ترویج فرهنگ هانی اصیل کشور مشکل پیدا می کنیم.

مدارس باید بعضی بدآموزی های خانواده را اصلاح نمایند

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی افروز درباره چگونگی ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در نسل آینده اظهار کرد: حفظ ارزشمندی ایثارگران و جانبازان یک رسالت خطیر بر عهده کارگزاران نظام، حاکمیت و همه اندیشمندان و اقشار جامعه به خصوص فرهنگیان و دانشگاهیان و معلمان است. اگر بخواهیم به معنای دقیق کلمه این ارزش ها را به عنوان یک افتخار ملی نهادینه کنیم، بهترین روش این است که از ظرفیت 700 هزار معلم در سراسر کشور- به تعبیری 700 هزار کلاس درس در 105 هزار مدرسه- به عنوان سنگرهای معنوی و اخلاقی و فرهنگی کشور غافل نشویم.

رئیس سابق دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد سایر کشورهای جهان در این خصوص شرح داد: در همه جای جهان، کارگزاران حکومتی به ارزش های مهم برای حاکمیت و انتقال این ارزش ها وفادارند و در وهله نخست، انتقال این ارزش ها به وسیله نظام تعلیم و تربیت به بچه ها و خانواده ها صورت می گیرد. در ایران هم باید از نظام تعلیم و تربیت به عنوان پل های اصلی برای انتقال ارزش های فرهنگی و اخلاقی دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که مبتنی بر فرهنگ عاشوراست یاد کرد.

آموزش مدارس به آسانی می تواند به بطن خانواده ها رسوخ کند

وی درباره سهم رسانه ها در این زمینه گفت: درست است که فضای مجازی، رادیو و تلویزیون هر یک نقشی در انتقال این ارزش های ایفا می نمایند اما نمی توان از اثرگذاری آن در خانواده مطمئن بود. بعضی تلویزیون نگاه نمی نمایند یا اصلا به شبکه های اجتماعی اعتماد ندارند. اما آموزش مدارس به آسانی می تواند به بطن خانواده ها رسوخ نمایند.

افروز با اشاره به سوابق علمی خود از جمله کسب عنوان نخستین استاد ممتاز دانشگاه تهران و تالیف 65 عنوان کتاب ودیگر مدارج علمی و تخصصی، اضافه کرد: معتقدم بالای 95 درصد برنامه های ماهواره ای غربی و شرقی ضد ارزش فرهنگی کشور هستند. این فرایند حتی در اخبار و تبلیغات این شبکه ها نیز وجود دارد. اما بسیاری از مردم در خانه های خود تحت تاثیر برنامه های ماهواره ای هستند و نمی توان مطمئن بود که مردم تحت تاثیر برنامه های تلویزیون داخلی باشند.

شبکه های مجازی مملو از تناقض است

نخستین استاد ممتاز دانشگاه تهران اضافه کرد: از سوی دیگر، شبکه های مجازی مملو از تناقض است. رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که باید فضای مجازی را مدیریت و کنترل کرد. معتقدم هرچند کشورهای دیگر از نظر رسانه ای از ما قوی تر هستند اما نباید مایوس شویم؛ چراکه خداوند باماست.

افروز با بیان این که مجموعه رسانه های داخلی ما به دشواری می توانند برای دفاع از ارزش های فرهنگی و اخلاقی کار موثری انجام دهند ادامه داد: این در حالی است که نظام تعلیم و تربیت به ویژه از پیش دبستانی تا انتها دبیرستان باید مخاطبان اصلی برنامه های آموزشی ما باشند. این 700 هزار کلاس - به انضمام آمادگی و مهدکودک ها که یک میلیون ظرفیت است - می تواند در اختیار یک میلیون انسان(معلم) هوشمند، توانمند، اخلاق مدار، خوش اخلاق و راسخ قرار گیرد تا با باورهای عمیق خود در این سنگرها ارزش های فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج نمایند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید هزینه کرد و معلمان و فرهنگیان باید از شغل خود راضی باشند. اگر چنین گردد، مطمئنم که یک معلم اگر فقط دو دقیقه در باره ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کلاس ها صحبت کند، می تواند در دانش آموزان تاثیرگذار باشند. بچه ها مثل یک زنجیر این باورها را به هم منتقل می نمایند.

مدارس باید بتوانند بعضی بدآموزی های خانواده را هم اصلاح کند

افروز تاکید نمود: مدارس باید بتوانند بعضی بدآموزی های خانواده را هم اصلاح کند. ممکن است کودک مورد بدآموزی هایی در خانواده باشد؛ باید از سنگر مدرسه برای راهنمایی بچه ها و نوجوانان بهره گرفت. اگر سنگر مدرسه را رها کنیم، در ترویج فرهنگ های اصیل کشورمان مشکل پیدا می کنیم.

این استاد دانشگاه روانشناسی یادآور شد: سازمان ها و نهادهای متولی ترویج فرهنگ باید بودجه های خود را برای همراهی با معلمان و تربیت آن ها نمایند. هر مدرسه ای غیر از معاون پرورشی، باید مشاوران فرهنگی داشته باشند.اگر معلم ها را رشد دهیم، آن ها می توانند این ارزش های را زنده نگه دارند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2999

به "مدارس باید بعضی بدآموزی های خانواده را اصلاح نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارس باید بعضی بدآموزی های خانواده را اصلاح نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید