مهم ترین قلعه های ایران را بشناسید

به گزارش هنجس بلاگ، دژها و قلعه ها یکی از موارد محافظتی از شهرها به شمار می آمدند و مسئولیت خیلی بالایی در این زمینه داشته اند. در حال حاضر خیلی از این دژها به آثار تاریخی تبدیل شده اند.

مهم ترین قلعه های ایران را بشناسید

در طول تاریخ، قلعه ها نقش مهمی در استحکامات شهرها داشته اند. معمولا قلعه ها را در ارتفاعات صخره ای و در شهرها و جهتهای مهم می ساختند. در واقع، قلعه ها سدی دفاعی در برابر دشمنان بودند و به منطقه ها اطراف اشراف داشتند. در ایران هم قلعه های متعددی وجود دارد که در دوره های زمانی مختلفی ساخته شده اند. قلعه های ایران معمولا یا چشمه و قنات داشتند یا چاه. با خبرنگاران همراه باشید تا چند تا از مهم ترین قلعه های ایران را به شما معرفی کنیم.

ارگ بم

ارگ بم یکی از مهم ترین قلعه های ایران است که در شهر بم و استان کرمان قرار گرفته است. این مجموعه دارای 67 برج است و دو بخش کاملا مجزا دارد: یکی بخش حکومتی و دیگری بخش رعیت نشین.

ارگ بم در جهت جاده ابریشم واقع شده و در قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شده است. جالب است بدانید این قلعه تا همین یک قرن پیش کاربری داشته است.

قلعه الموت

قلعه الموت در منطقه ای به همین نام در قزوین در شمال شرقی روستای گازرخان قرار گرفته است. این قلعه مقر حسن صباح بوده و به معنای آشیانه عقاب است. البته امروزه بخش های زیادی از این قلعه از بین رفته و فقط آثاری از این قلعه به جای مانده است. منطقه معلم کلایه طبیعت بکر و کوچه باغ های زیبایی دارد و می توانید در اقامتگاه های بوم گردی آن اقامت کنید.

قلعه فلک افلاک

قلعه فلک افلاک یا دژ شاپورخواست قلعه ای است که در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان قرار گرفته است. این قلعه را با نام قلعه دوازده برجی هم می شناسند. قلعه فلک الافلاک هم مثل بسیاری دیگر از مهم ترین قلعه های ایران بر فراز یک تپه قرار گرفته است تا به منطقه ها مجاور اشراف داشته باشد.

در این مجموعه تاریخی موزه مردم شناسی، باستان شناسی، آزمایشگاه بازسازی اشیا، چایخانه سنتی و مرکز فروش محصولات فرهنگی هم وجود دارد.

قلعه بابک

قلعه بابک با نام های دیگری چون دژ بابک و بَذ هم شناخته می شود. قدمت آن به دوره ساسانیان برمی شود و نام آن از نام بابک خرمدین گرفته شده است. این قلعه در استان آذربایجان شرقی، در شهرستان کلیبر و در روستای شجاع آباد قرار گرفته است.

قلعه رودخان

دژ رودخان یا قلعه حسامی یکی از زیباترین قلعه های ایران است. این قلعه بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن و در روستایی به همین نام یعنی روستای رودخان قرار گرفته است. این قلعه 65 برج و بارو دارد و دور آن دیواری کشیده شده که طول آن 1500 متر است.

کارشناسان باستان شناسی معتقد ند این قلعه متعلق به دوره ساسانیان است. رودخانه ای به همین نام در مجاورت آن جاری است. قلعه رودخان از دو بخش اصلی ارگ و قورخانه تشکیل شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری جاذبه گردشگری تبریز که تابه حال ندیده اید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3756

به "مهم ترین قلعه های ایران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین قلعه های ایران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید