نگاهی به معماری شگفت انگیز موزه ها در سراسر دنیا

به گزارش هنجس بلاگ، برخی از موزه های دنیا علاوه بر اینکه دارای فضای داخلی یا اشیا و آثار منحصربه فردی هستند، نمای خارجی خاصی دارند و همین موضوع آن ها را از سایر موزه ها کاملاً متمایز می نماید.

نگاهی به معماری شگفت انگیز موزه ها در سراسر دنیا

موزه ها منبعی غنی از دانش، گنجینه ها و تجربه ها هستند که در هیچ جاذبه گردشگری دیگری یافت نمی گردد. این مکان های مجذوب نماینده آثار ارزشمند زیادی را در خود جای داده اند؛ از اشیای عتیقه و باستانی متعلق به مصر گرفته تا آثار هنری دیجیتالی و جلوه های بصری ایجادشده با نور. درحقیقت می توان گفت تهیه لیستی از اشیایی که در موزه ها وجود ندارند؛ آسان تر از تهیه لیست اشیای مختلف موجود در موزه ها است.

در این مقاله قصد داریم چند موزه مختلف را با معماری عجیب معرفی کنیم که نمای خارجی آن ها نیز به مقدار فضای داخلی شان مجذوب نماینده است. نماهای موزه هایی که در ادامه معرفی می کنیم، دارای مقدار های مختلف و اشکال متفاوتی مثل گل نیلوفر، بشقاب پرنده در حال پرواز و نهنگ هستند.

1. موزه ملی قطر، دوحه

در موزه ملی قطر (National Museum of Qatar) ماهیت تاریخ آن به تصویر کشیده شده و با بازید از آن می توانید گذشته، حال و آینده قطر را ببینید. این موزه که وسعتی در حدود 174 کیلومتر مربع دارد، به سه قسمت شروع تاریخ (Beginnings)، زندگی در قطر (Life in Qatar) و تاریخ مدرن قطر (The Modern History of Qatar) تقسیم شده است.

موزه ملی قطر که طراحی آن را ژان ناول (Jean Nouvel) برعهده داشته، با الهام از رز بیابانی طراحی شده است. رز بیابانی یکی از پدیده های زمین شناختی به شمار می رود،از سنگ های گچی در بیابان ها تشکیل می گردد و ظاهری شبیه گل رز دارد. ژان ناول علت خود را برای انتخاب این نوع طراحی این گونه بیان نموده است:

من قصد داشتم سازه ای طراحی کنم که تداعی نماینده جغرافیای منطقه و متناسب با شرایط محیطی قطر باشد تا بازتماشامایندگان را تا جای ممکن از گرمای سوزان آفتاب مصون نگه دارد.

  • آدرس: Museum Park Street, Doha, Qatar

2. موزه رصدخانه، کیتو، اکوادور

موزه رصدخانه (Astronomic Observatory Museum) در پارک آلامِدا (Parque La Alameda) که قدیمی ترین پارک کیتو محسوب می گردد، واقع شده است. این موزه که دکتر گابریِل گارسیا مورِنو (Dr. Gabriel Garcia Moreno) آن را ساخته، زمانی رصدخانه فعالی بوده است.

در موزه رصدخانه که قدیمی ترین رصدخانه آمریکای جنوبی به شمار می رود، هنوز هم بسیاری از وسایل مورداستفاده در گذشته به همراه بعضی از تجهیزات جدیدتر در معرض نمایش قرار داده شده اند. ساختمان موزه به دست فادِر خوآن باتیس دِ مین این (Father Juan Batista Menten)، دانشمند و اخترشناس آلمانی طراحی و با سبک معماری دوران ویکتوریا (Victorian era) ساخته شده است.

  • آدرس: Av Gran Colombia y 10 de Agosto (dentro del Parque de la Alameda), Quito 170136, Ecuador

3. موزه علم و هنر، سنگاپور

تا مدت ها تصور می شد که علم و هنر دو مقوله مجزا از یکدیگر هستند؛ اما حداقل در موزه علم و هنر سنگاپور (سنگاپور ArtScience Museum) این چنین نیست. در این موزه، این دو مفهوم به طرز شگفت انگیزی با یکدیگر ترکیب شده اند. در نمایشگاه های متنوع این موزه، آثار مربوط به موضوع هایی همانند تاریخ انیمیشن در فیلم های دیزنی، معنای انسان بودن و حفاظت از محیط زیست در معرض نمایش قرار داده شده است.

ساختمان این موزه که در سال 2011 به عنوان بخشی از تفرجگاه ساحلی ماریا بِی سَندز (Marina Bay Sands resort) مورد بهره برداری قرار گرفته است، به دست موشه سِفدی (Moshe Safdie) طراحی شده است. موزه علم و هنر در فضای با وسعتی در حدود 15.24 کیلومتر مربع به شکل گل نیلوفر آبی با ده گلبرگ شبیه به انگشت ساخته شده است که با نور زیبایی که طبیعی به نظر می رسد نورپردازی شده اند.

  • آدرس: Bayfront Avenue, سنگاپور 018974 6

4. موزه هانوی، هانوی، ویتنام

موزه هانوی (Hanoi Museum) در سال 2010 به مناسبت گرامیداشت هزارمین سالگرد شکل گیری هانوی ساخته شد. در این موزه شاهد روایتی تصویری و مستند از تاریخ این کشور هستیم و در آن تعداد بسیار زیادی از صنایع دستی در معرض نمایش قرار داده شده است. این موزه با وسعتی درحدود 9.75 کیلومتر مربع، یکی از پروژه های شرکت معماری GMP محسوب می گردد و به شکل هرم پلکانی وارونه طراحی شده است.

ساختمان عجیب این موزه هم معماری مبتکرانه ای دارد و هم باعث کاهش مصرف انرژی شده است؛ زیرا هریک از طبقه های این موزه در زیر سایه طبقه دیگری قرار گرفته و همین موضوع باعث کاهش دمای هر یک از طبقه ها و محافظت از آن ها در برابر تابش نور آفتاب شده است؛ بنابراین دستگاه های تهویه هوا انرژی کمتری برای خنک سازی فضا مصرف می نمایند. درمقابل موزه استخری واقع شده است که معماری منحصر به فرد ساختمان در آن منعکس می گردد. ضمناً موزه بخشی از یک پارک مصنوعی است که فضاهای باز متعدد و دهکده های ویتنامی زیادی در آن واقع شده است.

  • آدرس: Phạm Hùng, Mễ Trì, Nam Từ Liêm, Hà Nội 100000, Vietnam

5. موزه هنر معاصر نیتروی، نیتروی، برزیل

ساختمان موزه هنرهای معاصر نیتروی (Niterói Contemporary Art Museum) به شکل بشقاب پرنده ساخته شده است و با تماشا آن احساس می کنید در حال تماشای سازه ای متعلق به فرازمینی ها هستید. در این موزه، آثار هنری مدرن که در واقع کلکسیون جمع آوری شده به دست کلکسیونری به نام ژوئو ساتامینی (João Sattamini who) هستند نمایش داده شده اند. ساختمان موزه نیتروی اثری هنرمندانه از اسکار نیمایر (Oscar Niemeyer)، یکی از معماران مدرن معروف است که در بالای صخره های خلیج گوانابارا (Guanabara Bay) واقع شده است و با بازدید از این موزه می توانید از مشاهده منظره ها گسترده نواحی اطراف نیز لذت ببرید.

این ساختمان عمداً به شکل مدور و بشقاب پرنده طراحی شده است؛ زیرا نیامیر به تبعیت نکردن از خطوط و زاویه های صاف معروف است و در تمام جنبه های زندگی خود کاملا آزاد و بدون تبعیت از هیچ قانون و الگویی عمل می نماید. او در ساخت این سازه از بتن استفاده نموده تا بتواند از انعطاف پذیری این ماده استفاده و ساختار منعطف موردنظرش را درمیان حوضچه آب ایجاد کند. نیمایر قصد داشته اسکلت سازه هم مثل خطی برآمده از زمین باشد و بدون قطع شدن به ارتفاع موردنظر برسد و امکان منحنی شدن آن هم وجود داشته باشد.

  • آدرس: Mirante da Boa Viagem, s/nº - Boa Viagem, Niterói - RJ, 24210-390, Brazil

6. موزه گوگِنهایم، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

موزه گوگِنهایم سالِمن ر. نیوریورک (Solomon R. Guggenheim Museum)، چندین عنوان را به خود اختصاص داده است. این موزه یکی از میراث دنیای یونسکو در آمریکا، یکی از بناهای یادبود نیویورک، یکی از بناهای یادبود ملی آمریکا محسوب می گردد و در لیست اداره ثبت ملی اماکن تاریخی آمریکا (US National Register of Historic Places) نیز ثبت شده است.

مأموریت طراحی ساختمان این موزه در سال 1943 به وایل فِرَنک لوید رایت (While Frank Lloyd Wright) محول شد؛ اما متأسفانه این موزه چند ماه پس از مرگش و در اکتبر 1959 افتتاح شد. در شهری که پر از خطوط و زاویه های کاملاً صاف و مستقیم است، ساختمانی مدرن این موزه که وسعتی در حدود 15.24 کیلومتر مربع دارد، سازه ای منحصربه فرد و خاص محسوب می گردد که امروزه به یکی از نمادی ترین مکان های نیویورک تبدیل شده است. در موزه گوگنهایم مجموعه ای بسیار ارزشمند و گران قیمت از آثار هنر مدرن و هنر معاصر نگهداری می گردد.

  • آدرس: 1071 5th Avenue, New York, NY 10128

7. موزه سُمیه، مکزیکو سیتی، مکزیک

موزه سمیه (Soumaya Museum) در میان خط آسمان و منظره شهری مکزیکوسیتی، با ظاهری درخشان و منحنی کاملاً خودنمایی می نماید. موسس این موزه کارلوس اسلیم (Carlos Slimََ)، یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است و طراحی آن نیز به دست استودیوی معماری FR-EE یا architecture studio FR-EE متعلق به فرناندو رومرو (Fernando Romer) داماد او اجرا شده و سمیه نیز نام همسر اسلیم است. در این موزه که بازدید از آن رایگان است و وسعتی در حدود 52 هزار متر دارد، مجموعه آثار هنری متعلق به اسلیم به همراه 66 هزار اثر هنری دیگر از هنرمندان آمریکای لاتین و اروپا در معرض نمایش قرار داده شده اند.

  • آدرس: Blvd. Miguel de Cervantes Saavedra, Granada, Miguel Hidalgo, 11529 Ciudad de México, CDMX, Mexico

8. موزه علم پرنس فیلیپ، والنسیا، اسپانیا

موزه علم پرنس فیلیپ (Príncipe Felipe Science Museum) در مجموعه بسیار بزرگی با ساختمان های مرتبط با هنر مدرن که شهر هنرها و علوم (Príncipe Felipe Science Museum) نامیده می گردد، واقع شده است و به علم، فناوری، طبیعت و هنر اختصاص داده شده است.

این مجموعه که به دست سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) و فلیکس کاندلا (Félix Candela) طراحی شده، از 6 ساختمان متفاوت تشکیل شده و چند استخر آب نیز در اطراف آن واقع شده است. اگرچه هر یک از ساختمان های این مجموعه زیبایی خیره نماینده ای دارد؛ اما موزه علم پرنس فیلیپ از معماری مجذوب نمایندهی برخوردار است.

نمای کلی این موزه که وسعت آن ها به مساحتی در حدود 85 کیلومتر می رسد، شبیه اسکلت نهنگ است. مسئولان این موزه با شعار دست نزدن، حس نکردن و فکر نکردن ممنوع! و با ایجاد فضایی تعاملی و شبیه سازی شده، بازدید از این موزه را برای گروه های سنی مختلف دلپذیر نموده اند و به این موضوع افتخار می نمایند. در این موزه نمایشگاه ها و فعالیت های مختلفی در خصوص موضوعاتی همانند علم، فنّاوری و هنر در حال برگزاری است.

  • آدرس: Ciudad de las Artes y de las Ciencias, Av. del Professor López Piñero, 7, 46013 Valencia, Spain

9. موزه ملی استرالیا، کانبرا، استرالیا

موزه ملی استرالیا (National Museum of Australia) با هدف آشنایی عموم مردم با فرهنگ و تاریخ استرالیا ایجاد شده و آشتون راگِت مَکدوگِل (Ashton Raggatt McDougall) به همراه رابرت پِک وُن هارتِل تروتاوِن (Robert Peck von Hartel Trthowan) طراحی آن را به عهده داشتند. هر دو طراح در یک رقابت طراحی بین المللی جایزه این رقابت را به علت طراحی این موزه را از آن خود کردند. مساحت کلی موزه ملی استرالیا 10.9 هکتار و مساحت ساختمان آن در حدود 21.6 است.

ساختمان این موزه به شکل نیم دایره در اطراف باغ رویای استرالیایی (Garden of Australian Dreams) که در مرکز آن واقع شده است، ساخته شده و در آن سازه ای بتنی وجود دارد که بخشی از استرالیای مرکزی را در بالای استخری به تصویر می کشد. این سازه در واقع نمادی از موقعیت جغرافیایی کشور است. یکی دیگر از ویژگی های شاخص موزه ملی استرالیا، سازه ای حلقه ای شکل در ورودی موزه به نام خط اولورو (Uluru) است. این سازه با ارتفاعی در حدود 30 متر، فضای اطراف موزه را کاملاً در برگرفته و در یک پیاده رو به سمت خود اولورو کشیده شده است. اولورو سنگی بزرگی در بخش جنوبی قلمرو شمالی استرالیا است که به نام صخره آیرز (Ayers Rock) نیز شناخته می گردد.

  • آدرس: Lawson Cres, Acton ACT 2601, Australia

10. موزه هنر تاشیما، تاشیما، ژاپن

معماری ساختمان موزه هنر تاشیما (Teshima Art Museum) نمادی شاخص از منحصربه فرد بودن، زیبایی و طراحی ساده محسوب می گردد. این موزه در جزایر هنر ژاپن که مجموعه از جزایر روستایی مملو از آثار هنر معاصر متعدد محسوب می شوند واقع شده است. ساختمان این موزه که یوئه نیشیزاوا (Ryue Nishizawa) و رِی نایتو (Rei Naito) طراحی آن را به عهده داشته اند، شبیه قطره آبی به نظر می رسد که روی زمین پهن شده است.

این ساختمان که با استفاده از پوسته بتنی ساخته شده، هیچ ستونی ندارد و تنها دارای دو پنجره است. پنجره بیضی شکلی که در سقف این ساختمان واقع شده است، باعث شده است منظرهی از تغییرهایی آب و هوایی و سایر پدیده های طبیعی، به خوبی با فضای موزه ترکیب گردد و در نتیجه بازتماشامایندگان می توانند با توجه به تغییرهای آب وهوا، هر روز شاهد صحنه های متفاوتی باشند.

در این موزه تنها یک سازه هنری به نام ماتریکس در معرض نمایش قرار داده شده است. در این سازه آب به صورت مرتب در بستری بتنی جاری می گردد. ماتریکس به منظور ایجاد انعکاسی از منظره ها طبیعی که بازیدنمایندگان از پنجره ها آن ها را می بینند و نشان دهنده گذر فصول و زمان هستند، ساخته شده است. حتی اگر از بیرون به این اثر هنری زیبا نگاه کنیم به یاد می آوریم که ما در این دنیا گذرا تنها یک مسافر هستیم و رفتارمان با محیط زیست اطرافمان باید به صورت کاملاً متوازن و هماهنگ با آن انجام گردد.

  • آدرس: 607 Karato, Teshima, Tonosho-cho, Shozu-gun, Kagawa 7614662 Japan
منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3727

به "نگاهی به معماری شگفت انگیز موزه ها در سراسر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به معماری شگفت انگیز موزه ها در سراسر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید