همسان سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران : موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، به محل اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی تبدیل شده است. زیرا، گفته می گردد که در افزایش حقوق بازنشستگان تبعیض دیده می گردد.

همسان سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر ، موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان که طی سال های گذشته یکی از آرزوهای بازنشستگان بود و همیشه در حسرت آن روزشماری می کردند، بالاخره در سال 99 اجرایی شد. اما، نکته اعتراضی آن، تبعیض قائل شدن بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری است.

شرایط مالی کشور در روزهای کرونایی، به مراتب سخت تر از دوران قبل از کرونا شده است. بنابراین، اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه، بیشتر از دیگران درگیر مسائل و آسیب های مالی می شوند که ضروری است، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

در این روزها، بازنشستگان و خانواده های آنها، روزهای سختی را سپری می نمایند و در این بین، بعضی تصمیمات تبعیض آمیز، دلخوری هایی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی فراهم نموده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه متوازن عمل نمی نماید، کما اینکه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان مسائلی را ایجاد نموده است.

عضو هیأت رئیس مجلس: اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان مسائلی را ایجاد نموده استوی با تاکید بر اینکه حقوق همه بازنشستگان کشور باید عادلانه افزایش یابد، توضیح داد: هم اکنون این سوال مطرح می شود که چرا دو کارمند که به طور همزمان و به مدت 30 سال در بخش های دولتی فعالیت نموده اند و در زمان بازنشستگی یکی از صندوق کشوری و دیگری از تأمین اجتماعی حقوق دریافت می نمایند، میزان دریافتی که دارند تفاوت چشمگیری دارد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: این اشکالات به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برمی شود که بدون دقت به تبعات این اقدام به شیوه ای تبعیض آمیز طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا می نماید.

وی یادآور شد: دولت در زمینه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان بد عمل نموده و باید جوابگوی این رفتار تبعیض آمیز خود باشد.

در همین حال، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واکنش به دیدگاه های انتقادی پیرامون تبعیض در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشور، گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی حدود 14 سال مورد تاکید کانون عالی بازنشستگان بود.

وی اضافه نمود: با مشارکتی که میان سازمان تأمین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان صورت گرفت، مدل معینی برای تحقق این مهم از مرداد 99 اجرایی شد، بنابراین همسان سازی حقوق در پرداخت افرادی که بیش از 30 تا 35 سال در فعالیت های گوناگون تولیدی خدمت نموده اما از حداقل های مزد برخوردار بودند را، شاهد بودیم.

وقتی بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری تحت حمایت و مدیریت یک وزارتخانه هستند، چرا باید این شکاف و تبعیض در پرداخت های ناشی از همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود داشته باشد.

علیرضا مهدوی با 30 سال سابقه کار، یکی از چند میلیون بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است. او در سال 1388 بازنشسته شده و از آن سال تا کنون همیشه چشم انتظار تحقق وعده همسان سازی حقوق بازنشستگان بوده است.

او گفت: از اینکه بعد از این همه سال چشم انتظاری، بالاخره شاهد تحقق همسان سازی حقوق بازنشستگان بودیم، خیلی خوشحالم. اما، یکی از دوستان بنده بازنشسته صندوق کشوری است و جالب اینکه او هم مثل من در سال 88 بازنشسته شده است. اما، دریافتی او یک میلیون تومان بیشتر از من است. واقعاً نمی دانم چرا باید این تفاوت پرداختی وجود داشته باشد.

صدیف بدری عضو هیأت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هزینه های سنگین زندگی برای احاد مختلف مردم و به ویژه بازنشستگان، گفت: در این شرایط نامطلوب مالی که تمام کالاها در چند ماه گذشته بیش از سه برابر افزایش قیمت داشته اند و تورم برخلاف آنچه دستگاه های مربوطه اعلام نموده بودند، بالای صد درصد افزایش داشته است، همسان سازی حقوق کفایت ننموده و بازنشستگان با مسائل معیشتی جدی روبرو هستند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس: همسان سازی حقوق کفایت ننموده و بازنشستگان با مسائل معیشتی جدی روبرو هستندوی تاکید نمود: ممکن است بعضی تصور نمایند هزینه زندگی بازنشستگان کاهش یافته است، در حالی که به دلیل برخورداری از عروس، داماد و نوه هزینه های زندگی آنها افزایش هم پیدا می نماید، بنابراین دولت و مجلس باید برای حمایت از این قشر تدبیر ویژه ای بیندیشند.

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، در واکنش به اعتراض جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی پیرامون نحوه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: معدل افزایش حقوق ناشی از اجرای این طرح به گونه ای است که باید حداقل یک میلیون تومان به حقوق هر کدام از بازنشستگان تأمین اجتماعی اضافه شده باشد، ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه شود که منابع تخصیص یافته به این بخش محدود است و ممکن است جوابگوی انتظارات آنها نباشد.

وی با عنوان این مطلب که اشکالات فراوانی در شیوه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد، اضافه نمود: کمیسیون اجتماعی مجلس، اعتراض های مطرح شده پیرامون نحوه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را به وسیله رؤسای این سازمان و سایر مسئولان مربوطه پیگیری می نماید و اگر اشکالی در این مورد وجود داشت از دستگاه های مربوطه می خواهیم که برای برطرف آن اقدام نمایند.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، با عنوان این مطلب که بعید می دانم امسال تغییری در افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی رخ داد، به خبرنگار مهر، گفت: اگر نمایندگان بخواهند برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چاره ای بیندیشند در بودجه 1400 دیده می شود.

وی با عنوان این مطلب که حقوق بازنشستگان جوابگوی نیازهای آنها نیست، به تبعیض میان بازنشستگان تأمین اجتماعی با لشکری ها و کشوری ها اشاره نمود و اضافه نمود: حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از ابتدای سال تا به امروز دو بار اضافه شده و مجدداً نیز قرار است با اختصاص اعتباری جداگانه متناسب سازی شود که البته این قدم مثبتی برای شاغلان و بازنشستگان لشکری و کشوری محسوب می شود اما چرا شامل حال بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی شود.

دهقان کیا ادامه داد: این تبعیض ها است که باعث می شود بازنشستگان ما دلخور و با مسائل شدید معیشتی روبرو شوند. البته گام های خوبی از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان برداشته شده اما کامل نشده و انتظار داریم دولت همه را با یک چشم نگاه کند و وقتی که حقوق لشکری و کشوری ها دو بار افزایش پیدا می نماید، چرا برای بازنشستگان تأمین اجتماعی این اتفاق نمی افتد.

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در تبادل نظر با خبرنگار مهر در مورد مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت گفت: سازمان تأمین اجتماعی حدود 300 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اگر این اعتبار به ما پرداخت می شد، می توانستیم آن را در بازار سرمایه گذاری نموده و 20 تا 30 برابر افزایش سرمایه داشته باشیم.

اگر بدهی دولت به موقع پرداخت می شد، قطعاً می توانست در خدمات رسانی بهتر به بازنشستگان مؤثر باشدوی گفت: در شرایط فعلی که بخش های مختلف با افزایش قیمت بسیار زیادی روبرو شده اند، ما نیز می توانستیم این مبلغ را در بخش مسکن، طلا، بورس، خرید شرکت و…، سرمایه گذاری کنیم و از سود آن در جهت رفاه حال بازنشستگان و افزایش کیفیت خدمات درمانی استفاده کنیم که متأسفانه این گونه نشد و طلب ما همان مبلغ باقی مانده است.

بیات با اشاره به اینکه اگر بدهی دولت به موقع پرداخت می شد، قطعاً می توانست در خدمات رسانی بهتر به بازنشستگان مؤثر باشد، گفت: با توجه به اوضاع فعلی و شرایط کرونا هر اعتباری که دولت به تأمین اجتماعی پرداخت کند، باعث بهبود خدمات رسانی به بیمه شدگان می شود.

وی با تأکید بر اینکه 300 هزار میلیارد تومان بدهی دولت حق الناس بیمه شدگانی است که پول آنها سال ها است بلوکه شده، گفت: ارزش پول ما در صورت سرمایه گذاری حفظ می شد اما هم اکنون عدم پرداخت به موقع به ضرر بازنشستگان و بیمه شدگان تأمین اجتماعی شده است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: جا دارد که دولت فکر عاجلی برای این موضوع داشته باشد و تدبیر ویژه ای بیندیشد.

وی گفت: در حال حاضر عظیم ترین مشکل و گرفتاری ما این است که بتوانیم راه حلی برای دریافت مطالبات خود از دولت داشته باشیم، چرا که این مبلغ حق بیمه هایی است که طی سال ها از کارگران گرفته شده و در حال حاضر انباشته شده و در اختیار دولت واقع شده است.

بیات به مسائل بازنشستگان اشاره نمود و گفت: درست است که در امسال همسان سازی اجرا شد و تسهیلات دیگری مانند افزایش وام صورت گرفت اما باز هم به دلیل افزایش روزانه هزینه های زندگی و تورم موجود، بازنشستگان با مسائل زیادی روبرو هستند و حقوق آنها با افزایش های امسال باز هم کفاف هزینه های زندگی شان را نمی دهد.

وی اضافه نمود: مدیرعامل سازمان و ما در کانون عالی تمام کوشش خود را برای بهبود شرایط زندگی بازنشستگان انجام می دهیم تا بتوانیم راه حل یا روزنه ای امیدبخش پیدا کنیم.

به گفته بیات، تا به امروز جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس نیز داشته و از آنها خواسته ایم تا طرح هایی را در این خصوص اجرایی نمایند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی اضافه نمود: در حال حاضر طرحی برای اختصاص سبد معیشتی در مجلس در دستور کار واقع شده است و به دنبال این هستیم که در صورت تصویب این طرح شامل حال بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شود.

در هر حال با توجه به شرایط فعلی جامعه و مسائلی که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی برای گذران زندگی و برطرف نیازهای ضروری خود با آن روبرو هستند به نظر می رسد پرداخت بدهی انباشه دولت به این سازمان تنها راه حل برطرف مسائل و بهبود شرایط خدمات رسانی به این قشر از افراد جامعه باشد که سالهای سال برای کشور زحمت کشیده اند و انتظار دارند در دوران میانسالی از آرامش و رفاه نسبی برخوردار باشند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1960

به "همسان سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همسان سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید