همه درباره تخریب بافت تاریخی ابرندآباد شاهدیه گفتند جز یک نفر!

به گزارش هنجس بلاگ، خبر تخریب بخشی از بافت تاریخی ابرندآباد شاهدیه یزد را نرگس آبیار رسانه ای کرد، او که از افتخار آفرینان سینمای ایران است و زادگاهش همین منطقه، دادِ سخنش این بود دارند هویت ابرندآباد را از بین می برند و خیلی ها واکنش نشان دادد اما کسی که بایستی واکنشی نشان می داد تا به حال هیچ نگفته است.

همه درباره تخریب بافت تاریخی ابرندآباد شاهدیه گفتند جز یک نفر!

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، پس از این چهره جریان ساز فرهنگی، هر کسی بنا به موقعیت شغلی خود درباره بافت تاریخی ابرندآباد استان یزد و تخریب آن لب به سخن گگردد.

محسن عباسی هرفته (رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد): عمق فاجعه در تخریب اخیر بافت تاریخی شاهدیه بسیار بیشتر از خیابان کشی است.

غلامعلی سفید (رئیس شورای شهر یزد): باغ شهر شاهدیه به عنوان یکی از ریه های تنفسی شهر یزد، باید حفظ گردد.

حمیدرضا قمی (رئیس شورای شهرستان یزد): بافت تاریخی ابرندآباد می تواند دستخوش اهداف توسعه ناموزون شهری و مدرن سازی مجعول قرار گیرد.

در این میان افرادی هم از طرح اجرایی دفاع کردند؛ از آن جمله

سید علی میرنژاد (شهردار شاهدیه): اگر اداره میراث یک ریال هزینه نموده، ما به جای آن ده تومان هزینه کردیم... سه طرح میراثی تهیه شد اما پاسخی داده نشد.

شیخ محمدعلی میرجلیلی (یکی از ائمه جماعت ابرندآباد): این طرح سال ها مورد درخواست مردم و روحانیت شاهدیه بوده است.

سید ولی میرجلیلی (سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در یزد): این طرح با دریافت مجوز شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج و با حضور نماینده میراث فرهنگی اجرا شد.

علی میرجلیلی (رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه): در گذشته برای مراجعه به مناطق قدیمی و باغ ها با الاغ رفت و آمد می کردند آیا اکنون می گردد برای حمل میوه و یا دیگر وسایل از آن استفاده کرد؟!

محسن صادقیان (معاون عمرانی استاندار یزد): از دستگاه قضایی استان می خواهم با افرادی که با پخش مطالب و تصاویر غیر واقعی از تخریب خیابانی در شاهدیه که باعث مخدوش شدن چهره این شهر در سطح ملی و جهانی شدند، برخورد کند.

بعضی از مسئولان سابق استان هم دغدغه های خود را نسبت به تخریب اجرا شده این گونه بیان کردند:

سید محمدرضا سیدحسینی (معاون عمرانی استاندار و از مدیران پیشین میراث فرهنگی یزد): شهرداری شاهدیه باید بخش تخریب شده بافت تاریخی را احیاء کند و به عنوان جریمه چند خانه قدیمی و تاریخی را با هزینه خود بازسازی و بازسازی کند.

محمدحسن خادم زاده (از مدیران پیشین میراث فرهنگی یزد): اگر فردی بگوید کمیسیون ماده پنج مجوّز تخریب بافت تاریخی ابرندآباد را داده است، مرتکب اشتباه قانونی شده است.

محمدرضا نقصان محمدی (از مدیران سابق راه و شهرسازی یزد): مافیای بلوارکشی و خیابان کشی باید از شهرها برچیده گردد.

اما جای تعجب است چرا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد که مسئولیت حفاظت از بافت های تاریخی استان را عهده دار است، تا به امروز روزه سکوت اختیار نموده، و رسم پاسخگویی را به جا نیاورده است.

حیف است میراث های فرهنگیمان که جایگاهی جهانی دارند، با مماشات از بین بروند. میراثی که به رسم امانت در اختیار ماست؛ و خیانت در امانت روا نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 902

به "همه درباره تخریب بافت تاریخی ابرندآباد شاهدیه گفتند جز یک نفر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه درباره تخریب بافت تاریخی ابرندآباد شاهدیه گفتند جز یک نفر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید