پای دردهای کارگران این بار در معدن امین یار فاریاب ، روایت مسئولانی که حقوق 900 هزار تومانی را هم دریغ کردند!

به گزارش هنجس بلاگ، کارگران معدن امین یار فاریاب در جنوب کرمان چندین ماه می شود که با بی توجهی مسئولان شرکت، حقوق خود را دریافت نکرده اند و همین بهانه ای شد برای اعتراضات.

پای دردهای کارگران این بار در معدن امین یار فاریاب ، روایت مسئولانی که حقوق 900 هزار تومانی را هم دریغ کردند!

گروه دانشگاه خبرنگاران، حنانه جانمحمدی؛ کرمان این روز ها خواستگاه اعتراضات کارگری است. شرکت خصوصی معدن کاری امین یار به مساحت 45 کیلومتر مربع از بهترین معادن کرومیت از نظر جنس سنگ معیار است که مدتی است با عدم پرداخت حقوق کارگران روی زبان ها افتاده؛ کارگرانی که با چند فرزند و چند سر عائله، با تکیه بر یارانه ایام می گذرانند.

به گفته اهالی و مردم جنوب کرمان، از معدن امین یاری جز گرد و غبار ماشین های سنگین و کارخانه سنگ شور چیزی دستشان را نگرفته و سهم مردم شهر های جنوبی دیار کریمان از این معادن صفر درصد است!

ماجرای دستگیری چند تن از کارگران معدن کرومیت امین یاری

اوایل هفته جاری بود که خبر دستگیری تعدادی از کارگران شرکت خصوصی معدن کاری امین یاری به گوش رسید. ماجرا بیشتر از حدی که تصور می کردیم گنگ بود. کارگران بپه میزان حقوق دریافتی، نداشتن بیمه و مزایا معترض بودند. با این حال نه مسئله ای با نظام داشتند و نه به خیال براندازی، خیز برداشته بودند! تنها دغدغه کارگران دریافت حق و حقوقشان بود که متاسفانه تا به الان پیروز نشده اند.

یکی از فعالین اجتماعی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار دانشجو در خصوص زد و بند های شرکت معدن کاری امین یاری می گوید: بعد از واگذاری این معدن به بخش خصوصی درگیری هایی بین مردم منطقه و معدن صورت گرفت؛ مردم خواستار دریافت امتیاز از این معدن بودند، چرا که گرد و غبار حاصل از فعالیت آن، زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است

وی در ادامه می گوید: اوج دریافت اختلاف با درگیری های فیزیکی و آتش زدن بعضی از اموال معدن همراه شد و نیرو های امنیتی وارد ماجرا شدند و تعدادی را دستگیر و عده ای را زخمی کردند. به طوریکه بعضی از آن ها مجبور به پرداخت دیه شدند. مدتی مردم و کارگران عقب نشستند تا اینکه مجدد از شرکت خواستند اصل بومی سازی را رعایت کند و تنها از مردم منطقه برای کار در شرکت استفاده کند، چرا که از زمان ثبت امتیاز و آغاز فعالیت، شرکت امین یاری از جذب نیرو های بومی سر باز زده بود؛ اما بعد از این اعتراضات، شرکت از مواضع خود عقب نشینی و پیشنهاد مردم را قبول کرد.

به گفته این فعال اجتماعی شرکت امین یاری در زمانی که کف حقوق یک کارگر 900 هزار تومان بود به کارگران کمتر از 500 هزار تومان می پرداخت؛ در حال حاضر نیز حقوق و مزایای کارگران به تمامی پرداخت نمی شود. کارگران اذعان دارند که در چند وقت اخیر به ازای یک ماه کارگری تنها نیم میلیون تومان دریافت کرده و شرکت از پرداخت مابقی مزایایشان خودداری می کند.

بازخورد تحصن کارگران معدن امین یاری چه بود؟

قبل از نوروز 99 کارگران معدن کرومیت امین یاری برای دریافت حقوق و مزایای عقب افتاده سال 98 تحصن کردند. حالا نیک نفس، فرماندار فاریاب از پرداخت مطالبات سال 98 کارگران خبر داده، اما به گفته کارگران، بعد از گذشت سه ماه از آغاز سال نو، هنوز خبری از دریافت حق الزحمه شان نیست و مطالبات سال 98 را ندریافتد.

با پادرمیانی های صورت گرفته توسط مسئولین شهری و استانی، کارگران به معادن بازگشتند، اما در هفته گذشته متوجه شدند که شرکت خصوصی معدن امین یاری به ازای یک ماه کاری فروردین برای هر کدام از کارگران تنها یک روز بیمه رده کرده و این زمینه ساز تحصن دیگر شد.

در 8 خرداد تحصن کارگران مجددا آغاز شد. در ابتدا سپاه استان با اهدای بسته های معیشتی بین کارگران، خواستار لغو تحصن و ترک محل به واسطه کارگران می شود و حتی قول پیگیری پرداخت معوقات کارگران را به آن ها می دهد. کارگران هم با خاتمه تحصن، در روز 9 خرداد ماه جاری به معدن باز می گردند، ولی با احضاریه دادگاه روبرو می شوند. به گفته یک منبع آگاه، نام تعدادی از کارگران در این احضاریه ذکر شده بود و آن ها مجبور بودند که تا روز 13 خرداد خودشان را به کلانتری معرفی کنند.

او می گوید: در ساعات خاتمهی روز 9 خردادماه دو نفر از کارگران بدون هیچ تفهیم اتهامی، بازداشت شدند، در صورتی که تاریخ احضاریه برای 13 خرداد بود.

پیگیر مطالباتمان هستیم

یکی از کارگران معدن امین یاری در خصوص اعتراضات کارگران و مطالبات آن ها به خبرنگار دانشجو می گوید: کارگران به دلیل مسائل حقوقی مثل عدم پرداخت حقوق ، دست به اعتراضات زدند. شورای تامین منطقه فاریاب در حال حاضر قول به پرداخت معوقاتمان را داده، ولی هنوز خبری نیست.

به گفته این کارگر، کارگران در حال حاضر سه روزی می شود که به سرکار خود می فرایند و اوضاع به روال سابق برگشته است.

وی می گوید: با رایزنی های صورت گرفته کارگران بازداشتی، آزاد شدند و می توان گفت شرایط به آرامش رسیده است. درخواست ما علاوه بر پرداخت حقوق های عقب افتاده، بروز کردن آن نیز می باشد. میزان دریافتی های ماهانه ما به نسبت دیگر کارگران کشور بسیار پایین است؛ حالا که کارگران به کار خود برگشته اند بهتر است که مسئولین هم با ما راه بیایند.

این کارگر معدن کرومیت فاریاب با اشاره به عدم همکاری دولت برای دریافت مطالبات به حقشان ادامه می دهد: انتظار ورود قوه قضائیه، دولت و مسئولین مربوط را داریم. در شرایطی که سفره های تمامی مردم تنگ تر از سابق است، چشم امید ما به دولت مردان است. حقوق 6 ماه کاری سال 98 را هنوز دریافت نکردیم، با این حال طبق گفته های مسئولین معدن قرار بر این شد که تا خاتمه خرداد تمامی آن ها را دریافت کنیم.

وی می گوید: اگر خبری از دریافت مطالباتمان نشود، در چارجوب قانون پیگیر ماجرا خواهیم بود.

خبرنگاران با توجه به رویکرد مطالبه گری در استانها به انتشار اخبار لحظه ای و دقیق شرایط کارگران خواهد پرداخت و تلاش برای ارتباط گیری با مسئولین شرکت امین یاری فاریاب ادامه خواهد داشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 975

به "پای دردهای کارگران این بار در معدن امین یار فاریاب ، روایت مسئولانی که حقوق 900 هزار تومانی را هم دریغ کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای دردهای کارگران این بار در معدن امین یار فاریاب ، روایت مسئولانی که حقوق 900 هزار تومانی را هم دریغ کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید