پژوهش پیش بینی فرایند کسب و کارهای خدمات گردشگری در دوران پسا کرونا انجام شد
به گزارش هنجس بلاگ، در پژوهشی که از سوی شورای پژوهشی اتاق بازرگانی و کشاورزی فارس با همکاری دانشگاه شیراز با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در دنیا صورت گرفته است، کسب و کارهای گردشگری، ضررهای وارده از شیوع بیماری و نیز ارائه بعضی مدل ها و راهبردهای پیشنهادی برای برون رفت از این دوره برای رونق مجدد گردشگری کشور آنالیز شد.
به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کووید-19 دنیا را با بحران سلامت پیش بینی نشدهای روبرو نموده است که تاثیر عمیقی روی جوامع داشته و بخش گردشگری از جمله بخش هایی است که تاثیر شدیدی از این بیماری پذیرفته است.
بخش گردشگری در کنار ستاد مقابله با ویروس کرونا، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت دنیای، اقدامات لازم را انجام میدهد تا پاسخ هماهنگ و موثری در مقابله با این بیماری انجام گردد. علاوه بر رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا و ایجاد محدودیت در فعالیتهای این صنعت، آمادگی و همبستگی این بخش را در پشتیبانی از پاسخ به فوریت کنونی سلامت با در دسترس گذاشتن زیرساختهایشان برای قرنطینه افراد، میزبانی از فعالان مراقبت سلامت و یا تبدیل به واحدهای مراقبت سلامت قابل تحسین استبا این وجود، گردشگری در میان بخش هایی است که بیشترین تاثیر را از این بحران داشته و با توجه به میلیونها شغلی که در معرض خطر قرار دارند، پشتیبانی فوری مورد احتیاج است.
مطابق گزارش سازمان دنیای گردشگری در خصوص محدودیت های سفر مرتبط با کووید 19 ،از تاریخ 6 آوریل، حدود 96 ٪از کل مقصد در سراسر دنیا محدودیت های سفر را در پاسخ به بیماری همه گیر معرفی نموده اند. حدود ٪43(90 مقصد) مرزهای خود را به طور کامل یا جزئی بسته اند. حدود ٪21(44 مقصد) ممنوعیت سفر را برای مسافرینی که از برخی از مقصدها تحت تأثیر کووید 19 قرار گرفته اند، معرفی نموده اند و حدود ٪27 (56 مقصد) پروازهای بین المللی یا جزئی را به مقصد متوقف نموده اند.
پیش بینی از بین رفتن 1 میلیون شغل هر روز بیکاری 100 میلیون نفر در بخش سفر و گردشگری در دنیا، بیش از 63 میلیون ضرر شغلی منطقه آسیا و اقیانوسیه، لغو یا به تاخیر افتادن رویداد هایی چون نمایشگاه گردشگری برلین، بازی های المپیک و ...اخراج یک نفر به ازای 5 کارمند آژانسهای مسافرتی آلمان صورت گرفت.
گردشگری، یک بخش حساس به نیروی کار است و در واقع یکی از بخش هایی است به شدت تحت تاثیر ریسک در کل زنجیره ارزش آن قرار گرفته است. این امر به شدت بر گروه های آسیب پذیرتر جامعه مانند زنان، جوانان و جوامع روستایی تاثیر می گذارد.
بنابراین گردشگری احتیاج به پشتیبانی فوری و بسته های خاص دارد تا مشاغل را حفظ نموده و ظرفیت در بازار و پیامدهای فوری این بحران را مدیریت کند.
این گزارش به دنبال معین نقش دولت، بخش خصوصی و مردم در راهبری فوریت اقتصادی و اجتماعی کووید 19 در بخش گردشگری است. در سرانجام راهکارهایی پیشنهاد می گردد که بر مبنای تحلیل های کیفی تدوین شده است با این حال، تا جایی که ممکن باشد، راهکارهای ارائه شده به کاهش تاثیر این بحران یاری نموده، و ترمیم گردشگری را تضمین نموده و به این بخش اجازه می دهد تا بازیابی اقتصادی گسترده تری را به وجود آورد.
در این حالت بسته شدن کل شهرها و کشورها، و اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های سفرها، بخش های گردشگری را به حالت تعلیق درآورده است، از بزرگترین شرکت های هواپیمایی تا کوچکترین هتل ها و متل ها در جوامع روستایی، ضرر نموده اند، تاثیر اقتصادی همانند تاثیر اجتماعی، بر معیشت فعالان حوزه گردشگری تاثیر داشته است، و همچنین خانواده های آن ها و کل جوامع را در برگرفته است.
در دنیای زنجیره های تامین بزرگ، این تاثیر نه تنها در خود بخش گردشگری، بلکه در بخش های دیگر هم حس می گردد، از جمله کشاورزی، ساخت و ساز، امور اقتصادی و فناوری. گردشگری یک بخش اشتغال زا است و محل تامین معیشت و زندگی برای بسیاری از اقتصادها در همه کشورهاست .گردشگری یک محل استخدام خوب و مهم برای گروه های آسیب پذیرتر از جمله زنان و جوانان است.
در سال 2019 ،این بخش تامین کننده 30 درصد صادرات خدمات دنیا)5.1 تریلیون دلار(و تا 45 درصد کل صادرات خدمات در کشورهای در حال توسعه بوده است.
شایان ذکر است؛ گردشگری دارای ظرفیت انکارناپذیر برای بازگشت و بازیابی دیگر بخش ها است، گردشگری مشارکت مستقیم)و به وسیله تاثیر چندگانه آن به صورت غیر مستقیم(در ایجاد مشاغل و بازیابی اقتصادی نقش مهمی دارد.بحران های گذشته نشان داده است که ظرفیت گردشگری را برای بازگشت پرقدرت و سریع پس از بحران بسیار زیاد است. بازیابی گردشگری می تواند بازده بزرگی در کل اقتصاد داشته باشد. همچنین گردشگری نقش مهمی در تبادل فرهنگی و حرکت به سمت صلح دارد و با تبعیض و قضاوت مبارزه می نماید.
این ظرفیت ها برای بازیابی جامعه می تواند بسیار نقش آفرین باشد و اکنون گردشگری بار دیگر عزم خود را جزم نموده است تا به عرصه ارزآوری و رونق اقتصاد بازگردد.
متن کامل پژوهش در فایل پیوست قابل دریافت است.
منبع: میراث آریا