جا ماندن ایران از دیپلماسی واکسن در گردشگری

به گزارش هنجس بلاگ، با نزدیک شدن فصل سفرهای تابستانی، درحالی که بسیاری از کشورها دیپلماسی گردشگری بر پایه واکسن را آغاز کرده اند، در ایران برنامه ورود گردشگران خارجی هنوز معین نیست و مرزها حدود 15 ماه است که به روی گردشگران بسته مانده.

جا ماندن ایران از دیپلماسی واکسن در گردشگری

به گزارش خبرنگاران، اتحادیه اروپا که مدت ها است فقط به شهفرایندان هفت کشور اجازه داده برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری به 27 کشور عضو این اتحادیه سفر کنند، با نزدیک شدن فصل پرسفر تابستان تصمیم گرفته مرزهایش را به روی مسافران از مبدأ کشورهای کم خطر به لحاظ شیوع ویروس کرونا، باز کند. از سوی دیگر گواهی دیجیتالی کووید را برای رفت و آمد جهانگردان و شاغلان در بین کشورهای اتحادیه صادر کند.

پیش از این توافق کلی اروپا، بسیاری از کشورها که اقتصادشان بر پایه جهانگردی است، تصمیم به بازگشایی مرزهای خود به روی جهانگردان واکسینه شده و یا از مبدأ کشورهای کم خطر کرونا گرفته بودند؛ امارات متحده عربی، روسیه، یونان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس و مالدیو از جمله این کشورها هستند. کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، ماداگاسکار و تانزانیا هم مدت هاست پذیرش جهانگردان با دو تست کووید، هنگام ورود و خروج را آغاز کرده اند.

در بین کشورها، چین بیشتر از سایرین برای بازگشایی مرزها به روی جهانگردان و سفرهای غیرضروری ملاحظه و مقاومت نشان می دهد. البته که اقتصاد جهانگردی داخلی در چین از رونق و توسعه فراوانی برخوردار است. وزارت حمل و نقل این کشور گزارش کرده که در تعطیلات عید بهاره چینی در سال 2021 حدود 250 میلیون نفر در داخل این کشور سفر کرده اند. دولت چین که پیش بینی می کرد بیش از یک میلیارد و 500 میلیون چینی در آن تعطیلات به سفر فرایند، از مردم خواست از مسافرت خودداری کنند. در چین تا کنون نزدیک به 467 میلیون دوز واکسن کووید تزریق شده است. دولت این کشور اعلام کرده که روزانه به 14 میلیون نفر واکسن تزریق می کند. سرعت در واکسیناسیون باعث شده در تعطیلات پنج روزه ماه می، همزمان با روز جهانی کارگر، بیش از 200 میلیون چینی در داخل این کشور سفر کنند.

ترکیه هم درحالی که حدود 14 درصد از جمعیتش را واکسینه کرده، از دیپلماسی جهانگردی بر پایه ایمنی واکسن خبر داده است. مهدی عباسی ـ کارشناس جهانگردی و مدیر پیشین جهانگردی منطقه آزاد ارس ـ در این باره به خبرنگاران می گوید: با آغاز فصل جهانگردی تابستان، وزارت فرهنگ و جهانگردی و وزارت امور خارجه ترکیه، تماس های فشرده و مکرری را با کشورهای جهانگردفرست، از جمله روسیه، آلمان و انگلیس با هدف تشریح الزامات گواهی جهانگردی ایمن آغاز کرده است. این اقدام برای نجات صنعت جهانگردی در ترکیه انجام می شود.

او با استناد به گزارش روزنامه های ترکیه، اظهار می کند: فرایند واکسیناسیون کارکنان بخش هایی که با جهانگردان در ارتباط هستند، تا خاتمه ماه جاری به خاتمه می رسد. واکسیناسیون کارکنان حوزه جهانگردی از 70 درصد فراتر رفته است.

عباسی می گوید: کنندگان حوزه جهانگردی ترکیه معتقدند با تکمیل واکسیناسیون کارکنان صنعت جهانگردی در این کشور، آن ها در سطح بین الملل، یک مزیت رقابتی کسب می کنند.

موبررا ارسین ـ رییس اتحادیه هتلداران ترکیه (TÜROB) ـ هم با اشاره به این که مقامات دولتی این کشور تلاش گسترده ای برای گشودن ترافیک جهانگردی در سطح بین المللی آغاز کرده اند، به یک روزنامه ترک گفته است: خاتمه واکسیناسیون نیروهای فعال در بخش جهانگردی ترکیه، سبب روحیه ای مضاعف برای این بخش خواهد شد. ضمن این که ابزار بازاریابی بسیار مهمی برای جهانگردی ترکیه در سطح بین المللی محسوب می شود.

ارسین با بیان این که آن ها انتظار دارند در خاتمه قرنطینه کامل ترکیه، تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور کاهش یابد، اظهار کرد: از آوریل 2021 واکسیناسیون کامل کارکنان فعال در بخش جهانگردی آغاز شده است. برنامه واکسیناسیون شامل راهنماهای حرفه ای و همچنین کارمندان شرکت های هواپیمایی، فرودگاه ها، مراکز اقامتی، آژانس های مسافرتی، رستوران ها، کافه ها، وسایل نقلیه تور و ترانسفر، مراکز تفریحات دریایی، پارک های موضوعی، مراکز برگزاری کنفرانس و مراکز هنری است. برنامه ریزی شده است که واکسیناسیون تمام پرسنل جهانگردی در ترکیه تا خاتمه ماه می به خاتمه برسد. واکسیناسیون کارکنان این بخش اطمینان زیادی را در مهمانان داخلی و خارجی به وجود می آورد.

هدیه گورال گور ـ مدیرعامل یک گروه هتلی در ترکیه ـ هم امیدوار است با واکسیناسیون کامل فعالان صنعت جهانگردی در این کشور، سیگنال های گشایش سفرها از ابتدای تابستان دریافت شود. او به یک روزنامه چاپ ترکیه گفته است: ما در تلاش هستیم تا سریعا کار را آغاز کنیم. یونان و اسپانیا مهم ترین رقبای ترکیه هستند، ما از نزدیک شرایط رقبا را دنبال می کنیم و با شور و اشتیاق در حال مشاهده اقدامات بجای دولت ترکیه در این زمینه هستیم. نقش صنعت جهانگردی را در کاهش کسری بودجه به نفع اقتصاد ترکیه می دانیم. احیای دوباره صنعت جهانگردی بسیار مهم است. کشوری مثل مصر که سهم اندکی در بازار جهانگردی داشته و جایگاه چندانی در رزرواسیون سفر و هتل نداشته، حالا توانسته مورد توجه جهانگردان اروپایی قرار گیرد، ما می خواهیم با واکسیناسیون و صدور گواهی جهانگردی ایمن، خود را از چنین رقبایی متمایز کنیم.

شکیب آوداگیچ ـ رییس اتاق بازرگانی استانبول ـ هم با این پیش بینی که با آغاز سفرهای تابستانه به ترکیه، درآمد ماهانه جهانگردی در این کشور به 7.5 میلیارد دلار می رسد، گفت: ضروری است برای تسریع در جذب جهانگردان خارجی، تعداد مبتلایان کرونا به کمتر از پنج هزار نفر در روز برسد.

او با اشاره به برنامه ترکیه برای جذب 30 میلیون جهانگرد، اظهار کرد: اکنون و پس از خاتمه قرنطینه کامل، اگر اقدامات را رعایت نکنیم، می توانیم با 40 هزار و یا 50 هزار مبتلا به کرونا روبرو شویم. ممکن است با دشواری هایی روبه رو شویم که فراتر از مسائل امروز باشد. بنابراین ما باید با همدلی و تلاش، بر این فرایند به موثرترین روش غلبه کنیم.

در ایران هم فعالان جهانگردی از دولت درخواست کرده بودند واکسیناسیون صنعت جهانگردی را در اولویت قرار دهد. معاون جهانگردی در همین رابطه گفته است: موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان جهانگردی از طریق دو راستا وزارت بهداشت و شرکت های تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است.

تیموری همچنین گفته که درباره اجازه ورود به اتباع کشورهایی که واکسینه شده اند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمی کنند، با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و رییس جمهوری مکاتباتی داشته است.

درخواست برای بازگشایی مرزها به روی جهانگردان واکسینه شده از سال گذشته مطرح شده، اما هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا صدور ویزای جهانگردی را برای اتباع خارجی متوقف کرده است. فعالان جهانگردی می گویند نداشتن برنامه مشخص برای بازگشایی مرزها و ازسرگیری دوباره صدور ویزا باعث شده بسیاری از جهانگردان که قبلا قصد سفر به ایران داشتند، مقاصد دیگری را جایگزین کنند.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3364

به "جا ماندن ایران از دیپلماسی واکسن در گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جا ماندن ایران از دیپلماسی واکسن در گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید