چرا پوست ما جوش می زند ؟ آیا جوش ها احتیاج به درمان دارند یا به مرور رفع می شوند؟

به گزارش هنجس بلاگ، با وجود اینکه زدن جوش به ویژه در دوران بلوغ عادی و طبیعی است و تقریباً همه در زندگی خود آن را تجربه می کنیم؛ ولی وجود آن خصوصاً در صورت، زیبایی را تحت تأثیر قرار می دهد. اما با شناخت دلایل بروز آن از قبیل آلودگی، ژنتیک و نوسانات هورمونی می توان تا حدود زیادی آن را کنترل کرد.

چرا پوست ما جوش می زند ؟ آیا جوش ها احتیاج به درمان دارند یا به مرور رفع می شوند؟

خبرنگاران -یکتا فراهانی: جوش ها یکی از بیمارهای شایع پوستی هستند که معمولاً به دلیل گرفتگی، التهاب غدد چربی یا وجود باکتری های مولد جوش روی پوست ایجاد می شوند.

در واقع هیچ پاک کننده جادویی وجود ندارد که بتواند فوراً ما را از شر جوش ها و آکنه ها خلاص و پوست ما را صاف کند. اما تا جایی که به خود ما مربوط می گردد می توانیم با رعایت بهداشت، تغذیه و خواب و استراحت به موقع و کافی و البته بدون صرف هزینه های گزاف؛ پوستی شفاف و زیبا داشته باشیم.

اهمیت شست و شوی صورت با آب خنک

هنگام شستن صورت توجه داشته باشیم به جای آب داغ همواره باید از آب خنک استفاده کنیم. . چون آب داغ می تواند سد پوستی را تضعیف کند و بعلاوه منجر به کم آبی بدن گردد. ضمن آنکه هرگونه فرآیند التهابی مانند آکنه یا جوش را هم تشدید خواهد نمود. در صورتی که آب خنک؛ پوست را آرام نگه می دارد و از تشدید هر گونه بیماری پوستی نیز جلوگیری می نماید.

دلایل بروز جوش

دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو و زیبایی درباره علل بروز جوش می گوید: یکی از موضوعاتی که زیاد در خصوص آن سؤال می گردد درباره جوش صورت یا آکنه است که بیشتر در سنین نوجوانی و جوانی در صورت ظاهر می شوند. البته هر کسی در هر سن و سالی ممکن است جوش بزند و این مشکل فقط مختص دوران جوانی نیست.

یکی از مهم ترین دلایل بروز آکنه یا جوش به دلیل چربی زیاد پوست و ترشح آن به وسیله غدد چربی است. هنگامی هم که التهاب، انسداد مجاری غدد چربی و میکروب ها به این فرایند اضافه می شوند؛ آکنه به وجود می آید.

شکل متفاوت جوش های صورت

به گفته این متخصص پوست، ضایعات و جوش ها اشکال مختلف از جمله جوش های سر سیاه، سرسفید، کیست و غیره دارند. درمان ها نیز معمولاً شامل داروهای خانگی، قرص ها و ژل های بدون نسخه ای هستند. البته نوع درمان با توجه به نوع و شدت جوش های پوست از برجستگی های کوچک قرمز رنگ گرفته تا جوش های بزرگ و ندول های چرکی متفاوت هستند. جوش ها بیشتر در نواحی اطراف صورت، گردن، سینه، پشت و گاهی هم سر منتشر و به صورت ملایم، میانه و شدید دیده ظاهر می شوند.

بیشتر مقالات و تحقیقات علمی، رژیم غذایی را در ایجاد و تشدید جوش های صورت و نواحی دیگر غیر مؤثر می دانند. ولی برخی متخصصان به اثر شیرینی و چربی در تشدید جوش های صورت معتقدند که البته این موضوع بیشتر مربوط به جوش های دوران جوانی است که اغلب در سنین 12 تا 25 سالگی شایع هستند. اما در سنین بالاتر و حتی دوره نوزادی؛ هورمون های مردانه در فراوری و تشدید این جوش ها نقش بیشتری دارند.

خود درمانی

دکتر صداقت پیشه می گوید موضوعی که به اشتباه بین برخی ها رایج است این است که جوش ها احتیاج به درمان ندارند و خودشان بعد از مدتی بهبود می یابند. ولی این برداشت صحیح نیست و اگر درمان درست و تخصصی برای جوش ها صورت نگیرد؛ حتی اگر بعد از مدتی هم خود جوش از بین برود؛ درمان اثرات و اسکار به جای مانده از آن ها هم مشکل تر خواهد شد. به گونه ای که حتی در برخی موارد ممکن است برای همواره هم باقی بماند.

درمان تخصصی

به گفته این متخصص، با توجه به اینکه ریشه بروز جوش ها به ویژه در سنین مختلف بسیار متنوع هستند؛ برای تشخیص دلایل بروز آن ضروری است به پزشک متخصص مراجعه گردد تا درمان تحت نظر متخصص پوست انجام گردد.

اما توجه داشته باشیم درمان کامل و اساسی آن کمی طولانی است و نباید نیمه کاره آن را رها کرد. البته در مرحله نخست و جوش های سطحی و ملایم می توان از داروهای موضعی استفاده کرد. ولی در موارد میانه و شدید پزشک معمولاً علاوه بر درمان موضعی، داروهای خوراکی هم تجویز می نماید.

یکی از کارهای مهم برای کاهش چربی پوست و بهبود آکنه به ویژه برای پوست های چرب در دوران جوانی؛ شست و شوی پوست است. البته این کار به تنهایی کافی نیست و اگر فقط از این روش استفاده گردد حتی در برخی موارد شستن زیاد مشکل را تشدید هم خواهد نمود.

درمان جای جوش

کندن جوش، خطر به جا ماندن آن را بیشتر خواهد نمود. لیزر در درمان جوش جایگاه ویژه ای ندارد. اما می تواند در درمان جای جوش مؤثر واقع گردد و معمولاً اثر مفید و خوبی دارد.

دکتر صداقت پیشه می گوید برای درمان جای جوش معمولاً از پیلینگ، میکرودرم، پانچ (نوعی عمل جراحی برای از بین رفتن جای جوش و اسکار)، درم ابریژن (از بین رفتن لایه خاجی پوست با استفاده ازدستگاه)، آر اف، لیزر و پلاسما استفاده می گردد.

ضمن آنکه فراموش نکنیم درمان جوش هر چه زودتر انجام گردد نتیجه بهتر خواهد بود. ضمن آنکه خطر به جا ماندن جای آن هم کمتر خواهد شد. بنابراین برای درمان ریشه ای جوش های صورت نباید تعلل کرد.

توجه داشته باشیم مهم ترین موضوع برای درمان جوش تشخیص دلایل بروز آن است. مثلاً در زنان، اختلالات هورمونی و تخمدان پلی کیستیک اغلب باعث فراوری جوش می گردد یا آن را تشدید می نماید. بنابراین ضروری است درمان های تخصصی ناشی از مسائل هورمونی همزمان با درمان جوش انجام گردد. ضمن آنکه تشخیص این قبیل جوش ها احتیاج به آزمایش های هورمونی و سونوگرافی دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3884

به "چرا پوست ما جوش می زند ؟ آیا جوش ها احتیاج به درمان دارند یا به مرور رفع می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پوست ما جوش می زند ؟ آیا جوش ها احتیاج به درمان دارند یا به مرور رفع می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید