کتابی که صد منبع موثق تاریخی را برای اثبات خلیج فارس معرفی می کند

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران سیده حلیمه موسوی پژوهشگر: خلیج همیشه فارس نقشی زرّین بر پیکر ایران، نیلگون و روان، درخشان و جاودان... از گرانیّ و بهایش دنیا را محو تماشای خود کرده است.

کتابی که صد منبع موثق تاریخی را برای اثبات خلیج فارس معرفی می کند

تاریخ می دید و می نوشت طبیعت وسعتی از خاک دارد و آب ، گاه آبها بودند که بر خاک هویت می بخشیدند. در رسم روزگار هم فتوحات و محدوده ها بالندگی و گاه هم سرافرازی می آفرید و در این سیر خلیج همیشه فارس در تاریخ ایران زمین همچنان ماندگار است.

مرواریدی که در صدف خود گوهرهای ارزشمند چون محورها مواصلاتی سه قاره اروپا ، آفریقا و آسیا دارد.

محمود نوروزی مجموعه ای در قالب کتابی کامل و جامع به نام خلیج فارس از گذشته تا حال را نوشته و در این سیاحت تاریخی ، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی خود مخاطبان را در سفرهای گوناگون زمانی و مکانی به خلیج همیشه فارس برده است. تلاش های فراوان استاد گویای شناسنامه دار بودن خلیجی است که مدعیانِ در کمین نشسته از دور خواهان تصاحب نام ، آب و سواحلش بوده اند و از هیچ ترفند و موضعی دریغ نکرده اند اما خداوند متعال این میراث ارزشمند را از دیرباز جزو جداناشدنی و لاینفک ایران اسلامی کرده و هیچ چشم حسود و طمعکاری نتوانست نیرنگ خود را کارساز کند.

در اصل نوروزی به اسناد و هویت دنیایِ خلیج همیشه فارس هویتی دوباره افزوده است ـ تا از طرفی هرگونه سؤال و شبهه ای از جانب غارتگران سابق تا به امروز و بعدها بر سرزمین ایران برای توطئه سازی ها در ربودن هویت، مالکیت ثروت و یا حتی تصاحب آن در سر بپروراند پاسخی قابل اطمینان بگیرند و به همه میهن پرستان هم دلگرمی و آگاهی بیشتر بدهد.

نویسنده در این اثر بالغ بر صد منبع موثق تاریخی ذکر و بر آن بوده تا هویت ملی و ایرانی خلیج همیشه فارس و جزائر متعلق به ایران اسلامی را بازگو کند و زیبا و دقیق تورق هایی این چنین را در یک جا فراهم آورده است.

در این کتاب ابتدا از شرایط جغرافیایی ، رودها وجه تسمیه خلیج فارس تا تاریخ پیشین و اصالت دیرین ، استعمارگری های متعدد در طول تاریخ ستم ها و مقاومت ها از قبل از میلاد تا بعد از زمانیکه تجهیزات دولت ها هنوز صنعتی نبوده و تردد بازرگان نیازمند تدبیر و تفکر پیدایش مواصلاتی ها بود ـ تا تجّاری که خواهان تصاحب ثروت بزرگی از خلیج فارس اعم از صید و صیادی ، استخراج منابع گران نفت و گاز و بهره وری های تجاری غیرتجاری و حتی سیاسی از راه تردد و استراتژیک منطقه سخن به میان آورده است.

همچنین به چگونگی و احداث این راه ها پرداخته که اعم از بوجود آمدن شهرهای ثروتمند در حاشیه خلیج فارس از برکت وجود این خلیج عبارتند از راه مروارید ـ راه ادویه و بخور و راه ابریشم که سودهای کلان دنیای دربرداشت تا استعمار ایران از سوی کشورهای انگلیس خبیث و آمریکای غاصب با مقاصد شوم و استقامت خلیج همیشه فارس و سواحل آن در برابر این همه نابرابری ها که هنوز این یادگار بزرگ را در شناسنامه ایران زمین درخشان تر نشان می دهد.

نوروزی در حاصل تلاش و گردآوریِ تحقیقات خود از این کتاب به ذکر نام جزایر خلیج فارس ، بندرها ساکنین اطراف و نحوه زندگی آنها و گاه آداب و رسوم هم چنین منابع معدنی تا چگونگی ایجاد این ثروت های طبیعی و استخراج این گنجینه هاپرداخته است که در جایی از کتاب آمده است: غنی ترین ذخایر و میدان های نفتی دنیا در خلیج فارس است و جزئیات و ارقام آن برآورد 63 درصد کل ذخایر نفت و گاز دنیا را رقم زده است تا ذخایر دیگر در حاشیه خلیج فارس و جزایر آن اعم از سنگ آهن ، زغال سنگ ، خاک سرخ ، نمک ، گوگرد ، سرب ، طلا نقره و اورانیوم و غیره نام برده است که ذخایر ارزشمند ایران را مطلوب تر بیان کردند و برخی از مواد که جنبه استراتژیک دارند را در صورت بهره برداری مطلوب در بازارهای دنیای مورد طرح و ارائه می دانند که مهمترین آنها پس از نفت و گاز از لحاظ کمیت ذخایر مس عنوان کردند که بیش از دو و نیم میلیارد تن سنگ مس دارد.

آنچه سلیقه و انتخاب مولف را در این اثر زیباتر کرده و سندیت کتاب را مطلوب تر کرده آوردن نقشه های تاریخی و قدیم تا به امروز در تحولات شرایط خلیج فارس است و جالب اینجاست که نویسنده از نقشه هایی نام و رسم برده اند که از منابع شناسنامه ای غیر ایرانی است و مدعی بودند که خلیج فارس متعلق به ایران است.

در کتاب به آیین و رسومات، اقوام، اهمیت همجواری خوزستان و سهم عمده آن ، دین و فرقه های مذهبی که اغلب آن اسلام است از نام بردن مشاهیر بزرگ خلیج فارس که صاحب سبک و اثر بودند سخن به میان آورده است.

نوروزی در گردآوری این مجموعه پایدار و جستجو در احوال خلیج فارس از گذشته تا کنون، پرداختن به شگفتی ها و این ثروت های بزرگ الهی برآنست تا در حفظ و صیانت آن کوشید و لطف خداوند متعال را سپاسگزاری کرد.

از برخی مجموعه آثار دیگر این نویسنده پیروز و معاصر می توان در زمینه های مختلف به پژوهشی درباره دریای خزر، تصحیح هشتاد روز به دور دنیا ترجمه فروغی ، سبک شناسی شعر فارسی، دو مجموعه قصه ، قصه ناشناس و خزان سپید و دیگر آثار نفیس نام برد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1953

به "کتابی که صد منبع موثق تاریخی را برای اثبات خلیج فارس معرفی می کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتابی که صد منبع موثق تاریخی را برای اثبات خلیج فارس معرفی می کند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی که صد منبع موثق تاریخی را برای اثبات خلیج فارس معرفی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید