15 مورد از اشتباهات متداول در سخنرانی؛ چطور از آن ها اجتناب کنیم؟

به گزارش هنجس بلاگ، برای شکل دریافت یک سخنرانی خوب و پیروز، بهره گیری از فاکتورهای گوناگون لازم است. اما در این فرآیند لازم است که به سادگی از اشتباهات متداول در سخنرانی نیز پرهیز کنید تا ویژگی های مثبت شما، خود را نشان دهند. به یاد داشته باشید که قرار نیست بی هیچ عیب و نقصی در جلسه سخنرانی ظاهر شوید، تا شما را پیروز بدانیم؛ بلکه به حداقل رساندن اشتباهات، خود پیروزیتی بزرگ خواهد بود.

15 مورد از اشتباهات متداول در سخنرانی؛ چطور از آن ها اجتناب کنیم؟

چیزی به عنوان ارائه عالی وجود ندارد و همه ما بدون گریز اشتباهاتی خواهیم داشت. تازه کارها و مجرب ها هر دو به نوع خود با اشتباهاتی در زمان سخنرانی، دست به گریبان می شوند. چرا؟ زیرا ما ربات نیستیم و ذاتا مستعد خطا و اشتباه به ویژه در موقعیت های بحرانی و حساس هستیم.

به هیچ وجه برای خود یک موقعیت آرمانی و کمال گرایانه ترسیم نکنید، زیرا در راه تنظیم رفتارهای خود برای دستیابی به آن، فشار زیادی بر خویش وارد کرده و این فشار و به تبع آن اشتباهات، ناامیدتان می سازد. کمال به معنای رویکرد صحیح 100 درصدی نیست، بلکه باید به طور مداوم سعی کنید که اشتباهات خود را به حداقل رسانده و نسخه بهتری از خویش ارائه دهید. به یاد داشته باشید که حتی پیروز ترین مجریان همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود خود هستند. آن ها تکنیک های جدید را مطالعه می کنند و با مشاهده و رصد رقیبان خود، به دانش تازه ای در دنیای اجرا، دست می یابند. یک شروع مناسب برای سخنرانی انتخاب می کنند و از تکنیک های زبان بدن در سخنرانی بهره می برند.

در اینجا به شما کمک می کنیم که نسبت به اشتباهات متداول در سخنرانی آگاهی پیدا کرده و از ارتکاب آن ها خودداری نمایید. این ها را به عنوان یک چالش در نظر بگیرید؛ قرار نیست که در یک گام به تمام آن ها مسلط شده و همه را در خود حل کنید. بنابراین اگر بلافاصله پیروز نشدید، به خود سخت نگیرید و دوباره تلاش کنید.

اشتباهات متداول در سخنرانی

1. هدف ارائه خود را تعیین نکرده اید

سخنرانانی که هدف سخنرانی خود را تعیین نمی کنند، مستعد اشتباه هستند و در دامنه ریسک وسیع تری قرار می گیرند. قبل از این که حتی محتوای سخنرانی خود را برنامه ریزی کنید، باید بدانید که هدف ارائه شما چیست! آیا به دنبال اطلاع رسانی هستید یا چیزی را آموزش می دهید و یا قرار است مخاطبان خود را به چیزی ترغیب سازید؟

اهداف شما هر چیزی ممکن است باشد، اما باید همیشه مخاطب را در ذهن داشته باشید و انتظارات وی را در صحبت های خود برآورده سازید.

2. نداشتن آمادگی کافی

احتمالا فکر می کنید چون به موضوع سخنرانی خود شناخت و احاطه کافی دارید، نیاز خاصی برای آمادگی وجود ندارد، اما کاملا در اشتباه هستید. شما موضوع را دست کم گرفته اید، با حضور مقابل مدعوین خود، واکنش های عصبی و تعریق های ناشی از آن را تجربه خواهید کرد و ممکن است ساده ترین مفاهیم از ذهن شما بگریزد. بنابراین لازم است که حتما آمادگی قبلی داشته باشید و خود را برای لحظه لحظه ارائه، آماده سازید. تنها بهانه ای که برای عدم آمادگی قابل پذیرش است، قرارگرفتن ناگهانی در موقعیت ارائه خواهد بود. به طور مثال زمانی که یکباره از شما درخواست می گردد که به سخنرانی بپردازید و از قبل آگاهی نسبت به آن ندارید.

3. از مخاطبان خود شناخت کافی ندارید

این سخنرانی یا ارائه برای مخاطبان است، بنابراین باید زمان مناسبی را برای شناخت آن ها اختصاص دهید. عدم آگاهی نسبت به طیف مخاطبان و حضور کورکورانه در جلسه ارائه، باعث می گردد که دانشی نسبت به شکل صحیح سخنرانی و حتی لحن خود نداشته باشید. شما باید مخاطبان خود را بشناسید تا قادر به تنظیم سخنرانی در حالتی باشید که برای آن ها جذاب باشد و توجه تک تک مخاطبان را به خود جلب کند. به طور مثال اگر در حال معرفی محصولی هستید، می توانید به شکلی آن را ارائه دهید که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.

اگر در مقابل یک گروه فرهنگی قرار می گیرید، قطعا یک شوخی نامتعارف برای آن ها تنفرانگیز خواهد بود. توهین به مخاطب آخرین کاری است که می خواهیم در طول یک سخنرانی اتفاق بیفتد!

4. بررسی نکردن فایل ارائه از اشتباهات متداول در سخنرانی

در بیشتر موارد آماده سازی فایل ارائه بر عهده خود شما خواهد بود و اگر این فایل و عملکرد آن را پیش از شروع سخنرانی تست نکنید، خود را در ریسک بزرگی قرار داده اید. فرقی نمی کند که از Keynote، Powerpoint یا Google Slides استفاده می کنید، به هر صورت باید تست قبلی را انجام دهید و از اجرای صحیح فایل نمایشی خود اطمینان حاصل کنید. به ویژه اگر محتوای این فایل در جلب نظر مخاطبان و ترغیب آن ها به قبول یا خرید چیزی تاثیر مستقیم دارد، عمل نکردن فایل، همه چیز را برهم خواهد ریخت. این مردم چگونه باید به محصول شما اعتماد کنند، در صورتی که یک فایل را به خوبی اجرا نکرده و قادر به برگزاری بی نقص مراسم نبوده اید؟!

5. عدم بررسی فضای سخنرانی پیش از شروع آن

رها کردن همه چیز تا دقیقه 90، ریسک بزرگی خواهد بود. حتما لازم است که پیش از شروع سخنرانی سیستم صوتی، پروژکتورها، تریبون و غیره را بررسی نمایید. زمانی که زودتر به بررسی این موضوعات بپردازید، مهلت کافی برای رفع مسائل احتمالی خواهید داشت. اطمینان حاصل کنید که صدای شما به تمامی قسمت های سالن می رسد و تمامی حضار قادر به دریافت صدای شما با کیفیت مطلوب هستند. قطعا شما پیام مهمی دارید و مایل هستید که همه آن را بشنوند.

6. استفاده بیش از حد از انیمیشن ها

خود را جای مخاطبان قرار دهید و ببینید تا چه اندازه تحمل تماشای انیمیشن ها را دارید! نمایش بیش از حد انیمیشن ها چیزی شبیه به شکنجه است و از حوصله جمع خارج می گردد. استفاده مناسب و محدود از انیمیشن ها برای کمک بیشتر به توضیح موضوع، کارایی خواهد داشت، اما زیاده روی در این امر به ضرر شما تمام می گردد. به یاد داشته باشید که از انیمیشن های ساده استفاده کنید و قبل از اعمال افکت های مختلف، از خود بپرسید که آیا این افکت ها ارزش افزوده ای به سخنرانی شما اضافه خواهند کرد یا خیر!

7. نپرداختن به موضوع اصلی

این یکی از اشتباهات بزرگ است که می توانید حین سخنرانی کردن، مرتکب شوید. شما باید به مخاطبان خود و زمان آن ها احترام بگذارید. پرداختن به موضوعات فرعی و حاشیه روی، آخرین چیزی است که مخاطب شما می پسندد. یک مقدمه مختصر کافی خواهد بود و انتظار می رود که پس از آن بلافاصله به سراغ موضوع اصلی بحث بروید. صحبت کردن درباره مسائل غیرمرتبط مخاطب را خسته و عصبانی خواهد کرد.

8. قرار دادن متن یا اطلاعات زیاد در اسلایدها

وقتی که اطلاعات زیادی را در اسلایدها قرار می دهید، در واقع ذوق شنیدن را از مخاطب خود گرفته اید. آن ها به اسلایدهای شما نگاه کرده و احتمالا در ضمنً با تلفن های خود بازی می کنند و منتظر هستند تا شما به اسلاید بعدی بروید. به این صورت نقش خود به عنوان سخنران را از دست داده و به یک اپراتور نمایش اسلاید تبدیل خواهید شد! در اسلایدها چندین نکته کلیدی قرار داده و مخاطب را کنجکاو کنید تا به صحبت های شما گوش فرا دهد.

9. روخوانی متن های قرار داده شده در اسلایدها

زمانی که شما متن های قرار گرفته در اسلایدها را برای مخاطبان روخوانی می کنید، به نوعی به آن ها بی احترامی کرده اید؛ گویا به این شکل می گویید که مخاطبان خود سواد خواندن متون آورده شده در اسلایدها را ندارند. به علاوه در این حالت موجب حواس پرتی آن ها شده و به طور مضاعفی تاثیر منفی برجای خواهید گذاشت. اگر اطلاعات یا متنی را در اسلایدها قرار داده اید، پس اجازه دهید که مخاطب خود آن ها را بخواند و شما به توضیحات خودتان بپردازید.

10. مرگ با پاورپوینت از اشتباهات متداول در سخنرانی

البته که تا به حال کسی با تماشای اسلایدهای پاورپوینت جان خود را از دست نداده است؛ اما قریب به اتفاق حاضرین در یک جمع که ناچار به تماشای اسلایدهای گیج کننده و افکت های پاورپوینت بوده اند، از آن ابراز نارضایتی کرده اند. بیشتر آن ها می گویند که دوست داشتند هر جایی باشند جز روی صندلی خود و تماشای اسلایدهای کسالت آور پاورپوینت! اگر شخصا این موضوع را تجربه کرده باشید، احتمالا به خوبی متوجه خسته کنندگی و کسالت باری اسلایدهای پاورپوینت و بیهودگی افکت های آن در جلب توجه مخاطب، خواهید بود.

11. عدم وضوح در سخنرانی

هیچ کس علاقه مند به گوش دادن آن سخنرانی نیست که کلمات آن به لحاظ شنیداری برایش مبهم و یا به لحاظ معنایی نامأنوس باشد. بنابراین با شناخت مخاطب خود، از واژگانی باید استفاده کنید که برایش آشنا و ملموس باشد. همین طور به بلندای صدای خود نیز توجه نمایید. نباید صدای شما آن قدر آهسته باشد که مخاطبان برای شنیدن آن، گوش های خود را تیز کنند و از طرفی نیز قرار نیست حین صحبت کردن فریاد زده و به یک صدای گوشخراش تبدیل شوید. تقویت صدا برای سخنرانی با تمریناتی ساده و موثر، امکان پذیر خواهد بود.

همین طور اگر قرار است از کلمات اختصاری در صحبت های خود استفاده کنید، پیش از وارد شدن به موضوع بحث اصلی، این کلمات را به خوبی تعریف کرده و توضیح دهید تا مخاطبان از معنا و کاربرد آن ها آگاهی یابند.

12. عدم برقراری تماس چشمی

برقراری ارتباط چشمی اولین گامی است که به عنوان یک مجری سخنرانی، باید روی آن کار کنید. این باعث می گردد که شما قابل اعتماد و محکم به نظر برسید و اعتماد به نفس خود را القا کنید. اگر قادر به برقراری تماس چشمی با مخاطبان خود نباشید و یا به یک نقطه از سالن چشم بدوزید، عجیب نیست که کسی شما را جدی نگیرد. آیا می خواهید مخاطب خود را ترغیب کنید که چیزی از شما بخرد؟ بنابراین باید با برقراری تماس چشمی و بهره گیری از آن، وی را متقاعد سازید که شخصا به محصولی که ارائه می دهید، اعتقاد دارید.

تماس چشمی به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود ارتباط مستقیم برقرار نمایید. وقتی برای چند ثانیه با مخاطب خود تماس چشمی برقرار می کنید، به وی احساس اهمیت و احترام القا کرده و توجه او را به دست خواهید آورد.

اگر خود را فردی خجالتی می بینید، باید پیش از وارد شدن به صحن سخنرانی، ابتدا روی رفتارهای شخصی خود کار کرده و در ایجاد تماس چشمی و رویارویی با مخاطب خود، تمرین کافی نمایید.

13. نداشتن پوشش مناسب

وقتی حتی زحمت پوشیدن یک لباس مناسب با جمع را به خود نداده اید، نباید توقع داشته باشید که کسی شما را جدی گرفته و به صحبت هایتان گوش دهد. شما در حال ارائه تصویری از یک سخنران حرفه ای و قابل اعتماد هستید و پوشش و سبک لباس پوشیدن شما، اهمیت زیادی دارد. اگر در خصوص نوع پوشش مناسب شک دارید، به لباس های کلاسیک و رنگ مشکی روی بیاورید. این سبک از لباس ها در بیشتر محافل، مناسب و درخور خواهند بود. همچنین به مدل موهای خود نیز توجه داشته باشید و به طور کلی با ظاهری قابل قبول نسبت به جمعی که با آن روبرو هستید، در تریبون ظاهر شوید. مخاطب شما وقت زیادی برای بررسی جزئی ترین مسائل پوشش و آرایش شما خواهد داشت پس نباید او را ناامید سازید.

14. نداشتن دانش کافی درباره موضوع سخنرانی

این اشتباه کاملا مهلک و کشنده است. مردمی که در سخنرانی حضور پیدا کرده اند، حتما قرار است چیزی بیشتر از آن چه خود می دانند از شما بشنوند و نداشتن دانش و احاطه کافی نسبت به موضوع، خودکشی خواهد بود! شما باید به اصل موضوع و تمام زوایای پیدا و پنهان آن آگاهی داشته باشید و هر سوالی که احتمالا مطرح خواهد شد را از پیش در ذهن خود پاسخ بدهید.

15. عدم ارائه CTA (امکان تماس مستقیم برای اقدام)

هدف شما از این سخنرانی چیست؟ به هر حال مخاطبانی که تحت تاثیر صحبت های شما قرار گرفته باشند، پس از آن به دنبال دریافت خدمات یا خرید کالا خواهند بود و لازم است که در سرانجام سخنرانی خود این دکمه Call to Action یا امکان برقرار تماس مستقیم برای اقدامات بعدی مخاطب را تعریف کنید. به طور نمونه می توانید در نهایت به جای اسلاید تشکر از حضور، CTA تماس مستقیم را قرار دهید تا مخاطب بتواند در صورت نیاز، اقدامات بعدی بر پایه صحبت های شما را به انجام برساند. ارائه کال تو اکشن، باعث ایجاد انگیزه و تشویق مخاطبان به اقدام می گردد و به این شکل به ایشان اطلاع می دهید که توپ در زمین آن ها افتاده و بر اساس اطلاعاتی که ارائه کرده اید، باید تصمیم بگیرند.

سخن سرانجامی

همان طور که گفتیم قرار نیست تمام این اشتباهات متداول در سخنرانی را ظرف یک جلسه به صفر برسانید. همین که شروع به تمرین کرده و خود را پله پله از این اشتباهات و خطاها دور کنید، یک گام بزرگ به ارائه یک سخنرانی کامل، جذاب و گیرا نزدیک خواهید شد و می توانید توجه مخاطبان خود را به چنگ آورید. شما از چه روش هایی برای جذب مخاطب در سخنرانی استفاده می کنید و چه اصولی را در این زمینه کارآمد می دانید؟ از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان گفت و گو کنید. پیشنهاد می کنیم جملات انگیزشی برای سخنرانی را نیز در انگیزه بخوانید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1719

به "15 مورد از اشتباهات متداول در سخنرانی؛ چطور از آن ها اجتناب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 مورد از اشتباهات متداول در سخنرانی؛ چطور از آن ها اجتناب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید