آنفلوانزا و حمل و نقل عمومی

به گزارش هنجس بلاگ، در فصل سرما و شیوع آنفلوانزا هستیم و همه ما تقریباً هر کاری می کنیم تا از ابتلا به این عفونت ویروسی پیشگیری کنیم. آیا استفاده از وسایل نقلیه عمومی ما را بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا قرار می دهد؟

آنفلوانزا و حمل و نقل عمومی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، اگر جرموفوبیا (هراس از آلودگی) داشته باشید، برایتان هیچ چیزی بدتر از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نمی تواند باشد؛ اما اگر ترس از آلودگی هم نداشته باشید، قبول دارید که وسایل نقلیه عمومی، زمینه مساعدی برای انواع و اقسام آلودگی ها هستند و میکروب هایی در آنجا وجود دارد که هیچ کس حتی دوست ندارد به آن ها فکر کند. اما آیا وسایل نقلیه عمومی واقعاً می توانند شما را مریض نمایند؟

طبق مطالعاتی که اجرا شده، افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می نمایند، 6 برابر بیشتر از بقیه ممکن است دچار بیماری های حاد تنفسی شوند . در ضمنًً جالب است بدانید اگر هر روز از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، بدنتان نسبت به کسی که گهگاه از وسایل نقلیه همگانی استفاده می نماید، ایمنی قوی تری دارد؛ زیرا این فرصت را داشته اید که ایمنی خود را در برابر ویروس ها و میکروب ها افزایش دهید.

آنفلوانزا عبارتی است که به انواع بیماری های تنفسی ناشی از هر یک از ویروس های آنفلوانزا گفته می گردد. علائم آنفلوانزا شامل گلودرد، گرفتگی، سردرد، خستگی و تب می گردد. سال ها پیش تشخیص آنفلوانزا در واقع به معنی مرگ بود اما اکنون، آنفلوانزا کُشنده نیست. هر چند این بیماری می تواند در بچه ها و افراد سالمند و آن هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک باشد .

ویروس آنفلوانزا اساساً به وسیله ذرات موکوس در هوا بعد از اینکه بیمار عطسه یا سرفه می نماید منتشر می گردد. این عفونت ممکن است با تماس با این ذرات که روی سطوح نشسته اند و یا به سادگی به وسیله تنفس نیز منتقل گردد. بنابراین با توجه به این احتمال ها می توان نتیجه گرفت که وسایل نقلیه عمومی می توانند احتمال ابتلا به آنفلوانزا را افزایش بدهند .

با این وجود نگران نباشید، شما می توانید با رعایت یک سری از نکات، از سیستم همگانی حمل و نقل مانند اتوبوس و مترو بهره ببرید و در عین حال از خودتان و سلامتی تان نیز محافظت نمایید:

از دستکش بهره ببرید

دستکش فقط برای گرم کردن دست نیست. وقتی دستکش به دست می کنید، به این معنی است که وقتی میله ها و جایگاه ها و دستگیره هایی را لمس می کنید که هزاران نفر دیگر نیز به آن دست زده اند، از تماس مستقیم پوستتان با این سطوح جلوگیری می کنید .

به طور کلی تا جایی که می توانید حداقل تماس ها را داشته باشید. اگر شرایطش را دارید به جای پله برقی از پله های ثابت بهره ببرید، در وسایل نقلیه عمومی هم سعی کنید روی جایگاه بنشینید؛ اگر هم جا نبود دستتان را با دستمالی به میله های اتوبوس یا مترو بگیرید .

اگر می خواهید آلودگی های بیرون را به وسایل خانه نچسبانید پس اولین کاری که می کنید، تعویض لباس و شستن کامل دست و صورتتان باشد. لباس ها را روی تختخوابتان نیندازید و آن ها را جایی بگذارید که تماس با وسایل خانه نداشته باشند

دست ها را بشویید یا از ضدعفونی نماینده دست بهره ببرید

هر وقت که امکانش را داشتید دست هایتان را بشویید، مخصوصاً قبل از اینکه چیزی بخورید. در ضمنًً یادتان باشد صورتتان را لمس نکنید تا میکروب ها و ویروس ها راهی به سمت بدنتان پیدا ننمایند .

ایده بسیار خوبی است که همواره، خصوصاً در روزهای شیوع آنفلوانزا و سرماخوردگی، یک ژل یا فوم ضدعفونی نماینده دست با خود داشته باشید و هر یک ساعت یا هر وقت سطحی عمومی را لمس کردید از آن بهره ببرید .

دستمال با خود داشته باشید

استفاده از دستمال فقط برای زمانی نیست که عطسه و سرفه می کنید، بلکه وقتی دیگران عطسه و سرفه می نمایند نیز بهتر است دستمالی را به مدت 30 ثانیه به بینی تان بفشارید و چشم هایتان را نیز ببندید. این کار از شما در برابر ذرات آلوده ای که با عطسه و سرفه دیگران در هوا پراکنده شده اند، تا حدود زیادی محافظت می نماید .

هنگام استفاده از وسایل نقلیه همگانی تا جایی که ممکن است از موبایلتان استفاده نکنید

در مترو و اتوبوس، گوشی به دست شدن و چک کردن پیغام ها و ایمیل ها کاری عادی شده اما درآوردن گوشی همراه از داخل کیفتان در یک مکان عمومی باعث می گردد ویروس ها و میکروب ها به آن نیز بچسبند. در ضمنًً شما موبایل را به صورتتان می چسبانید و مکالمه می کنید و آلودگی ها فرصت پیدا می نمایند تا به صورتتان هم وارد شوند. پس تحمل کنید و چند دقیقه ای که داخل فضای بسته عمومی هستید، گوشی تان را درنیاورید .

وقتی به خانه برگشتید، لباس هایتان را زودتر عوض کنید

خیلی ها عادت دارند بعد از رسیدن به خانه قبل از تعویض لباس و شستن دست و صورت، روی مبل ولو شوند! اگر می خواهید آلودگی های بیرون را به وسایل خانه نچسبانید پس اولین کاری که می کنید، تعویض لباس و شستن کامل دست و صورتتان باشد. لباس ها را روی تختخوابتان نیندازید و آن ها را جایی بگذارید که تماس با وسایل خانه نداشته باشند .

ماسک معمولی هم می تواند مفید باشد

خیلی از ماسک های معمولی که افراد از آن استفاده می نمایند به خوبی طراحی نشده اند که ذرات بسیار ریز را فیلتر نمایند، بنابراین اگر ویروس آنفلوانزا در اطراف پراکنده باشد می تواند از این ماسک ها عبور کند؛ اما استفاده از ماسک می تواند انتشار ویروس آنفلوانزا را زمانی که مثلاً شخص مبتلا به آنفلوانزا در یک مکان عمومی عطسه یا سرفه می نماید، محدود کند .

منبع:تبیان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 116

به "آنفلوانزا و حمل و نقل عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوانزا و حمل و نقل عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید