آیا خوابیدن به پشت فرم مناسبی برای خواب است؟

به گزارش هنجس بلاگ، به گفته پرستار و متخصص پوست خوابیدن به پشت می تواند دوای سردرد، چین وچروک صورت و درد سینوس ها باشد و همچنین در این حالت از خوابیدن، موقعیت ستون فقرات نیز در بدن به درستی حفظ می گردد.

آیا خوابیدن به پشت فرم مناسبی برای خواب است؟

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران، طبق تحقیقات علمی 92 درصد از انسان ها فرم درستی در خواب ندارند و همین امر نیز موجب بروز مسائل جسمی، بدن درد و یا گردن درد می گردد.

به گفته مادِلین کافاس، پرستار و متخصص پوست خوابیدن به پشت می تواند دوای سردرد، چین وچروک صورت و درد سینوس ها باشد و همچنین در این حالت از خوابیدن، موقعیت ستون فقرات نیز در بدن به درستی حفظ می گردد.

البته اگر تمایل دارید این شیوه از خوابیدن را در پیش بگیرید، باید بالشی زیر زانویتان بگذارید تا هیچ فشاری بر ستون فقراتتان وارد نگردد. همچنین باید دو بالش زیر سرتان داشته باشید تا بدین ترتیب تنفس ساده تر گردد. گرچه نباید فراموش کرد این حالت خوابیدن به افرادی که در نیم تنه پایین شان دچار مسائلی هستند و یا افرادی که وقفه تنفسی در خواب دارند توصیه نمی گردد.

تأثیر خوابیدن به پشت بر سردرد

به گفته دکتر کافاس خوابیدن به پشت منجر به کاهش سردرد می گردد، در حالی که برعکس، دیگر حالت خوابیدن سردرد را تشدید می نمایند.

او می گوید: اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که عادت دارند رو به شکم بخوابند، زاویه ای که گردن مدتی طولانی به آن حالت قرار می گیرد می تواند موجب انقباض عضلات، اسپاسم عضلات و یا جابجایی نامناسب ستون فقرات در ناحیه گردن می گردد که همگی در نهایت موجب سردرد خواهند شد.

دکتر کافاس همچنین اشاره می نماید که: خوابیدن به پشت موجب می گردد که گردن در راستای بدن قرار بگیرد و درنتیجه هیچ فشاری به عضلاتش وارد نمی آید. البته سردرد می تواند ناشی از مسائل مرتبط با سینوس یا مایعات اضافی در حفره های سینوسی باشد که در این مورد نیز باید گفت خوابیدن به پشت راه حل خشک شدن این حفره ها است.

نقش خوابیدن به پشت در جلوگیری از چین وچروک صورت

موقعیت صحیح بدن در خواب درواقع از چین وچروک صورت و سینه ممانعت می نماید، چراکه پوست به خاطر تماس طولانی مدت با بالش و تشک دچار چین خوردگی نمی گردد. دکتر کافاس می گوید: هنگامی که پوست چروکیده گردد ماتریس پوست (شامل کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید) از لایه های زیرین آن بیرون می آید.

همچنین با افزایش سن نیز میزان فراوری ماتریس پوست کاهش می یابد و بدین ترتیب است که هرچه سن بالاتر می رود، جای چین وچروک روی پوست ماندگار می گردد.

چین وچروک پوست همچنین در پوست سینه نیز پدیدار می گردد، چراکه وقتی به پهلو بخوابید دست درحال گره شده قرار می گیرد و روی پوست سینه نیز چروکیده می گردد.

نقش خوابیدن به پشت در کاهش فشار سینوس ها

خوابیدن به پشت نه فقط درمانی برای سردرد به شمار می آید، بلکه فشار سینوسی را می کاهد و راه گوش و بینی را باز می نماید. دکتر کافاس در این باره می گوید: اگر از هر فردی که درگیر مسائل مرتبط با سینوس بوده بپرسید براتان خواهد گفت که خوابیدن روی صورت تنها اتفاقی را که رقم می زند این است که فشار روی صورت را بیشتر می نماید و گرانش نیز مایعات جمع شده در حفره های سینوس را بیرون می کشد و به سمت صورت فشار می دهد.

هرچه حفره های سینوس بیشتر باشد، طبیعتاً فشار واردشده به صورت نیز بیشتر خواهد شد. اما درعوض، خوابیدن به پشت اجازه می دهد که حفره های سینوسی خشک شوند؛ بدین معنا که دیگر خبری از پف چشم ها نخواهد بود و اینکه دیگر ناحیه گونه صورت تحت فشار قرار نمی گیرد.

بنابراین بهترین شیوه در حالت خوابیدن به پشت این است که دو بالش زیر سرتان بگذارید تا راه حفره های سینوسی بسته شوند، خصوصاً اگر حال ناخوشی دارید.

نقش خوابیدن به پشت در تثبیت موقعیت ستون فقرات

به گفته دکتر کافاس بهترین حالت ستون فقرات این است که در یک راستا و خط مستقیم قرار گیرد، بنابراین خوابیدن به پشت بهترین حالت برای ستون فقرات بردن است.

او می گوید: خوابیدن به پهلو یا روی شکم باعث می گردد بعضی از عضلات ستون فقرات منقبض و بعضی دیگر نیز کشیده شوند. همچنین در نتیجه این نوع حالات خوابیدن وزن بدن روی ستون فقرات فشار می آورد، چون ستون فقرات در این دو حالت هیچ تکیه گاهی ندارد.

او در ادامه حرف هایش در این مورد می گوید: این انقباض یا کشیدگی در عضلات ستون فقرات در طولانی مدت موجب می گردد که بعضی مهره های ستون فقرات از جای خود خارج شوند که نه فقط برای کمر، بلکه برای لگن، زانو و پا نیز مضر است. خوابیدن به پشت همچنین موجب می گردد ماهیچه ها در حالت استراحت قرار گیرند و هیچ پیچشی در ناحیه ستون فقرات رخ ندهد.

منبع: روزیاتو

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1654

به "آیا خوابیدن به پشت فرم مناسبی برای خواب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوابیدن به پشت فرم مناسبی برای خواب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید