اگر اضافه وزن دارید مراقب کمبود این ویتامین باشید!

به گزارش هنجس بلاگ، باشگاه خبرنگاران/ فریبا کوهدانی، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ارتباط بین اضافه وزن و چاقی با میزان مواد درشت مغذی که مسئول تولید انرژی در بدن هستند، اظهار کرد: در همه افرادی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند یکی از مواردی که باید در کنار فعالیت بدنی کافی کنترل شود، مقدار کالری دریافتی و نوع غذای انتخابی است. در رژیم های غذایی پُر چرب و حاوی مقادیر زیاد تنقلات و نوشیدنی های شیرین به طور معمول مقدار دریافت سبزی ها و لبنیات کم چرب هم کافی نیست و افرادی دارای چنین رژیم های غذایی اغلب با کمبود ریز مغذی ها هم روبرو هستند.

اگر اضافه وزن دارید مراقب کمبود این ویتامین باشید!

او بیان نمود: اگر افراد انواع روغن ها و منابع قند های ساده و حتی پیچیده را بیش از نیاز بدنشان مصرف کنند، در معرض ابتلا به اضافه وزن و چاقی قرار می گیرند. به طور کلی چاقی یک بیماری التهابی مزمن بوده و شاخص های التهابی در بدن افراد چاق بالاست.

افزایش علائم التهابی بدن با مصرف بی رویه روغن های چند غیر اشباع

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: برخی از انواع چربی ها فرآیند های التهابی بدن را تغییر می دهند. مصرف بی رویه اغلب روغن های مایع دارای اسید های چرب امگا 6 مانند روغن های ذرت و آفتابگردان در ایجاد شرایط التهابی در بدن نقش دارند. چربی هایی که منابع غذایی اسید چرب امگا 3 هستند مانند ماهی، گردو، بذر کتان، کلزا و سویا نه تنها خواص ضد التهابی دارند بلکه دارای اثرات سودمندی از جمله بهبود عملکرد مغز در دوران سالمندی هم هستند اما حتی در مصرف آنها هم اعتدال باید رعایت شود. اثربخشی منابع گیاهی امگا 3 مانند گردو و بذر کتان با منابع حیوانی این اسید چرب غیر اشباع متفاوت است. به طور کلی منابع حیوانی امگا 3 مانند غذا های دریایی و ماهی اثربخشی بالاتری نسبت به منابع گیاهی دارند.

انواع روغن ها

کوهدانی شرح داد: در رژیم غذایی مناسب 20 تا 35 درصد از انرژی دریافتی می تواند از چربی ها تامین شود. به طور کلی ما سه دسته روغن داریم. دسته نخست روغن هایی بوده که حاوی اسید های چرب اشباع هستند که از جمله این روغن ها می توان به روغن های حیوانی مثل دنبه، کره، چربی گوشت و لبنیات و همچنین منابع گیاهی مانند روغن های گیاهی هیدروژنه (جامد) شده همچون مارگارین، روغن پالم یا نارگیل اشاره کرد.

او افزود: انواع شیرینی ها و دسر ها هم حاوی روغن های دسته اول هستند. این نوع روغن ها باید کمتر از یک سوم روغن مصرفی افراد باشند و بخش عمده ای از این سهم به طور نامحسوس از طریق مصرف گوشت ها، لبنیات، تنقلات و انواع شیرینی ها و دسر ها دریافت می شود. ممکن است لازم نباشد همه این مقدار به فرم روغن به غذای روزانه اضافه شود. این دسته از روغن ها پایدارتر، برای مدت طولانی تری قابل نگهداری و نسبت به حرارت مقاوم تر هستند. مصرف زیاد این گروه از چربی ها، چربی بد خون (LDL) را افزایش می دهد که با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی همراه است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1287

به "اگر اضافه وزن دارید مراقب کمبود این ویتامین باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر اضافه وزن دارید مراقب کمبود این ویتامین باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید