اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هم به دست دانشجویان نرسید، درخواست کتبی غلامی از جهرمی

به گزارش هنجس بلاگ، وعده وزیر ارتباطات برای رایگان شدن کلاس درس برای دانشجویان منجر به صدور ابلاغیه کاهش تعرفه به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند شد که با وجود گذشت بیش از یک ماه از شروع کلاس های غیرحضوری، هنوز این ابلاغیه ها عملیاتی نشده اند.

اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هم به دست دانشجویان نرسید، درخواست کتبی غلامی از جهرمی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، پس از اینکه به دلیل شیوع کرونا دانشگاه ها و مدارس کشور به حالت تعطیل درآمدند و کلاس های آموزشی به سمت غیرحضوری شدن سوق یافت.

در این شرایط بعضی دانشجویان اعلام می کردند که محدودیت هایی در اینترنت در دسترسی به سامانه های برخط آموزش مجازی برای استفاده از محتوای آموزشی دارند یا به دلیل کندی اینترنت قادر به استفاده آنلاین یا دانلود این محتواها نبوده اند.

مرکز پژوهش های مجلس: وزارت ارتباطات اینترنت رایگان برای آموزش بدهد

حتی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان آنالیز مسائل و چالش های آموزش الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش تاکید نمود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حجم اینترنتی رایگان در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار دهد تا معلمان بتواند به آموزش مجازی در بستر شبکه پیغام رسان های داخلی و مجاز اقدام نمایند.

اعلام آمادگی برای رایگان شدن کلاس های اینترنتی برای دانشجویان و دانش آموزان

در این شرایط وزارت ارتباطات آمادگی خود را برای رایگان شدن ترافیک کلاس های آموزش در مدارس و دانشگاه ها گفت.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: ترافیک تمام کلاس های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده برای کاربران رایگان خواهد بود.

با گذشت اعلام این وعده، دانشجویان از اجرایی شدن این امکان و نحوه اجرای آن سوال می نمایند.

ارایه 100 گیگ اینترنت رایگان به کاربران اینترنت ثابت

در حالی که قرار بود وزارت ارتباطات استفاده از کلاس ها را رایگان کند، پیش از تحقق این وعده، این وزارتخانه 100 گیگ اینترنت رایگان برای کاربران اینترنت ثابت در نظر گرفت که برای مدتی دانشجویانی که اینترنت ثابت داشتند از این امکان استفاده می کردند.

مهلت استفاده از این 100 گیگ در نوروز انتها یافت و دانشجویان بار دیگر برای استفاده از کلاس های آموزشی مجازی دچار مشکل شدند و بار دیگر منتظر دریافت اینترنت رایگان وزارت ارتباطات ماندند.

تاکید دوباره وزارت ارتباطات بر آمادگی برای ارائه پهنای باند رایگان به دانشگاه ها

اسفند ماه بود که باوجود وعده وزیر ارتباطات، خبری از ارایه اینترنت رایگان به دانشجویان و اساتید نشد. همان زمان سجاد بنابی رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت وگو با خبرنگار بار دیگر بر آمادگی وزارت ارتباطات برای ارائه پهنای باند رایگان به دانشگاه ها تاکید نمود وگفت: در حال حاضر وزارت ارتباطات آمادگی کامل داشته و هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات ندارد و اگر اکنون خدمات اینترنتی اپراتورها با مشکل کمی روبرو بوده به خاطر محدودیت فرکانسی است. مشکل ظرفیت پهنای باند برای دانشگاه ها نداریم و آماده ارائه پهنای باند رایگان هستیم.

وزارت علوم و دانشگاه ها اقدامات مربوط به رایگان شدن کلاس ها را انجام دادند

در پیگیری شرایط تحقق وعده وزیر ارتباطات، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: وزارت علوم هم لیستی از همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم که کلاس آموزشی برگزار می نمایند را تهیه و برای رایگان شدن به وزارت ارتباطات ارسال کرد.

سید علی اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم هم در این باره به خبرنگار، گفت: IP دقیق تک تک سرورهای مجازی دانشگاه ها را جمع آوری نموده و به وزارت ارتباطات ارائه کردیم تا آنها روی IP ها ترافیک را رایگان نمایند تا دانشجو و استاد بدون پرداخت هزینه پهنای باند از محتوای ارائه شده استفاده نمایند. وزارت ارتباطات ابلاغیه هایی برای کاهش هزینه قیمت به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند داشت که هنوز کامل عملیاتی نشده اند و بعضی از دانشگاه ها مذاکراتی با بعضی ارائه دهندگان خدمات پهنای باند داشته اند.

اینترنت رایگان جهرمی به دست دانشجویان نرسید

اما با گذشت بیش از یک ماه از الکترونیکی شدن آموزش ها در دانشگاه ها، همچنان وعده وزیر ارتباطات برای اینترنت رایگان دانشجویان و اساتید رایگان نشده است.

پیگیری های خبرنگار از چند دانشگاه از عملیاتی نشدن این امکان حکایت دارد.

برای مثال رشتچیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف در این باره به خبرنگار، گفت: دانشجویان این دانشگاه هنوز از اینترنت رایگانی که مقرر شده بود ارایه گردد نتوانسته اند استفاده نمایند.

وی گفت: آموزش های الکترونیکی در حال ارایه است اما اینترنت رایگان و افزایش ظرفیت پهنای باند دانشگاه ها، یاری بزرگی به همه دانشجویان و دانشگاه ها است.

در پی طولانی شدن این فرایند، منصور غلامی هم در نامه ای به آذری جهرمی این موضوع را یادآور شد و نوشت: جنابعالی با تشخیص درست و به موقع احتیاج جوانان این مرز و بوم پیشنهاد ارائه رایگان حجم مشخصی ظرفیت اینترنت جهت استفاده آحاد مردم و همچنین کاهش هزینه های دسترسی دانشجویان به اینترنت را به منظور کاهش فشار اقتصادی برگزاری کلاس های الکترونیک، ارائه کردید که این موجب آرامش روحی بخش بزرگی از جامعه خصوصاً بیشتر جوانان و نیز اساتید دلسوز ایشان شد.

پیرو این تدبیر، مکاتبات متعددی توسط وزارت علوم با دانشگاه ها اجرا شده و به صورت همزمان تعامل نزدیک و مستمری با معاونین وزارت ارتباطات طی جلسات متعدد حضوری و غیرحضوری صورت پذیرفت که منجر به صدور ابلاغیه کاهش تعرفه به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند شد.

با این وجود آنالیز های میدانی و بازخوردهای همکاران دانشگاهی نشان می دهد که هنوز این ابلاغیه ها جنبه عملیاتی پیدا ننموده و پیش بینی می گردد فشار روحی و بار روانی جامعه دانشگاهی همزمان با آغاز برگزاری و حضور در کلاس های الکترونیکی به شدت زیاد گردد.

خواهشمند است دستور فرمائید با عنایت به محدودیت زمانی موجود به نحو مقتضی اقدام لازم در این خصوص مبذول و در صورت صلاحدید تفاهم نامه تکمیلی نیز برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم گردد.

انتظار ایجاد پوشش 100 درصدی آموزش غیرحضوری و شرایط عادلانه برای همه مناطق و دانشجویان

اما در آخرین پیگیری از شرایط تخصیص اینترنت به دانشگاه ها، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات انتها اینترنت رایگان وعده داده شده به دانشجویان را نداد، گفت: انتظار می رود فرصتی که در کشور برای آموزش غیرحضوری فراهم شده غنمیت شمرده گردد و آموزش غیرحضوری در کشور به رسمیت شناخته گردد و در این باره هم باید پوشش 100 درصدی آموزش غیرحضوری برای همه مناطق ایجاد گردد. تاکید داریم که در شرایطی که ایجاد شده باید شرایط عادلانه برای همه یکسان باشد و درخواست کردیم که باز هم برای ایجاد شرایط بهتر آموزش الکترونیکی به نوعی که حق هیچ داوطلب و دانشجویی ضایع نگردد پیگیری گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 572

به "اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هم به دست دانشجویان نرسید، درخواست کتبی غلامی از جهرمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هم به دست دانشجویان نرسید، درخواست کتبی غلامی از جهرمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید