برترین تولیدکنندگان نیشکر دنیا کدامند؟

به گزارش هنجس بلاگ، نیشکر محصولی مهم در سراسر جهان به شمار می رود که از جمله منابع اصلی تهیه شکر، اتانول و جیگِری نیز است. جیگری نوعی شکر نیمه تصفیه شده شبیه به قند است که در شبه قاره هند فراوری و مصرف می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا برترین کشورهای فراوریکننده نیشکر را بشناسید.

برترین تولیدکنندگان نیشکر دنیا کدامند؟

فرآورده های جانبی نیشکر در بسیاری از کشورها به عنوان غذای حیوانات دامی مورد استفاده قرار می گیرد. نیشکر، گیاهی بلند است که ارتفاعش تا 3 الی 4 متر نیز می رسد و از ساقه های رشته ای بند بند تشکیل شده است.

نیشکر در تمام فصول سال می روید. اگرچه نیشکر در 327 سال پیش از میلاد مسیح در شبه قاره هند آغاز به رشد کرد، اما چیزی نگذشت که به وسیله مسیرهای تجاری خاورمیانه، به دیگر نقاط جهان انتقال داده شد. بعدها، این گیاه ارزشمند به آمریکا نیز راه یافته و به عنوان صنعتی جدید در آن جا شکوفا شد. در هندوستان، هنوز هم از نیشکر در مراسم مذهبی استفاده می شود. امروزه نیشکر در بسیاری از کشورهایی که آب و هوایی گرم دارند، کشت می شود. در ادامه با 10 کشور برتر فراورینماینده نیشکر آشنا خواهیم شد.

10. آمریکا (27.900 تن در سال)

قدمت آشنایی آمریکایی ها با نیشکر به اوایل دوران استعمار بازمی شود. این کشور با فراوری 27.900 تن نیشکر در سال، یکی بزرگترین فراورینمایندگان نیشکر در جهان محسوب می شود. البته آمریکا پنجمین مصرف نماینده بزرگ شکر در جهان نیز هست. بیشترین میزان شکر فراوری شده در این کشور، از فلوریدا، هاوایی، لوئیزیانا و تگزاس به دست می آید.

9. فیلیپین (31.900 تن در سال)

تقاضا برای شکر در فیلیپین بسیار زیاد است. همچنین به دلیل قیمت بالای نفت وارداتی، این کشور مجبور است از فرآورده های جانبی نیشکر در فراوری انرژی تجدیدپذیر بهره گیرد. عمده فراوری نیشکر فیلیپین برای نیازهای داخل کشور و نیز صادرات آن به آمریکا صرف می شود. صنعت فراوری نیشکر در فیلیپین موجب ایجاد اشتغال حدوداً 700 هزار نفر شده است. به طور کلی، فراوری این گیاه، یاری قابل توجهی به اقتصاد فیلیپین می نماید.

8. اندونزی (33.700 تن در سال)

به دلیل نبود فضای رقابتی و نیز مدیریت ضعیف مزارع نیشکر در اندونزی، این کشور هرگز به پتانسیل بالای خود دست نیافته است. همچنین تقاضای بالایی برای شکر در اندونزی وجود دارد ولی متأسفانه کارخانه های فرآوری نیشکر نیز در اینجا از شرایط مساعدی برخوردار نیستند. با همه این ها، اندونزی کماکان در میان 10 فراورینماینده برتر نیشکر جهان واقع شده است. این کشور به دلیل عدم برخورداری از دستگاه های تصفیه نماینده مناسب، از کشورهای دیگر، شکر تصفیه شده وارد می نماید تا بتواند شکر فراوریی خودش را مستقیماً مصرف کند. اندونزی نیازی مبرم به بهبود وضعیت دستگاه ها و تأسیساتش دارد تا بتواند بهره وری خود را بالا ببرد. در حال حاضر، این کشور نیشکر فراوریی خود را به کشورهای دیگر صادر می نماید و پس از تصفیه، دوباره آن را در قالب شکر تصفیه شده وارد می نماید که متحمل ضرر و زیان بسیاری می شود.

7. کلمبیا (34.900 تن در سال)

کلمبیا در تمام طول سال نیشکر فراوری می نماید و بیشتر آن در ناحیه Cauca River Valley کشت می شود. در این ناحیه تأسیسات فراوری نیشکر و اتانول بسیاری نیز وجود دارد. کلمبیا در سال 34.900 تن نیشکر فراوری می نماید که این کشور را در زمره یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان نیشکر جهان قرار می دهد. مصرف شکر در این کشور، طی سال های اخیر یک درصد افزایش داشته است. از این رو، فراوری نیشکر کلمبیا برای تهیه مایحتاج داخلی خود و نیز صادرات آن به کشورهای دیگر بیشتر خواهد شد. بعضی از عمده کشورهایی که از کلمبیا شکر وارد می نمایند عبارتند از: شیلی، پرو، هائیتی و آمریکا.

6. مکزیک (61.200 تن در سال)

مکزیک طی سال های اخیر، از جمله کشورهای پیروز فراورینماینده نیشکر در آمریکای شمالی بوده است و تقریبا، دو میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند. عمده مصرف مکزیک از نیشکر، فراوری انرژی از فرآورده های جانبی آن و نیز صادراتش به کشورهای دیگر است. مکزیک، نیشکر را برای کشور همسایه اش، یعنی آمریکا بدون تعرفه گمرکی صادر می نماید.

5. پاکستان (63.800 تن در سال)

در پاکستان، نیشکر از جمله محصولات کشاورزی اصلی فراوری شده در این کشور است که به اشتغال 9 میلیون پاکستانی نیز منجر شده است. به طور کلی، صادرات نیشکر به اقتصاد پاکستان یاری شایانی نموده است. اگرچه وضعیت تأسیسات و آسیاب های نیشکر در پاکستان خوب ارزیابی می شود، اما دولت این کشور برای بهره وری و فراوری بیشتر، اقدامات بسیاری طی سال های اخیر انجام داده است. این اقدامات موجب افزایش کلی فراوری نیشکر در پاکستان شده که فراوری کنونی این کشور را به 63.800 تن در سال رسانده است. به همین سبب، پاکستان به جمع پنج فراورینماینده برتر نیشکر جهان پیوسته است. پاکستان به کشورهای همسایه اش از جمله افغانستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی شکر صادر می نماید.

4. تایلند (100.100 تن در سال)

فراوری سالانه نیشکر در تایلند، طی سال های اخیر رو به افزایش بوده است. میزان بارش مناسب، استفاده از بذر نیشکر بهبود یافته و افزایش کوددهی موجب افزایش فراوری نیشکر در تایلند شده است. علاوه بر این، بازده مالی حاصل از نیشکر نیز موجب افزایش فراوری آن شده است. همچنین صادرات نیشکر به دلیل پایین بودن نسبی تقاضا در تایلند و نیز هزینه کم ارسال آن به کشورهای بزرگ آسیایی در این کشور افزایش یافته است. تایلند به کشورهای زیادی شکر صادر می نماید اما مهم ترین آن ها عبارتند از: چین، کره جنوبی، مالزی و ژاپن. تایلند از جمله صادرنمایندگان بزرگ شیره چغندر و قندی که از ساقه نیشکر به دست می آید نیز هست.

3. چین (125.500 تن در سال)

تقریباً 80٪ از نیشکر فراوری شده در چین، از نواحی جنوبی و جنوب غربی این کشور به دست می آید. در واقع، فراوری نیشکر در این کشور، پیشینه درازی دارد. طبق شواهد موجود، تهیه و کشت این گیاه در چین به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح باز می شود که نشان از آگاهی مردم این کشور نسبت به فرآوری نیشکر دارد. با این حال، چینی ها تا حوالی سال 645 پس از میلاد، در تصفیه و فنون پاکسازی آن به تبحر خاصی دست نیافته بودند. چین علی رغم فراوری زیاد نیشکر، به دلیل تقاضای بالای داخلی، مجبور به واردات شکر از کشورهایی مانند برزیل، تایلند، استرالیا، میانمار، ویتنام و کوبا است. در حال حاضر، چین از جمله مشتریان اصلی شکر میانمار است. این کشور همچنین برای تأمین نیازهای سوختی جمعیت فراوانش، به فراوری اتانول نیز روی آورده است.

2. هند (341.200 تن در سال)

ایالت های مهاراشترا، اوتار پرادش، پنجاب و بیهار در هندوستان، بیشتر میزان نیشکر این کشور را فراوری می نمایند. هند در سال 2015، پیروز به فراوری 341.400 تن نیشکر شد. با این اوصاف، جای تعجبی هم ندارد که هند یکی از بزرگ ترین صادرنمایندگان نیشکر جهان است. در این کشور، نیشکر عمدتاً به منظور تهیه جیگری (نوعی قند) و اتانول کشت می شود. طبق تخمین ها، صنعت فراوری نیشکر هند، بیش از 6 میلیون فرصت شغلی ایجاد نموده است. هندوستان به کشورهای سریلانکا، بنگلادش، سومالی، سودان، اندونزی و امارات متحده عربی شکر صادر می نماید.

1. برزیل (739.300 تن در سال)

برزیل با فراوری 739.300 تن نیشکر در سال، بزرگ ترین فراورینماینده نیشکر جهان محسوب می شود. قسمت های مرکزی و جنوبی برزیل، بیش از 90 درصد نیشکر این کشور را فراوری می نمایند. شکر، اصلی ترین محصول به دست آمده از نیشکر در این کشور است. البته فراوری اتانول از تفاله های نیشکر در برزیل برای تهیه سوخت اتومبیل های این کشور نیز در حال اجرا است. اخیراً دولت تایلند به کشورهای فراورینماینده نیشکر عضو سازمان تجارت جهانی یارانه ای اختصاص داده که برزیل را با مشکلاتی روبرو نموده است. به احتمال زیاد، این یارانه ها بر قیمت جهانی شکر و نیز سهم بازار برزیل در تمامی نقاط جهان تأثیر خواهد داشت.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 13

به "برترین تولیدکنندگان نیشکر دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین تولیدکنندگان نیشکر دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید