پاتایا یا پوکت، کدام یک بهتر است؟

به گزارش هنجس بلاگ، مقایسه پاتایا و پوکت کار آسانی نیست. در حالی که در سواحل پوکت می توانید لحظاتی آرامش بخش را تجربه کنید اما پاتایا شهری شلوغ و پرجنب و جوش است. پوکت بیشتر به درد خانواده ها، بچه ها و زوج های جوان می خورد اما پاتایا برای ماجراجویان و آن هایی که تشنه هیجان هستند خوب هست. این که این دو ساحل چقدر با هم تفاوت دارند چندان مهم نیست اما شرط می بندیم که انتخاب یکی از این دو واقعا کار سختی است. برای همین می خواهیم درباره این دو شهر اطلاعاتی را به شما بدهیم تا به یاری آن ها بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو برای تعطیلات شما مناسب تر است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

پاتایا یا پوکت، کدام یک بهتر است؟

جغرافیا

پاتایا، شهر ساحلی پاتایا شرق خلیج تایلند در همین کشور قرار گرفته است. برای سفر به آن از بانکوک باید 165 کیلومتر به سمت جنوب شرقی برویم. گفته می گردد که پاتایا 2.2 کیلومتر وسعت دارد و طبق آخرین سرشماری در سال 2010، سیصد و بیست هزار نفر در شهر زندگی می نمایند. این درحالی است که هر سال بیش از 5.5 میلیون توریست خارجی به این شهر سفر می نمایند.

پوکت، در جنوب کشور تایلند قرار گرفته است و مساحت آن 12 کیلومتر مربع است. این شهر ساحلی 75 هزار نفر جمعیت دارد و نزدیک به 4 میلیون توریست خارجی در سال به آن سفر می نمایند که برای مقایسه پاتایا و پوکت باید بگوییم که میزان توریستان آن به مقدار قابل توجهی کم تر است.

آب و هوا

از نظر شرایط آب و هوایی نمی توانید پاسخ دقیقی به مقایسه پاتایا و پوکت دارد. هر دو آب و هوای خشک و مرطوب استوایی دارند.

  • آب و هوای پاتایا
  • آب و هوای پوکت

آب و هوای پاتایا

شهر پاتایا هوای مناطق گرراستای را دارد و بسیاری هوای آن را شبیه به بانکوک می دانند. در فصل زمستان هوای شهر است و برای سفر بسیار مطبوع و مناسب است اما در بهار و ماه آوریل، هوا بشدت گرم می گردد. بین ماه مه (اردیبهشت) تا نوامبر (آذر) شاهد ریزش باران های زیادی در شهر هستیم و اون آن ها هم بعد از شهریور آغاز می گردد. باران های پاتایا معمولا رگباری است و سریع هم بند می آید.

آب و هوای پوکت

پوکت هم هوای گرم و مرطوبی دارد بین ماه آذر تا اردیبهشت باران کمی می بارد و با فرا رسیدن ماه خرداد فصل های بارانی شهر از راه می رسند و تا آبان ماه ادامه دارند. باران ها پوکت هم مانند تایلندد رگباری است و زود متوقف می گردد. از نظر باران و هوای مطبوع بهترین زمان برای سفر به پوکت بین آذر تا اسفند ماه است.

چگونه به این دو شهر برویم؟

پاتایا : در120 کیلومتری فرودگاه سووارنابومی بانکوک است

پوکت : در 840 کیلومتری فرودگاه سووارنابومی بانکوک است که می توانید با پرواز، حدود 1 ساعت و 20 دقیقه بعد به پوکت برسید.

رفت و آمد در شهر

پاتایا: تاکسی های songtaew، توک توک، اتوبوس، دوچرخه کرایه ای.

پوکت: قایق، تاکسی های songtaew، توک توک، اتوبوس، دوچرخه کرایه ای.هر دو شهر تقریبا حمل و نقل درون شهری یکسانی دارند. با این حال، در پوکت برای رفتن به جزایر از قایق استفاده می گردد.

مقایسه هزینه های سفر

در ادامه نگاهی به میانگین هزینه های سفر به این دو مقصد داریم و مقایسه پاتایا و پوکت را از نظر مخارج آنالیز خواهیم کرد. البته باید بگوییم با توجه به نوع سفر شما و مقدار پولی که می خواهید هزینه کنید قیمت ها زمین تا آسمان متفاوت است، قیمت هایی که در ادامه آورده شده تنها مقایسه بعضی ضروریات است. فرض بر این است که شما در بانکوک هستید و می خواهید مقصد ارزان تر را انتخاب کنید.

  • هزینه های پوکت
  • هزینه های پاتایا

هزینه های پوکت

  • پرواز به پوکت: 38 دلار
  • تاکسی از فرودگاه به هتل: 13 دلار
  • هر شب قیمت هتل متوسط: 36 دلار
  • یک وعده غذای متوسط: 7 دلار
  • نوشیدنی های قوطی خنک: 1.3 دلار

جمع هزینه های پوکت = 95.3 دلار

هزینه های پاتایا

  • تاکسی به پاتایا: 35.6 دلار
  • هر شب قیمت هتل متوسط: 40 دلار
  • یک وعده غذای متوسط: 6.5 دلار
  • نوشیدنی های قوطی خنک: 2 دلار

جمع هزینه های پاتایا = 84.1 دلار

ماجراجویی در پوکت و پاتایا

در مقایسه پاتایا و پوکت باید بگوییم که مسافران پوکت فرصت های زیادی برای گشت و گذار ندارند و وقتی پای تفریح و تجربه های ماجراجویی وسط می آید پاتایا این بار از پوکت جلو می زند! پاتایا بهشت تفریحات هیجان انگیز است. از غواصی و بانجی جامپینگ گرفته تا راستا نوردی و کوهنوردی، هیچ هیجانی وجود ندارد که نتوانید آن را در پاتایا تجربه کنید.

خرید در پوکت و پاتایا

چطور می گردد از سفر دست خالی برگشت؟ معمولا وقتی به جایی سفر می کنیم حتما سری هم به مراکز خرید آن شهر می زنیم. پاتایا به داشتن بازارهای شناور معروف است بازارهایی که معمولا هر توریستی که به این شهر می رود از آن ها بازدید می نماید . مرکز خرید معروف دیگر پاتایا، میموسا است. پوکت در آخر هفته ها بازارهای خیابانی ای دارد که وسایل دست ساز خیلی زیبایی در آن ها فروخته می گردد

در مقایسه پاتایا و پوکت باید بگوییم که هر دوی آن ها برای خرید فوق العاده مناسب هستند. در هر دو شهر انواع بازارهای سنتی و خیابانی و البته بازار های مدرن یافت می گردد. داروخانه یا هر چیزی که ممکن است احتیاجتان گردد نیز در دسترس است.

پاتایا شهر عظیم تری است و در آن انتخاب وسیع تری برای خرید خواهید داشت. مرکز خرید عظیم و مدرن سنترال فستیوال هر چیزی که یک توریست احتیاج داشته باشد را دارد. چندین مرکز خرید دیگر مانند Tukcom IT mall، Mike Shopping mall و Harbor Shopping Center نیز در شهر هستند. مواردی که نام بردیم تنها چندین مرکز خرید شهر هستند و اگر بگردید صدها شاید هم هزارها مغازه پیدا می کنید.

پوکت تنها یک مرکز خرید عظیم به نام جانگ سیلون دارد. البته مراکز خرید و فروشگاه های دیگری هم در شهر پیدا می کنید اما در مقایسه پاتایا و پوکت باید بگوییم که در این ضمینه پوکت یک امتیاز عقب می افتد.

مرکز خرید شهر پوکت

  • مرکز خرید سنترال فستیوال پوکت |central festival Phuket

آدرس: تایلند - پوکت Chalermprakiat Ratchakan Thi 9 Road، Tambon Wichit، Amphoe Mueang Phuket، Chang Wat Phuket 83000، Thailand

  • مرکز خرید جانگ سیلون |Jungceylon shopping mall

آدرس: تایلند - پوکت 188 Thanon Ratuthit Songroipi Rd، Tambon Patong، Amphoe Kathu، Chang Wat Phuket 83150، Thailand

مراکز خرید شهر پاتایا

  • مرکز خرید سنترال فستیوال |Central Festival پاتایا Beach

آدرس: تایلند - پاتایا 333/99 หมู่ 9 ตำบล หนองปรือ Muang پاتایا، Amphoe Bang Lamung، Chang Wat Chon Buri 20150، Thailand

  • مرکز خرید اوت لت | Outlet Mall پاتایا

آدرس: تایلند - پاتایا Thanon Thep Prasit، Muang پاتایا، Amphoe Bang Lamung، Chang Wat Chon Buri 20150، Thailand

ساحل ها

گذراندن تعطیلات نقش مهمی در انتخاب هر دو شهر پاتایا و پوکت دارد. هر دوی آن ها ساحل های زیابیی دارند که البته جزییاتشان بسیار متفاوت است. در ادامه به مقایسه پاتایا و پوکت در سواحلشان می پردازیم.

ساحل های پوکت

پوکت بهترین ساحل های کشور تایلند را دارد. به آب های کریستالی و ساحل های شنی سفیدش معروف است. منطقه اصلی پاتونگ نوار ساحلی کشیده ای دارد، که در فصل های پرتوریست سال حسابی شلوغ می گردد. با این حال، پوکت جزیره ای پهناور است و توریست ها حتما کنج دنج خودشان را پیدا می نمایند.

پاتونگ، کارون و کامالا سه منطقه اصلی برای استراحت و اقامت است. اگر بخواهید از شلوغی ازدحام توریستان پاتونگ دور شوید، کمالا یک نقطه عالی برای شنا کردن و استراحت است.

علاوه بر مناطق ساحلی اصلی، بعضی سواحل کم تر شناخته شده و کوچکتر وجود دارند که می توانید به آن ها سری بزنید. ساحل لام سینگ بسیار محبوب است و دلیل کافی هم برای این امر دارد، ساحل در دل کوه کوچکی پنهان شده است. این جا از دور شبیه به لوکیشن فیلم های مشهور هالیوودی به نظر می رسد.

ساحل های پاتایا

اگر می خواهید زمان زیادی را در کنار ساحل بگذرانید و از خلوت آن لذت ببرید پاتایا برایتان حسابی نا امید نماینده خواهد بود. ساحل اصلی پاتای امروز بسیار کوچک شده و راستا شنیی در کنار جاده قرار گرفته است. هنگامی که به محلی ها اجازه می دهند در ساحل جایگاه بگذارند و آن را اجاره دهند به سختی می توان محلی خالی را پیدا کرد. تمیزی آب های آن نیز با پوکت قابل مقایسه نیست.

غذا در پوکت و پاتایا

مقایسه این دو شهر بدون حرف زدن درباره یکی از مهمترین جنبه های سفر یعنی غذا کامل نمی گردد . غذا در پاتایا بیشتر شامل غذاهای تایلندی و چینی است. غذاهای پوکت متنوع هستند و انواع خوراکی های تایلند جنوبی، مالزی، چین و هند در آن پیدا می گردد. در واقع در پوکت می توانید از انواع مختلف غذاهای جنوب آسیا لذت ببرید.

در مقایسه پاتایا و پوکت باید بگوییم هر دو مقصد فوق العاده ای برای شکم گردی هستند. می توانید هر غذایی که دوست دارید را از دست فروش های کنار خیابان گرفته تا رستوران های لوکس پیدا کنید به هر حال همان طور که گفته شد این تنوع در پوکت مقداری بیشتر از پاتایا است.

هتل ها

هتل های پوکت

برای انتخاب هتل در هر یک از این دو شهر حسابی گیج خواهید شد. پوکت روی توریستی ساحلی تمرکز دارد و به همین دلیل هتل های ساحلی 4 ستاره و 5 ستاره بسیاری دارد. در این شهر انتخاب هتل های مالی یا با قیمت های متوسط کمی محدود است. اما اگر مقداری بیشتر هزینه کنید می توانید در هتل هایی که شبیه به بهشت روی زمین توصیف می شوند اقامت داشته باشید.

هتل های پاتایا

در مقایسه پاتایا و پوکت باید بگوییم که پاتایا دقیقا نقطه مقابل پوکت است. این جا هتل های 4 و 5 ستاره محدودتر هستند و در عوض انتخاب های بسیاری برای هتل های ارزان تر هستند. همچنین اقامتگاه های زیادی که البته امکانات زیادی ندارند هم در گوشه و کنار شهر پیدا می شوند البته اکثرشان بسیار تمیزند و از این نظر جای نگرانی نیست.

مقایسه جاذبه های توریستی پاتایا با پوکت

  • جاذبه های توریستی پاتایا
  • جاذبه های توریستی پوکت

جاذبه های توریستی پاتایا

  • مینی سیام

می توانید در شهر پاتایا با بسیاری از سازه های معروف دنیا عکس بگیرید بدون این که نگران باشید شخصی ناخواسته وارد بکگراند عکس هایتان گردد. مینی سیان محل ساختن ماکت کوچک بناهایی همچون برج ایفل، کاخ کرملین، کاخ الیزه، برج پیزا، طاق نصرت، کاخ پادشاهی تایلند و تخت جمشید است.

  • جزیره مرجانی

این جاذبه دیدنی 7 کیلومتر با شهر پاتایا فاصله دارد و برای تماشای دیدنی هایش باید سوار قایق شوید. بسیاری از قایق ها کف شیشه ای دارند و می توان در طول سفر موجودات زیر دریا را مشاهده کرد. از تفریحات رایج در جزیه غواصی و تماشای مرجان های زیر دریاست.

  • باغ نانگ نوچ

اگر 18 متر از شهر خارج شوید به باغ زیبا با طراحی منحصر بفرد تایلندی نانگ نوچ خواهید رسید. انواع گیاهان نادر و گل های رنگارنگ از سراسر دنیا به باغ آورده شده اند و تماشای آن یکی از بیادماندنی ترین تفریحات برای علاقه مندان به طبیعت است. معمولا نمایش های سنتی و رژه فیل ها نیز در باغ برپاست.

  • دهکده فیل ها

از سال 1973 فیل های از کار افتاده که دیگر طاقت انجام کارهای سخت در میان جنگل های انبوه تایلند را ندارند به این دهکده آورده می شوند. فیل ها در محوطه آزادند و کارمندان تمام سعی خود را محافظت هرچه بیشتر از آنان می نمایند. اگر شانس کافی داشته باشید می توانید فوتبال فیل ها، رژه فیل ها و فیل سواری ببینید.

جاذبه های توریستی پوکت

  • شهر قدیمی پوکت

یکی از محله های خلوت تر پوکت همین جاست. سراسر خیابان های آن پر است از خانه های رنگارنگی که از زمان استعمار تایلند بر جا مانده اند. پیشنهاد می کنیم حتما عکسی با این خانه های زیبا بگیرید. مغازه های غذا فروشی زیادی هم در محله هستند که می توانید نهارتان را همان جا بخورید.

  • بازار شبانه آخر هفته ها

بی شک بازارها یکی از جاذبه های اصلی هر شهر هستند و این قضیه درباره پوکت هم صادق است. بازاری محلی که با گشت و گذار در آن می توانید با فرهنگ مردم محلی، انواع غذاها، لباس ها و صنایع دستی آن ها آشنا شوید. قیمت های بازار بسیار مناسب است اما این دلیل نمی گردد بدون چانه زندن چیزی را بخرید.

  • بازار واکینگ استریت

این جا هم یکی دیگر از مراکز خرید شهر پوکت است که البته جزو قدیمی ترین های شهر به حساب می آید. اگر قصد رفتن به بازار را دارید ساعتی بروید که بتوانید یک وعده غذای محلی و خیابانی مخصوص را هم همان جا میل کنید. خرید صنایع دستی و سوغاتی های کشور تایلند هم در این بازار رایج است.

  • پروژه توانبخشی گیبون

اگر به میمون ها علاقه دارید باید سری به این مرکز بزنید. حیوانات برای درمان انواع آسیب دیدگی ها یا درصورت جدا شدنشان از مادر، پیدا شدن در دست شکارچیان یا نمایش های خیابانی به این پروژه آورده می شوند و پس از طی کردن روال درمانی به دامان طبیعت بر می گردند. حتی می توانید برای کار در آن داوطلب شوید و زمانی را برای یاری به میمون ها اختصاص دهید.

در آخر باید بگوییم که نمی توان به این سوال یک پاسخ کلی دارد، چرا که هر یک از این شهرها جذابیت های خاص خودش را دارد. پاتایا شهری شلوغ و پر جنب و جوش است که گشت و گذار در خیابان های آن حال و هوایی بخصوصی دارد. از طرفی طبیعت زیبا و بکر پوکت بسیاری تماشایی و دیدنی است و می توانید تعطیلاتی مملو از آرامش را در سواحل زیبای آن سپری کنید، در حالی که مسافران پاتایا مدام در حال گشتن و تماشای جاذبه های متنوع هستند. در نتیجه همه چیز به روحیات شما و البته هدفتان از این سفر بستگی دارد. حتی حالا که می خواهید این راستا طولانی هوایی را طی کنید هر دو را در برنامه سفر خود بگنجانید و این گونه بهترین استفاده را از وقتتان بکنید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 683

به "پاتایا یا پوکت، کدام یک بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاتایا یا پوکت، کدام یک بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید