بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه منتشر شد

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران/بوشهر کتاب بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه با تصحیح، مقدمه و شرح بشیر علوی، نویسنده برگزیده استان بوشهر به همت نشر آرون منتشر شد.

بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه منتشر شد

مصحح کتاب بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه در این باره گفت: در این کتاب، تصحیح و شرح دو اثر بقیه نقیه اثر میرزاحسین معتقد ریشهری و ضمیمه اللطیفه از سدیدالسلطنه کبابی است که هر دو نسخه به همت سدیدالسلطنه گردآوری شده است.

بشیر علوی اضافه کرد: میرزاحسین معتقد اهرمی از علما و شخصیت های عظیم استان بوشهر است که در دوره و روزگار خود دغدغه پژوهش و سرودن داشته است. به گواهی سدیدالسلطنه که از شاگردان معتقد بوده و در نزد وی علوم ادبی را فراگرفته است، این عالم در سال 1253ق/1211ش در اهرم به جهان آمده است: هزار و دوصد و پنجاه و سه ز هجرت بود/ که معتقد زعدم زد قدم به ملک وجود (معتقد، 1395 :14).

وی ادامه داد: بقیه نقیه از جمله کتاب هایی است که از میرزاحسین معتقد اهرمی نوشته است. هرچند سروده های این اثر از نظر کمیت چندان نیست؛ ولی زیبا و روان و قدرتمند سراییده شده اند.

نویسنده ترجمان صبح یادآور شد: این کتاب کوچک خود به تنهایی گویای قدرت و سلاست طبع معتقد اهرمی است. البته این کتاب، اثری مجزا و جداگانه نبوده؛ یعنی اینکه معتقد اهرمی، خودش کتابی به نام بقیه نقیه را نسروده و کتابت ننموده است. بلکه این کتاب از جمله آثاری است که بعدها به همت سدیدسلطنه چاپ شده و در واقع ابیات چاپ نشده کتاب جواهرالزواهر یا شاید هم ابیات جامانده دیگر آثار مرحوم معتقد اهرمی است که مرحوم سدیدالسلطنه آن ها را در تهران جمع آوری و با نام بقیه نقیه چاپ می نماید.

علوی در سرانجام با اشاره به اینکه نام بقیه نقیه از طرف سدیدالسلطنه برای این اثر انتخاب شده، گفت: خودِ سدید در مقدمه ضمیمه الطیفه گفته است که در تهران دوستان خواهش کردند، در ادامه بقیه نقیه مرحومِ معتقد اهرمی، تفاسیر و برداشت های خود را نیز از این کتاب به شعر درآورم و در ادامه آن چاپ کنم که این کار محقق می گردد و به بقیه نقیه اهرمی ضمیمه ای با عنوان ضمیمه الطیفه از سروده های سدید اضافه و منتشر می گردد.

یادآوری می گردد، بشیر علوی پیش از این، آثاری شامل نیلوفران خونین، نقد چهارجانبه در شعر معاصر و ترجمان صبح (نقد شعر محمدرضا شفیعی کدکنی)، نیم قرن شعر بوشهر و دو منظومه نویافته (تصحیح سال های سیاه و شکوفه ها هر دو از زنده یاد مهدی حمیدی شیرازی) را راهی بازار کتاب نموده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2718

به "بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید