تازه نگه داشتن سالادهای مختلف با نکات و ترفندهای ساده

به گزارش هنجس بلاگ، تازه نگه داشتن سالاد با استفاده از ترفند ها و اصولی ساده امکان پذیر است. با رعایت این اصول علاوه بر صرفه جویی در وقت خود، می توانید از تحمیل هزینه های اضافی نیز جلوگیری کنید.

تازه نگه داشتن سالادهای مختلف با نکات و ترفندهای ساده

خبرنگاران | سرویس آشپزی - متخصصان تغذیه مصرف سالاد را به صورت حداقل یک بار در روز برای تامین شادابی و سلامتی بدن توصیه می نمایند. اما خرید سبزیجات برای درست کردن سالاد به صورت روزانه یا برای هر وعده ممکن است کمی زمان بر و مشکل باشد. راه چاره این مشکل خرید سبزیجات و تهیه سالاد به میزان زیاد و نگهداری آن در یخچال است. اما آیا می دانید برای تازه نگه داشتن سبزیجات و سالاد تهیه شده از آن ها چه ترفند هایی را باید به کار بست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نکات اصولی برای تازه نگه داشتن سبزیجات و سالاد را با هم مرور کنیم …

در این مطلب می خوانید:

  • تاره نگه داشتن سالاد فصل
  • تازه نگه داشتن سالاد شیرازی
  • تازه نگه داشتن سالاد میوه
  • تازه نگه داشتن سبزیجات برگ سبز

اصول تازه نگه داشتن سالاد فصل

سالاد ها ترکیبی از سبزیجات یا میوه ها هستند که به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می شوند. علاوه بر این برگ های سبز موجود در سالاد با دارا بودن اسید فولیک، انواع ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق، پیشگیری از افسردگی و اختلالات حافظه دارند و می توانند سلامتی را برای شما به ارمغان آورند. با افزودن روغن های سالم، گوشت، حبوبات و لبنیات می توان ارزش غذایی سالاد را افزایش داد و حتی از آن به عنوان یک غذای کامل استفاده کرد.

سالاد فصل ترکیبی از سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و کلم و سبزیجات دیگری نظیر گوجه فرنگی، خیار و هویج است که به صورت خرد شده در ظرف سالاد چیده می شوند. گاهی ممکن است سالاد فصلی که برای میهمانی ها درست می کنید، زیاد باشد و مجبور به نگهداری اضافه آن در یخچال باشید. در این صورت برای جلوگیری از تغییر رنگ برگ ها یا پلاسیدگی و پژمرده شدن سایر سبزیجات، نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که سبزیجات مورد استفاده در تهیه سالاد حتی اگر قبل از خرد شدن، کاملا خشک شده باشند، مقدار زیادی آب دارند که در حین خرد شدن از آن ها خارج شده و باعث ایجاد رطوبت می گردد. رطوبت، مهم ترین عامل فساد سبزیجات است که با قرار دادن دو یا سه لایه دستمال کاغذی بر روی سبزیجات خرد شده مورد استفاده در سالاد، می توانید آن را کاهش دهید.
  • علاوه بر رطوبت، قرار دریافت سبزیجات در مجاورت هوای آزاد نیز باعث تبخیر آب موجود در آن ها و پژمردگی سبزیجات می گردد؛ بنابراین سالاد اضافه را در ظرف پلاستیکی دردار ریخته یا بر روی آن سلفون بکشید و سپس در یخچال نگهداری کنید.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث فاسد شدن سبزیجات و سایر مخلفات موجود در سالاد می گردد، سس و چاشنی است. سس و چاشنی سالاد را در ظرفی جداگانه نگهداری نموده و هنگام مصرف سالاد بر روی آن بریزید.

تازه نگه داشتن سالاد شیرازی

  • برای تازه نگه داشتن سالاد شیرازی، سبزیجات مورد استفاده در تهیه آن را خرد نموده و به ترتیب اول پیاز، بعد خیار و سپس گوجه را در لایه آخر در ظرف پلاستیکی یا شیشه ای دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
  • افزودن چاشنی به سالاد شیرازی باعث نرم شدن سبزیجات و خرابی سالاد می گردد، بنابراین از افزودن چاشنی به سالاد شیرازی اجتناب نموده و فقط هنگام مصرف، چاشنی را اضافه کنید.

تازه نگه داشتن سالاد میوه

اگر قصد خرد کردن و نگهداری میوه های مورد استفاده در تهیه سالاد میوه را دارید، برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه هایی مانند سیب و گلابی، می توانید از دو روش بهره ببرید:

  1. میوه های خرد شده را در ظرف پلاستیکی بچینید و روی آن ها تا حدی آب سرد بریزید که کاملا با آب پوشانده شوند و هیچ قسمتی از آن ها در معرض هوا نباشد. قبل از تهیه سالاد، میوه ها را در آبکش ریخته و اجازه دهید آب اضافی آن ها خارج گردد.
  2. میوه ها را در ظرف پلاستیکی دردار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

ذکر دو نکته مهم:

  • اگر در تهیه سالاد از موادی نظیر مرغ پخته ریش ریش، کالباس، پنیر و تخم مرغ آبپز استفاده می کنید، این مواد را به صورت جداگانه در ظروف دربسته و در یخچال نگهداری نموده و هنگام مصرف سالاد به آن اضافه کنید. زیرا مواد پروتئینی زودتر فاسد شده و به فساد سبزیجات نیز یاری می نمایند.
  • تخم مرغ آبپز را بیشتر از 12 ساعت نگهداری نکنید، زیرا تخم مرغ پخته خیلی زود فاسد می گردد، بنابراین بهتر است یک ساعت قبل از مصرف سالاد، تخم مرغ را آبپز نموده و پس از سرد شدن در سالاد بهره ببرید.

تازه نگه داشتن سبزیجات برگ سبز مورد استفاده در تهیه سالاد

اگر وقت کافی برای خرید روزانه و تهیه سبزیجات مورد استفاده در تهیه سالاد ندارید، بهتر است خرید خود را به صورت هفتگی انجام دهید. سبزیجات مورد نظر را برای یک هفته خریداری نموده و به صورت درست و اصولی نگهداری کنید که تازگی و شادابی آن ها حفظ گردد. برای تازه نگه داشتن سبزیجات نکات و ترفند های زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. مهم ترین اصل برای تهیه یک سالاد تازه و باکیفیت این است که در هنگام خرید، سبزیجات سالم و تازه را انتخاب کنید.
  2. در خصوص سبزیجات برگ سبز مانند کاهو، کلم و اسفناج، فورا برگ ها را با آب فراوان بشویید، سپس آن ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی برگ ها خارج گردد.
  3. حالا برگ ها را بر روی یک دستمال نخی پهن کنید تا کاملا خشک شوند، سپس برگ ها را لای یک پارچه نخی یا حوله کاغذی عظیم بپیچید و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید. پارچه نخی یا حوله کاغذی رطوبت برگ ها را گرفته و دوباره به آن ها برمی گرداند و کیسه پلاستیکی علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن رطوبت، مانع ورود اکسیژن به آن نیز می گردد (وجود اکسیژن می تواند باعث تسهیل فساد سبزیجات گردد).
  4. ترفند قرار دادن یک تکه نان خشک در کیسه پلاستیکی، می تواند باعث جذب رطوبت موجود در سبزیجات به طور کامل گردد.
  5. کیسه حاوی سبزیجات را در قسمت جامیوه ای یخچال قرار دهید.
  6. برای حفظ شادابی برگ ها به مدت طولانی پس از شستشوی کامل، آن ها را در ظرفی از آب و کمی سرکه سفید قرار داده و سپس بدون آبکشی، آن ها را خشک نموده و مطابق نکات ذکرشده در یخچال نگهداری کنید.

تازه نگه داشتن هویج مورد استفاده در تهیه سالاد

قرار دریافت هویج در مجاورت هوا باعث تبخیر آب آن و چروکیده شدن پوست هویج می گردد. راحت ترین روش برای تازه نگه داشتن هویج، نگهداری آن در کیسه پلاستیکی زیپ دار است؛ بنابراین هویج را پس از خرید، شسته و کاملا خشک کنید، سپس آن را درون کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید.

تازه نگه داشتن خیار و گوجه مورد استفاده در تهیه سالاد

بهترین روش برای تازه نگه داشتن خیار و گوجه این است که پس از شستن و خشک کردن، آن ها را در یک قابلمه از جنس روی قرار دهید و در یخچال بگذارید. با این روش شما می توانید خیار و گوجه را تا یک هفته یا بیشتر نگهداری کنید.

سخن آخر

سالاد در واقع نوعی پیش غذاست که از ترکیب سبزیجات مختلف درست می گردد و همراه با چاشنی هایی نظیر سرکه، سس، نمک، فلفل و… مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب سالاد ها سرد بوده و گاهی مواد غذایی دیگری همچون پاستا، تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و… نیز به آن ها اضافه می گردد که باعث افزایش ارزش غذایی سالاد شده و مانند سالاد الویه و سالاد ماکارونی می توان از آن به عنوان یک غذای کامل استفاده کرد. یکی از دغدغه های خانم های خانه دار تازه نگه داشتن سالاد و نگهداری سبزیجات مورد استفاده برای تهیه سالاد به صورت شاداب است و به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم نکات و ترفند های لازم را در این زمینه ارائه دهیم. امیدواریم استفاده نموده باشید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. در سرانجام پیشنهاد می کنیم 12 نکته طلایی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی را نیز در خبرنگاران بخوانید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3234

به "تازه نگه داشتن سالادهای مختلف با نکات و ترفندهای ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه نگه داشتن سالادهای مختلف با نکات و ترفندهای ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید