تقلیل مفهوم غنی و قدرتمند سلامت به بیماری،آسیب زا است

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تقلیل مفهوم غنی و قدرتمند سلامت به بیماری،آسیب زا است زیرا در ارائه خدمات سلامت اختلال ارتباطی به وجود می آورد که آسیب زا است.

تقلیل مفهوم غنی و قدرتمند سلامت به بیماری،آسیب زا است

فرامرز قراملکی امروز 21 مهرماه در رویداد رتبه های برتر آزمون سراسری با موضوع آینده روشن که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار گردید، اظهار کرد: پدیده جهانی به نام Medicalization وجود دارد به این معنا که ما همه مسائل را از دید پزشکی، بیماری و درمان می بینیم و یکی از انگاره هایی است که در جهان رواج دارد. این مقوله در خانواده ها و گاهی در بنگاه های بزرگ دارویی در جهان وجود دارد زیرا هر چه به Medicalization دامن بزنند طبیعتا صنعت دارو و درآمدهای آن رونق بیشتر پیدا خواهد نمود.

وی اضافه نمود: گاهی پزشکان در این تضاد قرار می گیرند و به این مقوله دامن می زنند اینکه همه مسائل از نگاه بیماری و درمان دیده می گردد. دومین مقوله Reduction است که به فرو کاستن یک پدیده بسیار بزرگ به امری کوچک می گویند. یکی از Reduction های رایج، تقلیل مفهوم غنی و قدرتمند سلامت به بیماری است. ما در این چند دهه گذشته حرکت بسیار جهشی و پیچیده در خصوص فناورهای تشخیص بیماری های قلب حرکت هایی را انجام دادیم اما در حوزه بهداشت کمبودهایی وجود دارد.

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی توضیح داد: ما در بهداشت هیچ پیشرفت تکنولوژی انجام نمی دهیم زیرا تمام نظام سلامت را معطوف به بیماری می کنیم و تمام سرنوشت حوزه سلامت معطوف به بیماری می گردد نه فرد بیمار. ما به جای اینکه بیماری محور به سلامت بیاندیشیم؛ به توانایی ها و دانایی هایی که انسان دارد، توجه کنیم.

وی مطرح کرد: Medicalization هر چه را در خصوص انسان از جنس بیماری می پندارد و Reduction که حوزه سلامت را در حوزه بیماری کوچک می نماید؛ نتیجه آن اختلال در خدمات سلامت است زیرا فردی که خدمات سلامت می دهد چه تکنیسین نظام سلامت باشد و چه فراوری نماینده فناوری سلامت باشد، معطوف به بیماری می شویم. زمانی که این چنین شد ما تنها همه شناخت و هم و غم مان بیماری است نه شخصی که دارای بیماری است.

قراملکی اعلام کرد: به این منظور است که در ارائه خدمات سلامت اختلال ارتباطی پیدا می گردد و این اختلال ارتباطی انگاره های آسیب زای فراوانی را به وجود می آورد. این اختلالات رفتاری در حوزه سلامت به وجود می آید. امروز مطالعات بسیار فراوانی در سطح جهانی وجود دارد که بحث سلامت را از این دو آسیب بزرگ Medicalization و Reduction رهایی دهد. یکی از راه ها رواج علوم انسانی سلامت است که این علوم انسانی سلامت مانند جامعه شناسی پزشکی، اخلاق پزشکی و روان شناسی پزشکی به میان آمدند تا بتوانند از خود نظام سلامت، سلامت را حفظ نمایند.

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اعلام کرد: خوشبختانه در تاریخ و جامعه ما یک فرهنگ وجود دارد که می تواند همه این مسائل را از هر گونه Reduction و تحلیل نگری و انحراف به خدمات محفوظ نگه دارد که آن اتصال معنا بخش است. در نتیجه می تواند همه حرفه ها را از هرگونه تعمیم نگری خدمات حرفه ای، سلامت نگه دارد، که آن اتصال معنابخش به عظمتی بی خاتمه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3524

به "تقلیل مفهوم غنی و قدرتمند سلامت به بیماری،آسیب زا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلیل مفهوم غنی و قدرتمند سلامت به بیماری،آسیب زا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید