تلاش می کنیم واکسن کرونا را به صورت مشترک با ایران تولید کنیم

به گزارش هنجس بلاگ، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با ظریف گفت که این کشور تلاش می کند واکسن اسپوتنیک وی را در ایران و به صورت مشترک با جمهوری اسلامی تولید کند.

تلاش می کنیم واکسن کرونا را به صورت مشترک با ایران تولید کنیم

به گزارش خبرنگاران، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، امروز (سه شنبه) در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار در خصوص همکاری های متنوع دوجانبه، منطقه ای و بین المللی فیمابین که براساس تصمیمات رهبران دو کشور شکل گرفته، بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار تأکید کرد که دو کشور دارای روابط راهبردی با یکدیگر هستند و روسیه همسایه ای مهم برای جمهوری اسلامی است که دارای روابط متنوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران است.

در حوزه روابط دوجانبه، وزیر امور خارجه کشورمان از روسیه به خاطر تامین واکسن برای جمهوری اسلامی ایران تشکر و ابراز امیدواری کرد با توافق بین دو کشور تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران آغاز و امکان خرید میزان بیشتری واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ایران فراهم شود.

همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و هسته ای از دیگر محورهای گفت وگوی وزرای امور خارجه ایران و روسیه بود.

همکاری های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت بوده

ظریف همکاری های ایران و روسیه در منطقه را در جهت جلوگیری و توقف خونریزی و در راستای مبارزه با تروریسم و افراطی گری برشمرد و شرح داد: همکاری های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت بوده و ما این همکاری ها را در قالب آستانه و سایر قالب ها ادامه خواهیم داد.

امنیت، همکاری و گفت وگو در خلیج فارس از دیگر موضوعاتی بود که دو وزیر درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: کشورهای منطقه خلیج فارس باید بتوانند مسائل را در قالب گفت وگو و مستقل از برجام حل و فصل کنند.

در این دیدار همچنین هماهنگی ایران و روسیه برای تقویت فرایند صلح و آرامش در افغانستان و خارج کردن این کشور از وضع کنونی مورد بحث و تبادل نظر دو وزیر امور خارجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از موضع قوی روسیه درباره خرابکاری در نطنز ابراز خرسندی کرد و گفت: آمریکا باید بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم ها را رفع کند و ایران پس از راستی آزمایی، اقدامات خودش را انجام خواهد داد. اما آمریکایی ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نخواهد بود و تنها شرایط را برای آن ها دشوارتر خواهد کرد.

باید همه را دعوت کنیم که به اجرای سند برجام برگردند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار دیالوگ و گفت وگوی سیاسی بین دو کشور را منظم و پر محتوا خواند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر افزایش همکاری ها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا اضافه نمود: در زمینه مقابله با کرونا و تامین واکسن اسپوتنیک وی تلاش می کنیم واکسن در خاک ایران به صورت مشترک تولید شود.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت وگوهای جاری در وین گفت: باید همه را دعوت کنیم که به اجرای سند برجام برگردند.

سرگئی لاوروف اضافه نمود: روسیه ابتکاری برای امنیت جمعی با خلیج فارس ارائه کرده و این کشور به طور مدارم از این پیش فرض پیروی می کند که غلبه بر اختلافات انباشته شده در منطقه خلیج فارس فقط با گفت وگوی جامع و احترام متقابل و با در نظر دریافت منافع و نگرانی های همه طرف ها ممکن است.

وی یاد آور شد: طرح ابتکار صلح هرمز که توسط تهران پیشنهاد شده نیز بر مبنای اصول مشابه بنا قرار گرفته است.

لاوروف همچنین به همراه ظریف موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی ایران و روسیه را امضا کرد.

منبع: فارس

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3009

به "تلاش می کنیم واکسن کرونا را به صورت مشترک با ایران تولید کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش می کنیم واکسن کرونا را به صورت مشترک با ایران تولید کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید