حسینی: برخی با مغلطه بحران پیری جمعیت را انکار می کنند، تمسخر موضوع از سوی رئیس جمهور

به گزارش هنجس بلاگ، دبیر دفتر خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: برخی ها با استدلال های غلط بحران جمعیتی را انکار می کنند یا به غلط می گویند پیری جمعیت عیب نیست! استدلال آن ها این است که ...

حسینی: برخی با مغلطه بحران پیری جمعیت را انکار می کنند، تمسخر موضوع از سوی رئیس جمهور

گروه دانشگاه خبرنگاران، با توجه به هشدار های صاحبنظران حوزه جمعیت در مورد کاهش موالید و پیر شدن جمعیت کشور خبرنگاران در مصاحبه با فعالان دانشجویی به بررسی تبعات کاهش موالید و پیر شدن جمعیت پرداخته که در ادامه چهارمین مصاحبه از سلسه مصاحبه های حوزه جمعیت را با نرگس سادات حسینی دبیر دفتر خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت می خوانید:

حسینی: برخی از کارشناسان در نقد دغدغه های جمعیتی از خوب بودن شرایط جمعیت فعلی کشور صحبت می کنند. این حرف غلطی نیست. در همین لحظه شرایط جمعیت ایران بحرانی نیست، اما آنچه که دغدغه شده نگرانی نسبت به آینده نه چندان دور جمعیت ایران است. تغییرات شاخص های جمعیتی را اگر در چند سال اخیر بررسی کنیم، شاخص ها تغییرات منفی دارند و این به این معنی است که اگر سال های پیش رو با همین شرایط پیش برود این شیب ثابت می ماند و در واقع ما به دره بحران سقوط می کنیم. به هر روی نرخ باروری پایین تر از سطح جانشینی و نرخ رشد جمعیت پایین تر از یک درصد نمونه ای از شاخص هایی است که سیری نزولی دارند.

اجرای سیاست های افزایش جمعیت تقریبا هیچ

تقریبا هیچ بهترین توصیف در مورد سیاست ها و حمایت ها برای افزایش جمعیت و ازدواج است. آنچه که در ایران درراستای سیاست های تنظیم خانواده اجرا شده، چنان آسیبی را ایجاد نموده که حالا نیاز به یک حرکت جدی و در همه حوزه ها دارد، اما متاسفانه این حرکت در حداقلی ترین حالت هم دیده نمی گردد.

تمسخر بحران ملی جمعیت از سوی رئیس جمهور

بنظر مشکل اصلی در عدم توجه و تحقق سیاست های افزایش جمعیت نوع برخورد مسئولان با این موضوع است؛ نوع برخورد مسئولان به گونه ای است که انگار اساسا در این موضوع مسئله ای وجود ندارد. شما در اظهارنظر برخی مسئولین می بینید که یا فکر می کنند در مورد موضوع جمعیت مسئله خاصی نیست یا فکر می کنند مسئله نگران کننده ای است، اما کاری از دست کسی برنمی آید و یک فرایند طبیعی درحال طی شدن است. درصورتی که تجربه های خوبی در دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه اگر به مسئله جمعیت به موقع ورود گردد و همچنین روش های درستی به کار گرفته گردد حتما نتیجه خواهند داد.

عدم توجه مسئولان به این بحران تا آن جاست که رئیس جمهور در سخنرانی خود با موضوع جمعیت شوخی می کند! یعنی نه تنها کاری انجام نمی گردد بلکه بحران ملی به تمسخر گرفته می گردد.

برخی ها با مغلطه بحران پیری جمعیت را انکار می کنند

در کنار مسئولان قطعا هستند کارشناسانی که با استدلال های غلط بحران جمعیتی را انکار می کنند یا طبیعی جلوه می دهند. برخی به غلط می گویند پیری جمعیت عیب نیست! استدلال آن ها این است که نباید افراد پیر را تحقیر کنیم و آن ها را ناتوان بخوانیم و بسیاری از افراد برجسته ما پیر بودند. این استدلال مغلطه ای بیش نیست.

هشدار سالخوردگی نگرانی نسبت به عدم تناسب در تعداد جوانان و سالخوردگان در یک جامعه است که در دنیا یک مسئله شده و برای کنترل آن برنامه ریزی هایی صورت می گیرد. این نگرانی اساسا ربطی به تحقیر فرد سالخورده ندارد.

از سوی دیگر گفته می گردد که بسیاری از کشور های دنیا به سمت پیری جمعیت می فرایند و با این استدلال می خواهند مسئله را طبیعی جلوه می دهند. استدلال مسخره ای است؛ اگر کشور های زیادی گرفتار یک مشکل شوند پس باید دست روی دست گذاشت تا ما هم دچار همان مشکل شویم؟ همین کارشناسان حتما اطلاع دارند که در 65 درصد از کشور های دنیا سیاست های جامعی برای حمایت از خانواده و فرزندآوری وجود دارد.

جمعیت یکی از اصلی ترین مولفه های قدرت است. در کشوری که می خواهد بیش از منابع غیرانسانی بر نیروی انسانی خود یعنی مردم تکیه کند، این مولفه اهمیت دوچندانی نیز پیدا می کند.

کشوری که نیروی جوان بسیار کمی داشته باشد، درواقع کشور مصرف کننده ای است که مجبور است فناوری ها و خدمات را از خارج دریافت کند، در ازای آن منابع خود را مصرف کند و تنها به امورات جاری خود برسد. توسعه کشور به شکل وابسته و با ایجاد بدهی های کلان صورت می گیرد. درواقع سخن گفتن از پیشرفت و قدرت درونی در چنین کشوری شوخی بیش نیست.

معتقدم در راستای اجرای سیاست های افزایش جمعیت دستگاه های مختلف باید وظایف خود را انجام دهند و با ایده های نوآورانه و نه راهکار های فرسوده قدمی در جهت بهبود فضا بردارند. کاهش موانع اقتصادی ازدواج و فرزندآوری و همچنین ایجاد مشوق های هدفمند اقتصادی برای تعداد فرزندان بالا یا ازدواج های بهنگام بخشی از کار است.

حرکت رسانه ملی ضد سیاست های جمعیتی

بخش دیگری از کار به اصلاح سبک زندگی برمی گردد که وظیفه نهاد های فرهنگی و تبلیغاتی به ویژه رسانه ملی است؛ اکنون سریال ها و حتی پیام های بازرگانی تلویزیون ما ضدسیاست های جمعیتی عمل می کنند. درواقع شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر در نظر حذف شده، اما در عمل اجرا می گردد.

حمایت ها در حوزه پزشکی عامل دیگر است؛ اکنون در حدود 3.5 میلیون زوج نابارور در ایران وجود دارد که عدد بسیار قابل تاملی است. باید درمان این زوج ها رایگان می شد، اما اکنون تنها بخش کوچکی از این هزینه توسط دولت پرداخت می گردد.

مسئله بعدی که بسیار مهم است ایجاد زیرساخت اجتماعی مادری است؛ به این معنا که زیرساخت ها برای حضور مادران در اجتماع فراهم گردد تا رشد اجتماعی مادران در تضاد با فرزندآوری آنان قرار نگیرد. این مسئله یکی از نگرانی های زنان در جامعه است. بسیاری کشور های دنیا در مشاغل در کتابخانه ها و حتی در حمل ونقل عمومی شرایطی را فراهم نموده اند که مادران به راحتی بتوانند در کنار فرزندان خود در جامعه حضور پیدا کنند، اما هنوز هم در ایران ما با این مشکل تاسف بار در دانشگاه ها روبرو می شویم که اساتید برای دانشجویان شرط عدم تاهل یا عدم فرزندآوری را می گذارند. به هر روی برای این موارد و دیگر راهکار ها نیازی هم نیست که قوانین مفصل، اما بی فایده تصویب گردد. نوآوری و استفاده از تجارب خوب دنیای یکی از اصول اساسی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1283

به "حسینی: برخی با مغلطه بحران پیری جمعیت را انکار می کنند، تمسخر موضوع از سوی رئیس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی: برخی با مغلطه بحران پیری جمعیت را انکار می کنند، تمسخر موضوع از سوی رئیس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید