حفاظت از مجسمه نادرشاه

به گزارش هنجس بلاگ، سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی عملکرد یکساله این مرکز را تشریح کرد و گفت: حفاظت از مجسمه نادرشاه وارد فاز اجرایی شد.

حفاظت از مجسمه نادرشاه

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش پیش از ظهر روز شنبه 23 آذرماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران با حضور نماینده فردوس، باستان شناسان و پژوهشگران میراث فرهنگی برگزار گردید.

در این برنامه، منیژه هادیان دهکردی سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره عملکرد این بخش از آذرماه سال 97 تا آذر سال 98 توضیحاتی داد و گفت: 181 صدور مجوز در حوزه بازدید میدانی محوطه های باستانی داشته ایم. 63 برنامه کاوش و 40 طرح شناسایی و آنالیز در ارتباط با طرح های عمرانی بزرگ به استناد ماده 100 قانون ششم توسعه در این مدت داشته ایم.

مطالعات سد کانی سیب پیرانشهر آذربایجان غربی اجرا شده است که منجر به شناسایی 33 محوطه شد. کاوش باستان شناسی در حوضه آبگیر سد دهلران اجرا شده که منجر به شناسایی قدمت آن شد. پروژه نجات بخشی سد پیام چای کلیبر در استان آذربایجان شرقی نیز به انتها رسید. در یک سال گذشته 36 استعلام معین عرصه و حریم را داشته ایم و برای 1302 محوطه در نقشه باستان شناسی جانمایی صورت گرفت.

دهکردی در ادامه درباره حوزه باستان شناسی زیر آب هم گفت: در این مدت به مستندنگاری و تهیه بانک اطلاعاتی پرداخته ایم. به روز رسانی پژوهشنامه پژوهش های تاریخی و مردم شناسی از سال 68 تا 98 یکی دیگر از اقدامات ما بوده است. توجه به مسائل زیست محیطی با رویکرد مردم شناختی نیز مورد آنالیز نهاده شد. طرح اطلس زبانی ایران از سال های گذشته شروع شده و طی یک سال اخیر اطلاعات زبانی استان های شرقی در اولویت گردآوری و ثبت در سامانه نهاده شده است. دانش نامه سکه های ساسانی نیز به آنالیز ویژگی های تاریخی سکه ها پرداخته است.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی توضیح داد: احیای هنرهای سنتی یکی دیگر از بخش های مورد توجه این پژوهشگاه بوده است، مانند کارت بافی، ابریشم کشی، چادرشب بافی و آفرینش آثاری با کیفیت مورد انتظار. یاری به تدوین دستورالعمل اقامتگاه های گردشگری، مشارکت در تهیه پرونده ثبت جنگل های هیرکانی، طرح حریم بناهای تاریخی، طرح شناسایی الگوهای منظری کشاورزی، طرح های مرتبط با مدیریت مواجهه با سوانح و حوادث طبیعی، تدوین سند خط مشی شرایط نگهداری از مجموعه های موزه ای و مواد آرشیوی در کشور از دیگر فعالیت های این پژوهشگاه بوده است.

وی گفت: مجسمه های حجمی مانند نادرشاه افشار در شهر مشهد در قالب طرح پژوهشی با یاری اداره کل خراسان رضوی مورد مطالعه نهاده شده و فاز سوم حفاظت از آن نیز اجرا شده است. ارزیابی مواد و روش های مختلف حذف گلسنگ ها از دیگر اقدامات حفاظتی بوده است. همچنین کارشناسانی را برای برطرف کمبود دانش مرمت چرم به خارج از کشور اعزام نموده ایم. آزمایشگاه گوهرشناسی نیز راه اندازی شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 128

به "حفاظت از مجسمه نادرشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از مجسمه نادرشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید