خروجی سد زاینده رود کاهش یافت

به گزارش هنجس بلاگ، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: با اجرای بخشی از توزیع آب در شبکه های آبیاری کشاورزی استان، خروجی سد زاینده رود از امروز(دوشنبه19 اسفند) از 90 به 80 متر مکعب بر ثانیه کاهش یافت.

خروجی سد زاینده رود کاهش یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، حسن ساسانی اظهار کرد: کاهش پلکانی خروجی سد زاینده رود تا 22 اسفند ادامه خواهد داشت تا پس از آن برای میزان خروجی از سد برای روزهای باقی مانده امسال و همچنین نوبت بعدی آبیاری کشاورزی استان در فروردین 99 تصمیم گیری شود.

وی با بیان این که ورودی به سد 72 متر مکعب بر ثانیه است، اضافه کرد: اکنون 334 میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره داریم که در مقایسه با متوسط بلند مدت(دوره 44 ساله) 52 درصد کمتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان مقدار بارش ها در سرشاخه های زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری (مهر 98) تا به امروز را 784 میلی متر اعلامکرد و اضافه کرد: بارش های ایستگاه اندازه گیری مذکور در سال قبل یک هزار و 368 و برای متوسط بلند مدت 970 میلی متر ثبت شده است.

ساسانی اضافه کرد: مقایسه اعداد حاکیست که بارش های امسال نسبت به پارسال 43 درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت 19 درصد کاهش داشته است.

وی توزیع آب فعلی در قالب نوبت نخست کشت پاییزه کشاورزان را طبق برنامه و مناسب ارزیابی کرد و گفت: شبکه های مختلف آبیاری کشاورزی در استان همچون رودَشتِین، مَهیار و نکوآباد به موقع و بطور عادلانه آب دریافت کردند.

معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و توصیه مسوولان درمانی و بهداشتی به شست و شوی بیشتر بویژه دست ها شرح داد: از مردم می خواهیم در عین حال که اقداماتی برای حفظ سلامتی خود انجام می دهند مصرف بهینه آب را از یاد نبرند، زیرا افت منابع آبی سطحی و زیرسطحی در منطقه مرکزی کشور کاملا مشهود است.

ساسانی ادامه داد: برای مثال هنگام 20 ثانیه دست شستن، می توان با بستن شیر آب از هدررفت مایه حیات جلوگیری کرد که بتوانیم ماه های گرم آینده را بدون مشکل قطعی آب بگذارنیم.

زاینده رود به طول بیش از 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت کمبود بارش ها، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی روبرو شده است.

کاهش چشمگیر منابع آبی و خشکی زاینده رود اکنون در صدر چالش های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 445

به "خروجی سد زاینده رود کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروجی سد زاینده رود کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید