در مرز ده سانتیمتری تنها روبوسی را کنار گذاشته اند

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران/اردبیل به مرز ده سانتیمتری همدیگر می رسند و تنها دیگر روبوسی و بغل کردن همدیگر را کنار گذاشته اند؛ همچنان سبک زندگی و فراغت هایشان سرشار از فاصله شکنی و حریم شکنی است و تنه زدن و صف کشیدن در اداره ها از عادت هایشان.

در مرز ده سانتیمتری تنها روبوسی را کنار گذاشته اند

اما چه دلشان بخواهد و چه نخواهد؛ چه نظام دولت الکترونیک و اینترنتی شدن بیشتر کسب و کارها در واقعیت و عمل راه بیفند یا نیفتد، چه عزادارای ها و عروسی ها برپا بماند و یا نماند، کرونا تا سالها بیخ گوش ما می ماند و تا واکسنش نیاید، یک راه برای ادامه زندگی و بقا پیش روی ایرانی ها وجود ندارد.

در عین سادگی رعایت توصیه های بهداشتی سخت است اما چاره ای جز فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شست و شوی مرتب دست برای قطع زنجیره انتقال کرونا وجود ندارد چرا که راه حل مشخصی ندارد؛ نه واکسن دارد و نه درمان درست حسابی ، بیشتر از آنکه به بیماری شبیه باشد به یک بلای خانمانسوز آخرالزمانی شبیه است.

سرو کله اش اولین بار از ووهان چین پیدا شد، متخصصان، در وادی شک و تردید قدم می زدند و اینکه شاید این ویروس که حالا به کووید 19 شناخته شده هم شاید به مانند مرس و ابولا بعد از چند ماه خود به خود محو گردد و از بین برود، اما نه تنها از بین نرفته است، بلکه از شواهد چنین بر می آید کرونا آمده است تا با ما بماند.

تا اینجای کار، کرونا در انجام ماموریت اش پیروز تر از ما بوده است و ما ناچار به عقب نشینی در مقابل این ویروس نهیب بوده ایم اما انچه مشخص است سه راه ساده یعنی شست و شوی مرتب دست و صورت، زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را برای نه غلبه کامل بلکه قطع چرخه این ویروس توصیه می نمایند.

اگر پیش تر باور عمومی براین بود که دوری دوست می آورد، اما این روزها اعتقاد بر این است دوری سلامتی خواهد آورد اما واقعا در زندگی بشدت در هم تنیده امروزی چگونه می توان در خانه ماند و پیگیر کارها نشد.

شهفرایندی در ادامه به خبرنگار خبرنگاران گفته، ماسک می زند و بهداشت فردی را هم خود و هم در خانواده رعایت می نمایند اما رعایت کردن فاصله گذاری اجتماعی سخت است. او رعایت می نماید اما هستند کسانی که بی توجه به این توصیه ها در صف خرید نان و حتی ادارات دولتی تنه به تنه آدم می چسبند و اگر اعتراضی هم بگردد بعضی ها ناراحت می شوند و حتی ممکن است کار به زد و خورد هم بکشد.

رعایت فاصله گذاری به باور خیلی از شهفرایندان اگرچه راه حل مفیدی می تواند باشد اما رعایت کردن آن به دلیل نبود بعضی زیرساخت های فرهنگی و نرم افزاری مشکل است.

در یکی از ادارات که برای حفاظت از کارمندان از آلوده شدن به کرونا فاصله بین کارمندان و ارباب رجوع ها توسط کاور پلاستیکی فاصله گذاری شده است مردم پشت سر هم بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصطلاحا از سر و کول هم بالا می فرایند تا هرچه سریعتر کار خود را راه بیندازند.

یکی از ارباب رجوع ها با اشاره به شرایط موجود می گوید: انتظار می رفت حداقل کارها بصورت هوشمند و الکترونیک می شد و شاهد چنین شرایطی نبودیم . هیچ تضمینی وجود ندارد که در بین این ارباب رجوع ها بیمار یا ناقل ویروس نباشد.

در میانه صحبت ها با این ارباب رجوع ، شهفرایندی که نظاره گر گفت و گوی ماست با رعایت فاصله، به جمع دونفری ما اضافه می گردد و از نگرانی های خود می گوید: نگرانی و اضطراب ناشی از آلوده شدن به کرونا الان آزار دهنده تر از خود بیماری است. حالا شاید بگردد در بیرون ماسک زد و فاصله ها را تا حدودی رعایت کرد اما در منزل چگونه می گردد اینچنین رفتار کرد. در وسایل نقلیه عمومی هم شرایط بهتر از ادارات و مراکزی که خدمات عمومی می دهند نیست .

از یک سو لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و الزام صاحبان این نوع وسایط نقلیه به اجرای آن باعث افت شدید درآمد روزانه آنها شده است و از دیگر سو عدم رعایت آن می تواند به شیوع هرچه بیشتر آن بینجامد.

رانندگان هم از شرایط پیش آمده گله مند هستند اما ناگزیر هستند و به قول خودشان چاره ای ندارند.

اما واقعا چرا فاصله گذاری اجتماعی تا ابن اندازه برای سلامتی مان حیاتی شده و چطور به قطع چرخه انتقال کرونا یاری می نماید و کارساز است؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در تعریف دقیق فاصله گذاری اجتماعی گفت: فاصله گذاری اجتماعی مقررات ویژه ای است که مشخص می نماید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی متداول، باید موارد خاصی برای کاهش روبروه متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت مالی و صنایع در نظر گرفته گردد.

وی ادامه داد: به عبارتی فاصله گذاری اجتماعی رعایت یک سری دستورالعمل های ویژه بهداشتی در سطح جامعه شامل ادارات، مراکز خدمات عمومی، حمل و نقل، بنگاه های مالی، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی و کارگاهی و فضاهای کسب و کار است به نحوی که ضمن ممانعت از توقف چرخه خدماتی و مالی جامعه، روبروه عمومی با ویروس را نیز کاهش داده و بروز موارد جدید بیماری را نیز به حداقل برساند.

دکتر نخستین با اشاره به دغدغه های شهفرایندان که بعضا نگران چگونگی رعایت فاصله گذاری اجتماعی در منازل خود هستند، گفت: فاصله گذاری اجتماعی شامل محیط منازل نبوده و برای این منظور تدوین شده که تماس افراد به دلیل عدم اطلاع از شرایط سلامتی یکدیگر و امکان انتقال ویروس بین افراد سالم و افراد ناقل فاقد علامت(ناقل سالم) به حداقل برسد.

آنچه باید در منازل برای جلوگیری از انتقال کرونا انجام گردد

وی ادامه داد: آنچه در منازل مهم است شامل مواردی نظیر کاهش تردد خارج منزل و رعایت شعار در خانه بمانیم، استفاده از ماسک و ضدعفونی نماینده دست، شستشوی مرتب دست با آب و صابون، انجام خرید های عمده و کاهش دفعات خرید، گندزدایی اقلام خریداری شده قبل از مصرف تا حد ممکن، اجرای تمهیدات لازم جهت انجام تهویه طبیعی و موارد مشابه است که در صورت رعایت تأثیر بسزایی در کنترل بیماری کووید-19 دارد. در ضمنً ضروری است افراد بیمار بدون علامت یا دارای علائم خفیف در قرنطینه خانگی قرار گیرند.

هاشمی، رییس کمسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اردبیل با قبول دغدغه ها و دل نگرانی های شهفرایندان و خصوصا رانندگان وسایل نقلیه عمومی افزود : در شرایط فعلی چاره ای جز رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی صادره از سوی ستاد مبارزه با کرونا نداریم . همه ما شرایط این روزهای رانندگان را درک می کنیم اما متاسفانه نتوانسته ایم یاری زیادی در جهت برطرف مسائل آنها بکنیم و یاری ها همان وامی بود که از سوی وزارت کشور به رانندگان پرداخت می گردد.

وی با ابراز تاسف بر اینکه متاسفانه زیر ساخت پرداخت های الکترونیکی در ناوگان تاکسیرانی اردبیل مقدور نیست، ادامه داد: تخفیف در پرداخت های الکترونیکی اتوبوس های خط واحد شهری در جهت حذف پول کاغذی برای جلوگیری از شیوع بیماری از مصوبات شورا و کمسیون مربوطه است.

دولت الکترونیک، نشستن چند کارمند پشت رایانه و نگاه کردن به آن نیست

رییس شورای عالی استان، نبود زیر ساخت ها را در جهت ارایه خدمات الکترونیکی به شهفرایندان بدون حضور فیزیکی را یک ضرورت دانسته و ادامه می دهد: دولت الکترونیک، نشستن چند کارمند پشت رایانه و نگاه کردن به آن نیست.

وی ادامه داد: با اجرای نظام مند دولت الکترونیک ارباب رجوع احتیاجی به حضور فیزیکی به ادارات ندارد و بتواند از داخل منزل خود کارهای اداری را انجام و جواب دریافت کند که این کار نه بخاطر وجود کرونا بلکه به خاطر حفظ فاصله گذاری اجتماعی، احترام به شهفرایندان، کاهش آلایندگی های زیست محیطی و کاهش ترافیک اهمیت دارد و الان هم با یک بیماری غافلگیر نماینده ای مانند کرونا روبرو شده ایم و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که در آینده دوباره شاهد یک بیماری اینچنینی نباشیم . پس ضرورت دارد دولت و ما مسؤلین دستگاه ها به این سمت حرکت کنیم .

سبک زندگی و فراغت های معنوی ایرانی ها سرشار از فاصله شکنی و حریم شکنی است

محمد زینالی، جامعه شناس نیز درباره چگونگی رعایت فاصله گذاری اجتماعی و سخت بودن رعایت این دستور العمل از سوی مردم به دلیل بافت فرهنگی و سنتی ایرانیان اشاره نموده و می گوید: فاصله گذاری فیزیکی، یکی از هنجارهای جوامعی است که به بهداشت به مثابه امری انسانی و نه دارویی نگاه می نمایند، در ایران این امر رعایت نمی گردد، چرا که سبک زندگی و فراغت های معنوی ما سرشار از فاصله شکنی و حریم شکنی است؛ در ایام شادی و عزا تشکیل مراسم هایی می دهیم که به مرز ده سانتیمتری همدیگر می رسیم و در مترو و خیابان ها به هم تنه می زنیم و خیلی از مردم شوخی های ناهنجاری با هم می نمایند که فاصله انسانی به صفر می رسد.

به گفته وی نخست ضروری است که به این موضوعات بیندیشیم سپس آن را عملی کنیم. عدم رعایت این سبک فاصله گذاری که پزشکی به اشتباه آن را فاصله گذاری اجتماعی نامیده است، در زندگی اجتماعی ما نفی شده است و ارتباطات مردم در بازارها، نظامات دینی، دوستی و خویشاوندی به صورت جماعتی است و نه جامعه ای.

وی یادآور شد: در نظام جماعتی غلیان جمعی و خروش عاطفی یک ارزش و قداست است، اما در نظام جامعه ای، حریم شخصی وجود دارد و رعایت آن نه قداست که قاعده بهداشتی و اخلاقی است، پس برای رعایت فاصله گذاری تنها دستورات پزشکی کافی نیست و احتیاج به بازاندیشی اساسی داریم.

به گزارش خبرنگاران با همه کم و کاستی هایی که در روبرو با بیماری غیر منتظره ای بنام کرونا روبرو شده ایم ، باور عمومی برای غلبه بر این بیماری، رعایت پروتکل های بهداشتی است که از سوی کارشناسان بهداشتی توصیه می گردد و شهفرایندان علیرغم گله مندی ها، در دوراهی روبرو با کرونا و یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، گزینه دوم که کم هزینه ترین و آسان ترین راه مقابله با تکثیر و انتقال ویروس کووید19 هست را انتخاب می نمایند و این امر را می توان در معابر و مراکز عمومی دید هرچند با نواقصی همراه باشد اما موج استقبال مردم از دستورات بهداشتی و درک شرایط از شرایط کنونی روز به روز در حال افزایش است.

گزارش از: عقیل صدیق/ سمیه درازی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1468

به "در مرز ده سانتیمتری تنها روبوسی را کنار گذاشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مرز ده سانتیمتری تنها روبوسی را کنار گذاشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید