در هواپیما باید کرم ضد آفتاب بزنید!

به گزارش هنجس بلاگ، ویدئویی که خطرات استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب در طول پرواز را برجسته می نماید در تیک تاک منتشر شده جایی که 1.8 میلیون بازدید داشته است.

در هواپیما باید کرم ضد آفتاب بزنید!

به گزارش خبرنگاران به نقل از نیوزویک، این کلیپ به وسیله حساب کاربری متعلق به دکتر جویس پارک متخصص پوست به اشتراک گذاشته شده است. او بنیانگذار Skin Refinery یک کلینیک مجازی پوست است. در پیغامی که روی ویدئو قرار داده شده آمده است:درس شماره 21 پوست: زمانی که متوجه می شوید خلبان ها دو برابر بیش از سایرین در معرض شیوع ملانوما (سومین نوع شایع سرطان پوست) دارند لازم است که بدانید باید حتما در هواپیما ها از ضد آفتاب استفاده نموده یا پنجره ها را بسته نگه دارید.

در ادامه این پیغام آمده است:یک خلبان در کابین در پروازی 56 دقیقه ای در ارتفاع 9144 متری همان مقدار اشعه ماوراء بنفش را دریافت کرد که یک فرد در یک جلسه برنزه شدن 20 دقیقه ای دریافت می نماید.

او به نتیجه مطالعه ای اجرا شده در سال 2015 میلادی بر روی خدمه خطوط هوایی اشاره نمود که در نشریه معتبر JAMA Dermatology منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که خلبانان و خدمه کابین تقریبا دو برابر بیش تر از جمعیت عمومی دچار ملانوما می شوند.

در ادامه پیغام منتشر شده بر روی ویدئو آمده است:حتی بخش عمده UVA در هنگام پرواز بر روی ابر های غلیظ و برف منعکس می گردد. پنجره تنها قادر به مسدود کردن UVB است و نه UVA. لازم به ذکر است که دسته اصلی از اشعه ماوراء بنفش (UV) وجود دارند: UVA، UVB و UVC. UVA به وسیله لایه ازن زمین جذب نمی گردد در حالی که بخش عمده UVB جذب می گردد، اما مقداری از آن به سطح می رسد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) خاطرنشان می نماید که اشعه UVC به وسیله لایه اوزون جذب می گردد و خطر زیادی ایجاد نمی نماید. سازمان بهداشت فدرال اعلام نموده که اشعه UVA ضعیف تر از UVB است، اما به عمق پوست نفوذ می نماید و در طول سال ثابت تر است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توضح می دهد که اشعه ماوراء بنفش می تواند در روز های ابری و هم چنین خنک به شما برسد و از سطوحی مانند آب، سیمان، ماسه و برف منعکس می گردد.

بخش عمده موارد ابتلا به سرطان پوست به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش رخ می دهند. سازمان بهداشت فدرال هشدار می دهد که در میان انواع سرطان پوست ملانوما به علت تمایل به توسعه به سایر قسمت های بدن، از جمله اندام های حیاتی بیش ترین موارد مرگ و میر را ایجاد می نماید.

پارک در توضیحی که همراه با جدیدترین ویدئوی وایرال خود منتشر نموده اشاره داشته که در مطالعه ای اجرا شده در سال 2015 میلادی مقدار تابش اشعه ماوراء بنفش در کابین هواپیما در طول پرواز مورد میزان گیری قرار گرفته و آن را با دوز های موثر سرطان زای UVA در تخت های برنزه مقایسه کرد. نتایج نشان داد مقدار آن برای یک خلبان در معرض اشعه ماوراء بنفش بسیار زیاد است.

این متخصص پوست توصیه کرد برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در طول پرواز از کرم ضد آفتاب بهره ببرید یا هنگام نشستن پنجره خود را بسته نگه دارید. استفاده از ضد آفتاب هنگام پرواز بسیار مهم است، زیرا هرچه در هوا بالاتر بروید، جو نازک تر می گردد. جو به پراکندگی اشعه های مضر ماوراء بنفش یاری می نماید بنابراین، هر چه جو نازک تر باشد این محافظت کاهش می یابد و اشعه ماوراء بنفش قوی تر و آسیب رسان تر می گردد.

چند کاربر خلبان نیز درباره این ویدئو و پیغام پزشک متخصص اظهارنظر نموده اند. گرتا نوشته است:من یکی از خدمه پرواز هستم و پوشیدن لباس آستین بلند را توصیه می کنم. هم چنین، استفاده از کرم ضد افتاب بر روی دستان تان را از قلم نیاندازید.

انواع اشعه های ماوراء بنفش

اشعه UVA: این اشعه که نام دیگر آن اشعه پیر کننده پوست است علاوه بر پیری زودرس پوست می تواند باعث بروز مسائل بسیاری از قبیل ایجاد لکه های پوست و چین و چروک هم بگردد این اشعه قدرت نفوذ بالایی دارد و به لایه های زیرین پوست نفوذ می نماید؛ لذا پوست قابلیت انعطاف و لطافت خود را از دست می دهد و لایه های زیرین دچار آسیب های عمیق می شوند و این شرایط خود به مرور زمان باعث ایجاد سرطان پوست خواهد شد.

اشعه UVB: این اشعه به اشعه آفتاب سوختگی معروف است. برخلاف اشعه UVA قدرت اشعه UVB، در طول سال متغیر است و ضمناً علاوه بر آفتاب سوختگی می تواند باعث ابتلا به سرطان پوست نیز بگردد. بنابراین، باید آن را جدی بگیریم و از پوست خود در مقابل آن محافظت کنیم.

اشعه UVC: این اشعه قوی ترین و مرگبارترین اشعه ای است که از خورشید ساطع می گردد، اما خوشبختانه لایه ازون جلوی رسیدن آن را به سطح زمین می گیرد و لازم نیست نگران آن باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3913

به "در هواپیما باید کرم ضد آفتاب بزنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در هواپیما باید کرم ضد آفتاب بزنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید