رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ در خارتوران

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران/سمنان رییس پارک ملی توران شاهرود از رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ توسط گردشگران در منطقه خارتوران شاهرود اطلاع داد.

رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ در خارتوران

با سفر به مالزی در تابستان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

علی اکبر قربانلو در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: غروب روز گذشته تعدادی از گردشگران در حین حرکت از خارتوران به سمت بیارجمند و در نزدیکی پاسگاه محیط بانی دلبر، یک یوزپلنگ ماده را به همراه سه توله آن در حال عبور از جاده رویت و از آن تصویربرداری می نمایند.

وی با بیان اینکه توله های این ماده یوز بزرگ و بیشتر از یک ساله هستند اضافه کرد: این یوزها در این فیلم برای لحظاتی در وسط جاده ایستاده و بعد کم کم دور و در گرگ و میش هوا گم می شوند.

رییس پارک ملی توران همچنین از مشاهده یک قلاده پلنگ در بخش دیگری از این پارک ملی در همین روز اطلاع داد و گفت: این پلنگ نیز توسط جمعی از گردشگران در نزدیکی روستای نمونه گردشگری قلعه بالا تصویربرداری شده است.

قربانلو با اشاره به اینکه پلنگ معمولا به تنهایی در کوهستان و منطقه قلمرو خود زندگی می نماید، توضیح داد: برخلاف یوزپلنگ آسیایی که معمولا زیاد در تردد است پلنگ ها معمولا در همان قلمرو خود باقی می مانند مگر اینکه از نظر طعمه و شکار با مشکل خاصی روبرو گردد.

رییس پارک ملی توران شاهرود در پاسخ به پرسشی در مورد حضور گردشگران در زیستگاه گربه سانان و احتمال به مخاطره افتادن آنها اعلام نمود: هیچ گونه خطری از این نظر گردشگران را تهدید نمی نماید. همچنان که در همین دو مورد بنا به اظهارات گردشگران، این دو گربه سان متوجه حضور آنها شده و بعد از مدتی به راستا خود ادامه دادند.

قربانلو بر لزوم حفاظت از این دو گربه سان مهم تاکید و اعلام نمود: متاسفانه جمعیت این دو گربه سان در یک صد سال گذشته کاهش چشمگیری داشته به طوری که امروزه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در جهان تنها به ایران محدود شده و پلنگ ایرانی نیز در شمار گونه های در خطر قرار گرفته است.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 177

به "رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ در خارتوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ در خارتوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید