زانو درد به هنگام خم کردن ناشی از عوارض پزشکی

به گزارش هنجس بلاگ، در صورتی که به هنگام خم کردن زانو دچار درد شده و این درد با گذشت زمان بهبود نیافته باشد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. به وسیله این مقاله در مورد زانو درد ناشی از عوارض پزشکی و کنترل درد زانوی خود با یاری چند

زانو درد به هنگام خم کردن ناشی از عوارض پزشکی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

در صورتی که به هنگام خم کردن زانو دچار درد شده و این درد با گذشت زمان بهبود نیافته باشد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. به وسیله این مقاله در مورد زانو درد ناشی از عوارض پزشکی و کنترل درد زانوی خود با یاری چند اقدام ساده و چند تمرین ورزشی اطلاعاتی را کسب نمایید.

زانو از استخوان، غضروف و رباط تشکیل شده است. و یکی از مهمترین مفاصلی است که جهت نگه داشتن و تحمل وزن تمام بدن در حین انجام تعداد زیادی از فعالیتها بکار برده می گردد. در حالی که استخوانها به زانو علاوه بر خم شدن، قدرت لازم جهت تحمل وزن بدن را می دهند، ماهیچه ها به آن کشش لازم جهت صاف شدن و نگه داشتن مفاصل را ارزانی می نمایند. تاندون ها، استخوانها را به ماهیچه های اطراف متصل ساخته، در حالی که رباط ها استخوانهای اصلی را به سایر استخوانها متصل می سازند.

مفاصل زانو به دلیل حرکت مداوم خود در معرض فرسودگی قرار دارند. این امر می تواند به درد، تورم، و محدودیت حرکت مفصل بیانجامد. گاهی درد ناشی از آسیبهای وارده به زانو است که پارگی منیسک خارجی، زانوی دونده، زانوی پرشگران، آسیب دیدگی لیگامنت، بورسیت و غیره را شامل می گردد که در مقاله ای تحت اسم درد زانو به هنگام خم کردن آن به این موارد پرداخته ایم. در این بخش چند دلیل زانو درد به هنگام خم کردن و منقبض کردن ماهیچه ها که ناشی از عوارض پزشکی بوده را معرفی می کنیم.

عوارض پزشکی

استئوآرتریت زانو

نوعی بیماری مزمن است که با انحطاط غضروف محافظ انتهای استخوان معین می گردد. این امر می تواند به اصطکاک بیش از حد بین استخوان منجر گردد. استئوآرتریت زانو می تواند با فشار مکرر بر روی مفاصل زانو، آسیب های قبلی، و یا چاقی ایجاد گردد.

علائم: بسته به شدت بیماری، شخص ممکن است از درد خفیف، میانه و یا شدید رنج ببرد. که با عدم انعطاف پذیری در زانو، همراه با سفتی و تورم همراه است.

درمان: داروهای ضد درد در فرم داروهای خوراکی، کرم های موضعی و تزریق استروئید، ممکن است تجویز گردد. در موارد خاص، تزریق اسید هیالورونیک به منظور جایگزین ساختن مایعات از دست رفته بین استخوان انجام می گردد. چاقی هم یکی از علل شایع این نوع مشکل زانو است. از اینرو، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و انجام حرکاتی ورزشی در حد اعتدال به منظور از دست دادن وزن توصیه می گردد.

آرتریت روماتوئید زانو

آرتریت روماتوئید نوعی بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است. آرتریت روماتوئید زانو به دلیل التهاب غشاء سینوویوم ایجاد می گردد. سینوویوم، که در غضروف مفصل وجود دارد، مایعی لیز یا روان نماینده فراوری می نماید که جهت حفظ مفاصل در شرایط کاری عالی مورد احتیاج است. عدم وجود این مایع می تواند به آسیب دیدگی مفصل بیانجامد.

علائم: تورم، درد، و سفتی بعضی از علائم آرتریت روماتوئید را شامل می شوند. در موارد خاص، علائم شبیه آنفولانزا شدید و خستگی ممکن است احساس گردد.

درمان: داروهای ضد روماتیسمی مانند متوترکسات، سولفاسالازین، آزاتیوپرین، و یا لفلونومید ممکن است همراه با داروهای ضد التهابی تجویز شوند. در صورتی که روشهای غیر جراحی پیروز به از بین بردن درد نشوند، جراح ممکن است عمل جراحی تعویض مفصل و یا سینووکتومی را انتخاب نماید.

نقرس و لوپوس انواع دیگر آرتریت بوده که موجب بروز درد زانو می شوند.

درمان فوری

به منظور رهایی از درد زانو به هنگام خم کردن آن، بایستی دلیل درد را شناسایی نموده و بر اساس آن عمل نمایید. یکی از برترین راه های تسکین فوری از این درد استفاده از روش RICE یعنی استراحت، استفاده از یخ، فشار موضعی (بستن زانو) یا استفاده از زانوبند و بالا بردن عضو می باشد.

 درمان شامل استراحت دادن به زانو تا آنجا که امکان داشته باشد. در صورت احتیاج بعلاوه می توان زانو را در یک سطح مرتفع قرار داد.

 استفاده از کیسه یخ بر روی زانو به کاهش تورم در صورت وجود یاری خواهد نمود. این کار را بایستی هر 3 تا 4 ساعت یکبار و به مدت 10 تا 15 دقیقه تکرار کرد.

 گام بعدی در درمان استفاده از فشار موضعی یا بستن باند بر روی زانو است. این کار موجب نگه داشتن زانو شده و به تحت کنترل نگاه داشتن تورم یاری می نماید. در صورتی که درد غیرقابل تحمل باشد، آنگاه به مصرف مسکن ممکن است احتیاج باشد. با این حال، بهتر آن است که برای این منظور با پزشک خود مشورت نمایید.

 به منظور بالا نگاه داشتن زانو، آن را در سطحی قرار دهید که بالاتر از قلب باشد. برای این کار، یک یا دو بالش را می توان زیر زانو قرار داد تا به کاهش تورم یاری نماید.

علاوه بر گزینه درمانی فراهم شده، انجام بعضی تمرینات درمانی زانو توصیه شده به وسیله پزشک فیزیوتراپ می تواند به کاهش درد و تقویت عضلات یاری نماید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3515

به "زانو درد به هنگام خم کردن ناشی از عوارض پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زانو درد به هنگام خم کردن ناشی از عوارض پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید